احمدی نژاد: بعد از بازگشت از مصر بازداشت مرتضوی را پیگیری می کنم


بازتاب های سیاسی حضور رییس سازمان تامین اجتماعی در اوین

رحیمی: مرتضوی همچنان رییس سازمان تامین اجتماعی است

سعید مرتضوی، قاضی 45 ساله یی که بعد از منصوب شدن آملی لاریجانی به سمت ریاست قوه قضاییه از کار خود برکنار شد و پس از حوادث انتخابات 88 و مطرح شدن نامش به عنوان یکی از متهمان کهریزک زیر چتر حمایتی دولت قرار گرفت، بازداشت شد. مرتضوی بیش از نصف سنش سابقه فعالیت قضایی دارد و در بیشتر پرونده های جنجالی نامی از او در جایی مهم به چشم می خورد. حالااو در اوین است، چند ساعت قبل از اینکه احمدی نژاد به مصر برود هنگام خروج از محل کارش دستگیر شد. احمدی نژاد یک بار دیگر هم وقتی در امریکا ندای زنده باد بهار سر می داد جوانفکر را از دست داد و حالادر حالی از اهرام ثلاثه مصر دیدن می کند که می داند بودنش در ایران هم تاثیری به حال مرتضوی نداشت. اما سعید مرتضوی سه سال بعد از کهریزک و 12 سال بعد از آنکه در یک شب 18 روزنامه را توقیف کرد حالاچرا به زندان رفته است؟ حالاکه نوار مکالمه او با برادر رییس مجلس بر پرده بهارستان به نمایش درآمد و به عنوان سندی بر حقانیت رییس جمهور در مبارزه با فساد تلقی شد چرا باید به زندان برود. نخستین گمانه یی که خبرگزاری های اصولگرا برای دستگیری مرتضوی مطرح کردند پرونده کهریزک بود اما آفتاب که دمید معلوم شد دستگیری او ربطی به آن فاجعه نداشته است.خبرگزاری فارس از منابع آگاه کسب اطلاع کرد و فردای دستگیری او نوشت سعید مرتضوی به علت تصرف غیرقانونی در اموال دولتی در زمان تصدی ریاست سازمان تامین اجتماعی بازداشت شده است. پیش از این دیوان عدالت اداری و همچنین معاونت نظارت مجلس و برخی از نمایندگان مدیریت مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی را غیرقانونی و قابل پیگرد قضایی عنوان کرده بودند.این خبر فارس از منبع آگاه به هیچ عنوان ارتباط میان حوادث روز شنبه مجلس با بازداشت مرتضوی را کمرنگ نمی کند، به طوری که عبدالرضا مصری، عضو هیات رییسه مجلس وقتی در میان خبرنگاران حاضر می شود درباره همین ارتباط مورد پرسش قرار می گیرد و می گوید «رییس مجلس شکایتی از مرتضوی نکرده است». مصری هم به گفته خودش این موضوع را در خبرها شنیده و در حد اخبار از دستگیری وی مطلع است.
    محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی هم در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: آن طور که شنیده می شود اتهام او تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است، اما با توجه به مسبوق به سابقه بودن او و معلق بودنش از خدمت به عنوان قاضی، ممکن است اتهامات دیگری هم در روزهای آینده به وی تفهیم شود.
   
    واکنش دولت

احمدی نژاد در آخرین دقایق حضورش در ایران در جمع خبرنگاران نسبت به بازداشت مرتضوی واکنش نشان داد و گفت: موضوع دستگیری سعید مرتضوی را وقتی از مصر برگردم به طور جدی دنبال می کنم. او به خبرنگاران گفت: خبر دستگیری مرتضوی را شنیدم و بابت آن متاسفم. نمی دانم چرا این طور است. فردی تخلف کرده اما شخص دیگری دستگیر شده است و این کار بسیار زشت است. قوه قضاییه باید قوه قضاییه ملت باشد چون این قوه یک سازمان ویژه خانوادگی نیست. کسی تخلف کرده است و فردی مطلع شده و این تخلف را اعلام کرده، اما به جای اینکه متخلف را دنبال کنند، با کسی که اعلام کرده برخورد می شود و این بسیار زشت است و برای ملت، جمهوری اسلامی و قوه قضاییه شایسته نیست، بنابراین وقتی از سفر برگردم این مساله را به طور جدی دنبال خواهم کرد. نکته جالب توجه این است که خبرگزاری رسمی دولت مصر (خاورمیانه) به محض ورود محمود احمدی نژاد به قاهره و استقبال رسمی محمد مرسی از وی، خبر بازداشت سعید مرتضوی را با عنوان «بازداشت دادستان سابق تهران نزدیک به احمدی نژاد» روی تلکس خود قرار داد. آن گونه که «مشرق» می نویسد این خبرگزاری تاکید کرد که احمدی نژاد و مرتضوی به زودی با طرح دادخواستی از سوی «فاضل لاریجانی»، دادگاهی خواهند شد.رحیمی، معاون اول رییس جمهور هم قاطعانه از او حمایت کرد و گفت که از نظر دولت، سعید مرتضوی همچنان رییس سازمان تامین اجتماعی است و علت بازداشت وی را باید از مراجع قضایی پرسید.
   
   
    تاوان بازداشت

ساعاتی پس از بازداشت مرتضوی، بخش هایی از فیلم دیدار خصوصی فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی در اینترنت منتشر شد: فیلمی که فقط 25 دقیقه آن در مجلس مجادله یی بزرگ را برانگیخت. این فیلم، در چندین بخش قرار گرفته و در کل 38 دقیقه زمان دارد. رسانه های اصولگرا این کار را اقدامی مشکوک دانستند و نوشتند از نکات قابل توجه و مشکوک این رویداد، انتشار فیلم توسط کسی است که به تازگی عضو یک سایت اشتراک گذاری فیلم در اینترنت شده و در نخستین اقدام خود، بامداد روز سه شنبه این فیلم را منتشر کرده است. در پی انتشار این فیلم در این سایت به سرعت این فیلم در دیگر سایت های خارجی منتشر شد که بازتاب های گسترده یی داشته است.
   
   
    آیا دستگیری مرتضوی بهنگام بود

دستگیری مرتضوی احتمالابیشترین تاسف را در میان بازنشستگان تامین اجتماعی ایجاد کرده است و تقریبا هیچ مدافع قانونی نمی تواند از اجرای قانون برای چنین متهمی ابراز ناخرسندی کند. اما آیا اکنون این مرتضوی که در اوین است درباره اتهامات سال های گذشته اش مورد پرسش قرار می گیرد یا درباره ضبط صدای برادر آقای لاریجانی؟ این سوالی است که می تواند بزرگ ترین مخالفان مرتضوی را هنگام شنیدن خبر بازداشتش به تامل وادار کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا