بنا بر دیدگاه طب سنتی خوردن هندوانه و چای با همدیگر باعث فساد میوه در معده خواهد شد.

حسین علی فلاح تفتی معروف به میرزا علی یزدی از محققین طب سنتی و عضو مركز تحقیقات و توسعه شركت داروسازی باریج اسانس در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در این خصوص اظهار داشت: حكمای طب سنتی بر این عقیده‌اند كه « الماء علی الفواكه سم و الماء البارد اسم » یعنی خوردن آب بالای میوه سم است و آب گرم سم‌تر. (یزدفردا :البته معنی سرد و خنک است)

وی میوه‌ها را به دو طبیعت سرد و گرم تقسیم و تصریح كرد: صرف آب بعد خوردن میوه‌های با طبیعت سرد، همچون هندوانه،‌ خربزه،‌ طالبی،‌ زردآلود،‌ خیار و غیره، به دلیل سریع الاستحاله بودن،‌ بلافاصله در محتویات معده ایجاد فساد می‌كند.

این محقق طب سنتی خاطرنشان كرد: مصرف آب گرم و داغ مانند چای، آب جوش و غیره این ترشیدگی و فساد میوه را در فاصله‌ی زمانی كمتری به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: ابن‌سینا، حكیم و طبیب بزرگ ایرانی، در كتاب معروف خود با عنوان "قانون در طب" (كتاب سوم بخش دوم) بیان می‌كند كه « فساد طعام در معده، مادر تمام بیماری‌ها و سرچشمه‌ی تمام ناخوشی‌هاست.»

فلاح در پایان با اشاره به روایتی از حضرت ختمی مرتبت (ص) مبنی بر این كه « معده خانه تمام بیماریهاست»، اذعان داشت: بنابراین پیشنیان ما كه دارای اصالت در شیوه‌ی زندگی بوده‌اند، هرگز مایعات و میوه‌جات را با هم مصرف نمی‌كردند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا