براي اولين بار در كشور؛ مركز خدمات تخصصي پردازش سيگنال در جهاد دانشگاهي استان يزد راه اندازي شد

جهاد دانشگاهي استان يزد با تشكيل يك تيم تخصصي اقدام به راه اندازي اولين مركز پردازش سيگنال كشور نمود.
سعيد مهر كانون مسئول اين مركز در گفت‌وگو با ايسنا ـ  ضمن اعلام اين خبر تصريح كرد: اين تيم با توجه به اعضاي توانمند خود در زمينه‌هاي توانايي مشاوره و پياده‌سازي پروژه‌هاي صنعتي در ارتباط با مهندسي پزشكي، پردازش سيگنال صدا و صحبت، مخابرات و اينترنت شبكه، پردازش تصوير پزشكي و صنعتي اراده خدمات مي‌نمايد.
وي افزود: اين مركز همچنين قادر است در تمامي نواحي صنعتي و پزشكي كشور كه نياز به حضور سيگنال‌هاي الكتريكي مي‌باشد به بهينه سازي پروتكل تصميم گيري و اجراي آن و عيب يابي و طراحي در صنايع فوق به صورت ديجيتال همزمان بپردازند.
وي در خصوص لزوم ايجاد چنين مركزي كه براي اولين بار در كشور راه‌اندازي گرديده است، گفت: معمولاً بين علوم مهندسي و ارتباط علمي آنها يك خلاء وجود دارد، كه اين خلاء را تنها متخصصين خود علوم احساس مي‌كنند. در همين راستا اين مركز جهت ايجاد همگرايي بين علوم و حذف اين خلاء ايجاد گرديده است.
مهندس مهركانون خاطرنشان كرد: رشته برق با تمامي گرايش‌ها در اولويت‌ كاري اين مركز است و رشته‌هاي مكانيك و عمران و ساير رشته‌ها در اولويت‌هاي بعدي قرار دارند. اين علوم مهندسي براي حل مشكلات و ايجاد يك واحد صنعتي مشترك جهت توليد يك محصول خاص با يكديگر همفكري و تعامل مي‌كنند و مركز پردازش سيگنال متولي ايجاد اين تعامل است.
وي با بيان اين كه اين مركز با علوم قلب و مغز از علوم پزشكي در ارتباط نزديك است، اذعان داشت: در رابطه با علوم قلب براي بهينه‌سازي پروتكل درمان بيماري‌هاي قلبي و همكاري مركز تحقيقات قلب و عروق بيمارستان افشار يزد به تجزيه و تحليلي سيگنال‌هاي قلب (ECG) مي‌پردازيم و در نظر داريم با همكاري موسسه رويان جهاد دانشگاهي پروژه‌اي براي بهينه سازي سيگنال‌هاي سلول‌هاي بنيادي قلب نيز انجام دهيم.
وي ادامه داد: در رابطه با علوم مغز نيز قادر به پردازش مغز موسوم به AEG هستيم و با موسساتي كه مايل به همكاري مي‌باشند براي تخمين بروز سكته‌هاي مغزي، ميگرن‌ها و يا پردازش سيگنال‌هاي سي‌تي‌اسكن، MRI قلب و تصاوير گرفته شده از قلب و مغز آمادگي فعاليت داريم.
مهركانون در خصوص برنامه‌هاي آتي اين مركز اظهار داشت: اين مركز در صدد عقد قرارداد با موسسه سنجش از دور بصير در زمينه مخابرات فضايي جهت پردازش تصاوير گرفته شده توسط ماهواره‌ها و بهينه سازي آنها مي‌باشد. همچنين در بحث پردازش سيگنال‌هاي رادار نه به مفهوم نظامي بلكه در كاربري‌هاي هواشناسي و علوم جغرافيايي قادر به فعاليت هستيم.
وي در پايان اعلام كرد: هم اكنون در حال پردازش سيگنال‌هاي صداي توربين‌ها و دريچه‌هاي نيروگاه‌هاي توليد برق با همكاري يكي از نيروگاه‌هاي كشور جهت از بين بردن اين اصوات مخرب هستيم.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا