چه کسی مقصر حادثه تلخ روز استیضاح بود؟

رفتار رئیس‌جمهور در روز استیضاح خلاف شرع، عقل و قانون بود

یزدفردا"سید حسین نقوی حسینی گفت: در شرایط فعلی که حساسیت‌های ویژه‌ای در مورد آماده شدن ملت ایران برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها وجود دارد و با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و مطالبه جدی مردم برای مقابله با موج گرانی و افزایش تورم لجام گیسخته و نیز با در نظر گرفتن شرایط ایران در فضای بین‌المللی و عرصه خارجی که هر روز با تحریم‌ها و تهدیدهای جدید روبه‌رو می‌شود، عقل، شرع و قانون حکم می‌کند دست به اقدامات تفرقه و اختلاف‌انگیز که فرد را متهم به رفتار غیراخلاقی می‌کند، زده نشود.

 

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: تخلفات و جرایم در جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به مراجع قضایی سپرده می‌شود و بنابراین، اگر هر یک از قوا شاهد تخلفی بودند و اطلاعاتی در اختیار داشتند، باید آنها را به مرجع قضایی بسپارد و او نیز موظف به رسیدگی است.

وی بیان کرد: اینکه قبل از رسیدگی قضایی و اثبات اتهام،‌ مواردی را به نمایش ملت بگذاریم، نه عقلایی است، نه شرعی و نه اخلاقی و قانونی.

مرجع رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری و محاسبات است

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با اشاره به پخش فیلمی از سوی رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر کار توضیح داد: چرا زمانی که این فیلم گرفته شد و قوه مجریه نسبتی به چنین رفتاری آگاهی پیدا کرد آن را به قوه قضائیه برای رسیدگی نداد و نسبت به این مساله شکایت نکرد.

نقوی حسینی ادامه داد: وقتی مجلس تخلفی از قوه مجریه مشاهده کند، آن را به دیوان محاسبات و یا عدالت اداری ارجاع می‌دهد؛ در حالی که رئیس جمهور نسبت به این وضعیت انتقاد می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس گفت: مرجع رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری و محاسبات است و مجلس نیز به وظیفه خود در این خصوص عمل می‌کند؛ نه اینکه اطلاعات خود را پشت تریبون‌های رسمی به ملت اعلام کند و چنین کاری را عقلایی، شرعی و اخلاقی نمی‌داند.

وی تاکید کرد: نباید بدون آنکه اتهامی به اثبات رسیده و محکمه قضایی حکمی صادر کرده باشد، چنین مسائلی را به تریبون‌های عمومی کشاند؛ باید براساس مُرّ قانون عمل کرد و تا حد امکان از طرح مسائل در محافل عمومی پرهیز شود.

مطالب خلاف عرفی از تریبون ملت عنوان شد

این نماینده مردم در مجلس نهم درخصوص شیوه مدیریت لاریجانی بر جلسه روز استیضاح توضیح داد: جلسه استیضاح در نوبت صبح به آرامی برگزار شد و مراوده نمایندگان با اعضای دولت تا به حدی خوب بود که رئیس مجلس مرتبا تذکر می‌داد نمایندگان اطراف وزرا و رییس جمهور را خالی کنند و جلسه نوبت عصر تا زمانی‌که احمدی‌نژاد در خصوص اشکالات حقوقی صحبت می‌کرد، اتفاق خاصی نیفتاد.

نقوی حسینی بیان کرد: رئیس جمهور دیدگاه و نظر شخصی خود را درباره مسائل مختلف اعلام می‌کرد و نمایندگان به آن گوش دادند و اعتراضی نکردند؛ اما از هنگامی که او به مسائل شخصی بین خود و رئیس مجلس ورود پیدا کرد، نمایندگان عکس‌العمل نشان دادند زیرا مطالب خلاف عرفی از تریبون ملت عنوان شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که رئیس مجلس در این جلسه مجبور به پاسخگویی شد، افزود: اقدام لاریجانی قانونی و براساس ماده ۷۹ آیین‌نامه داخلی مجلس بود که در آن اشاره شده اگر کسی به صورت آشکار و یا تلویحی مورد اتهام واقع شود، به میزان دو برابر آن فرصت پاسخگویی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس گفت‌وگوهای صبح نمایندگان استنباط می‌شد که مجلس به استیضاح رای نخواهد داد و وزیر به ادامه کار مشغول می‌شود؛ اما زمانی که احمدی‌نژاد وارد مسائل شخصی شد و احساسات نمایندگان را جریحه‌دار ساخت و از تریبون ملت حرف‌ها و چیزهایی نمایش داد که خلاف عرف است، نمایندگان درصدد پاسخگویی برآمدند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا