البته دردسرهایی که مدیریت ضعیف این وزارتخانه برای مردم ایجاد کرده است تنها در کمیابی برنج تبلور نمی‌یابد، افزایش زنجیره‌ای قیمت لبینات، افزایش قیمت خودرو، کمیابی و در نهایت افزایش قیمت روغن نباتی، گرانی چندین مرتبه پودر شوینده و ... از جمله ابتکاراتی هستند، که هر بار مردم را در صف‌های طویل و دراز سرگردان کرده‌اند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای مدیریت بازار در ایام پایانی سال جاری، همچون سال های گذشته تدابیر ویژه ای پیش بینی شده است، گفت: اقلام اساسی، پرمصرف و مورد نیاز مردم به وفور و با قیمت مناسب عرضه می شود .


  این جملاتی است که امروز وزیر صنعت با خبرگزاری دولت مطرح کرده، بیش از آنکه رنگ و بوی حقیقت داشته باشد، مزاحی است با آن افرادی که ساعت‌ها و روزها به دنبال چند کیلو برنج سرگردانند. چندین و چند هفته است که رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن اینکه اخباری مبنی بر کمیابی برنج، منتشر می‌کنند در گزارشهای خود عکسهایی را به تصویر می‌کشند که حاکی از اوضاع کمبود محسوس این کالا در بازارهای داخلی است.


البته دردسرهایی که مدیریت ضعیف این وزارتخانه برای مردم ایجاد کرده است تنها در کمیابی برنج تبلور نمی‌یابد، افزایش زنجیره‌ای قیمت لبینات، افزایش قیمت خودرو، کمیابی و در نهایت افزایش قیمت روغن نباتی، گرانی چندین مرتبه پودر شوینده و ... از جمله ابتکاراتی هستند، که هر بار مردم را در صف‌های طویل و دراز سرگردان کرده‌اند.


اما این وزیر پر مشغله در ادامه با بیان اینکه بخش عمده اقلام پر مصرف ایام عید توسط شش اتحادیه قنادی و شیرینی پزی ، پوشاک ، آجیل و خشکبار، کیف و کفش ، مرغ و ماهی تامین می شود ، گفت : با این اتحادیه ها و همچنین بنکداران موادغذایی برای عرضه کالا با تخفیف ویژه هماهنگی های لازم صورت گرفته است .


وی در ادامه با اشاره به اینکه ذخایر مطمئن کالاهای اساسی موجود است می گوید: در نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا ، اصناف و تولید کنندگان کالاهای خود را با تخفیف ویژه ارایه خواهند کرد و همچون گذشته نیز دستگاه های مسوول ، اقلامی همچون گوشت مرغ ، گوشت قرمز ، میوه و مرکبات ذخیره سازی شده ، برنج و شکر مورد نیاز مردم را با نرخ های پایین تر از بازار در اختیار مردم قرار می دهند .


ما هم همچون سایر هموطنان عزیزمان امیدواریم برای یک بار هم که شده وعده‌های پایان سال این کابینه درست از آب درآید و مردم علاوه بر اینکه با پرواز شب عید قیمت‌ها روبرو نشوند مجبور نباشند برای تهیه کالاهای مورد نیاز خود ساعت‌ها در صف های طویل بایستند. اما «اظهر من الشمس» است که رویاهای آقای وزیر با واقعیت‌هایی که مردم امروز تجربه می‌کنند بسیار متفاوت است.


اگر ایشان مدعی هستند که بازار شب عید را با ترفند‌ها فوق الذکر می توانند کنترل کنند، چرا این هماهنگی را اندکی زودتر به انجام نرسانده‌اند تا مردم ما به دنبال مرغ و برنج و روغن سرگردان باشند؟ اگر این وزارتخانه می تواند به وظایف خود در ماه پایانی سال جامعه عمل بپوشاند، چرا تا کنون این قدر تعلل کرده است؟ البته در تاکید بر عدم تحقق این وعده ایشان همین بس که نسبت تقاضا در ماه‌های پایانی سال به ماه‌های دیگر بسیار بیشتر است.


اما این سخنان یک تناقض آشکار دیگر نیز در دل خود نهان دارد و آن این است که مدیران ارشد دولت بارها مدعی شده اند که می خواهند این تلاطم‌ها در بازار را حل کنند اما دستهایی در کار است که نمی‌گذارند. حالی چگونه است آنچنان که آقای وزیر وعده می دهند این دست‌ها در پایان سال به مرخصی می‌روند و در ماه‌های دیگر خون مردم را در شیشه می‌کنند؟


هر چند جای بسی خوشحالی و امیدواری است که آقای وزیر پس از سالها حضور در دولت همانند هر ایرانی دیگر کالاهایی که در شب عید با افزایش قیمت همراه خواهند بود را تشخیص داده است. چرا که سال‌هاس در پایان سال همه مردم می دانند چه کالاهایی با اضافه تقاضا روبرو خواهند بود و همیشه در بازار با مشکل کمبود و هجوم مردم مواجهیم. مساله ای که باعث تشکیل صف های طویل در جلوی مرغ فروشی‌ها و آجیل فروشی ها و یا افزایش قابل توجه قیمتها نسبت به ماه های قبل می شود.


اکنون به قول معروف وزرا و سایر مسئولین به جای اینکه ژست های دلسوزانه بگیرند بهتر است، هر وقت اقدام مثبتی انجام دادند و توانستند حداقل جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرند(نه کاهش قیمت‌ها) از آروزها و رویاهای خود به عنوان برنامه‌های در دست اقدام سخن به میان آورند و به قول شاعر :


        « به عمل کار برآید به سخنرانی نیست       به خرد کار برآید به پریشانی نیست »

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا