محمد خاتمی گفت: ما می‌گوییم هم مردم و حقوق آن‌ها و هم دین و ارزش‌های آن محفوظ بماند.

به گزارش انتخاب، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در بخشی از سخنانش در جمع اعضای بنیاد باران با تبریک «ماه مبارک ربیع الاول و اعیاد و مناسبت‌های این ماه پر برکت» همچنین «دهه مبارک فجر که واقعا فجر زندگی تاریخی مردم ما بود» ادامه داد: گرامی می‌داریم یاد حضرت امام(ره) را که با ورودشان دهه فجر آغاز شد و بعد از 10 روز انقلاب پیروز شد و عظمت‌هایی که خلق کرد و فداکاری‌هایی که شد همه‌اش برای ما در خور احترام است.

رئیس جمهور سابق با یادی از مرحوم دکتر حسن حبیبی نیز گفت: انصافا ایشان از چهره‌های متدین و دلسوز جامعه بود و در این دو سال آخر بسیار رنج کشید و به رحمت الهی پیوست، ان‌شاءلله خداوند ایشان را غریق رحمتش گرداند.

خاتمی که در جمع اعضای بنیاد باران کرمانشاه سخن می‌گفت، در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «برخورد با معلول‌ها مشکل ما را حل نمی‌کند» اظهار کرد: آن‌چه مهم است به نظرم بالا بردن آگاهی دینی، سیاسی و اجتماعی جامعه است. اگر این آگاهی بالا باشد خود به خود در جامعه آن‌چه مصلحت هست هم توسط مردم پیاده و نگهداری می‌شود و اگر هم نباشد ممکن است در اثر اشتباه یا خدای نکرده سوءنیت مسوولان، آن‌چه مردم بدست آورده‌اند از بین برود.

وی افزود: انصاف این است که در طول تاریخ خواست ملت ما روشن است. مردم ما از استبداد و وابستگی به بیگانه و عقب‌افتادگی بیزار بوده‌اند، این خواست، مساله امروز نیست مساله‌ای از صد سال پیش است. مشروطیت هم به دنبال آن پدید آمد نهضت ملی هم به دنبال همین خواست به وجود آمد و همینطور انقلاب اسلامی و حتی اصلاحات.

*اسلامی که امام می‌گفت با آزادی، استقلال و پیشرفت سازگار است

رئیس جمهور سابق خاطرنشان کرد: مساله دیگر این‌که عمق فرهنگ مردم ما دینی است، دل‌شان می‌خواهد که آزادی؛ استقلال و پیشرفت هماهنگ و هم‌سوی گرایش اکثریت و معیارهای دینی و فرهنگی‌شان باشد. واقعا اگر بخواهیم انقلاب اسلامی و عظمت کار امام را تعریف کنیم این است که از موضع دین بیانگر خواست‌های تاریخی مردم بود. اسلامی که امام می‌گفت با آزادی، استقلال و پیشرفت سازگار است.

خاتمی تاکید کرد: ما می‌گوییم هم مردم و حقوق آن‌ها و هم دین و ارزش‌های آن محفوظ بماند. چنان‌چه بارها گفته‌ام اصلاحاتی که از 150 سال وجود داشته، این را می‌خواهد. ما می‌گوییم «انسان به ماهو انسان» دارا ی کرامت است؛ انسان از این جهت که جوهر و گوهر انسانی دارد کرامت دارد. عده‌ای می‌گویند انسان اصلا کرامت ندارد. کرامت و عدم کرامت بستگی به ایمان است! آن هم ایمانی که باید با گرایش و سلیقه خاص تطبیق کند و در نتیجه درصد بسیار ناچیزی از انسان‌های زمین کرامت دارند!.

وی گفت: اصلاحات می‌گوید؛ در دنیای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر؛ ما می‌خواهیم الگویی بدهیم که علاوه بر آن‌چه دنیا به آن رسیده، معنویت داشته باشد و اخلاق هم داشته باشد. اصلاحات همین را می‌گوید هیچ چیز دیگر هم نمی‌گوید به همین دلیل هم از حقوق مردم دفاع می‌کند. اگر از انتخابات و جاهای دیگر می‌گوید، این‌ها درقانون اساسی ما آمده است. انتخابات جایگاه بروز آزادی و اختیار انسان‌هاست و لازمه کرامت انسان این است که انتخابات، انتخابات مطلوبی باشد که همه بتوانند در آن شرکت کنند و کاندیدا داشته باشند. دفاع از این‌ها دفاع از اسلام و همان اصول است. اصولی که ما می‌گوییم اصول نحوه اداره جامعه در دنیای امروز است.

خاتمی معتقد است: مشکل این است که مردم به حقوق‌شان آشنا نیستند، آگاهی‌ها و اراده‌شان مطابق خواست‌شان فربه نشده است، تا از آن‌چه می‌خواسته‌اند دفاع کنند. باید مایه بگذارند. این کار نخبگان جامعه است. روشنفکری که نتواند با جامعه‌اش ارتباط برقرار کند چطور می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ اگر به این بحث‌ها درست توجه کنیم آن رشد ایجاد خواهد شد.


وی با بیان این‌که «در این مملکت غیر از مسائل اقتصادی آسیب‌های دیگری هم هست» گفت: اتفاقا باران که واقعا سیاسی به معنای رایج نیست می‌خواست بیشتر به این امور برسد. کار ما باید رو کردن به مردم و بالا بردن آگاهی آن‌ها باشد. ولی قدرت هم برای کار کردن مهم است. به هر حال نباید ناامید بود، باید از همه امکانات مشروع بهره گرفت و با درایت از موانع عبور کرد.

 

خاتمی در پایان خطاب به حضار گفت: به هر حال از اینکه شما عزیزان و بسیاری دیگر در سراسر کشور دغدغه کشور و انقلاب و مردم را دارید و به عقلانیت و اعتدال و آزادی و رفاه و معیشت مردم و رفع مشکلات آنان و آسیب های جامعه می اندیشید خشنودیم . نباید نا امید بود ، باید از همه امکانات مشروع بهره گرفت و با درایت از موانع عبور کرد . انشاالله.

 

تابش: یا هاشمی کاندیدا میشود یا خاتمی

 

 

یک نماینده مجلس گفت: در انتخابات ۹۲ از بین هاشمی و خاتمی یکی از آنها نامزد خواهد شد.

به گزارش فارس، محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی و خواهرزاده خاتمی در حاشیه مراسم ختم مرحوم حسن حبیبی درباره انتخابات سال 92 اظهار داشت: در انتخابات آینده یا هاشمی می‌آید و یا خاتمی.


وی بر همین اساس افزود: اگر قرار باشد این افراد در انتخابات آتی نامزد باشند یکی از آنها نامزد نمی‌شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا