کریستینا فرناندز کرشنر، رئیس جمهور آرژانتین روز گذشته( پنج شنبه) تفاهم نامه میان ایران و آرژانتین را به کنگره به منظور تائید نهایی، ارسال کرد. وی توافق با ایران را گامی به سوی پیشرفت در حل مسئله آمیا خواند.
 
رئیس جمهور آرژانتین ضمن اشاره به مبارزه کشورش با ترروریسم ، توافق با ایران را گامی به سوی پیشرفت در حل مسئله" آمیا" دانست.


به گزارش پایگاه خبری اسپانیایی«تله سور»؛ کریستینا فرناندز کرشنر، رئیس جمهور آرژانتین روز گذشته( پنج شنبه) تفاهم نامه میان ایران و آرژانتین را به کنگره به منظور تائید نهایی، ارسال کرد. وی توافق با ایران را گامی به سوی پیشرفت در حل مسئله آمیا خواند.

رئیس جمهور آرژانتین طی پیامی به شبکه ملی این کشور اعلام کرد:« تمام تلاش ما این است تا با همکاری  ایران مسئله آمیا را حل کنیم. ما این کار را برای تسلی خاطر بازماندگان آن حادثه و مبارزه با ترروریسم انجام می دهیم».

وی در رابطه  توافق با ایران گفت:« توافق ما و ایران گامی بسیاربزرگ برای دست یابی به حقیقت است».

وی در ادامه افزود:« اطمینان می دهیم که در خلال این تحقیقات هیچ کشوری بر کشور دیگر صدمه وارد نخواهد کرد. نمایندگان ما به منظور گفت و گو با کارشناسان ایرانی می توانند به تهران سفر کنند».

انفجار درمرکز یهودیان بوینوس آیرس، آمیا، که سال 1994 به وقوع پیوست، 85 کشته و حدود 300 زخمی بر جای گذاشت.

چندی پیش رئیس جمهور آرژانتین، از امضای قراردادی با ایران مبنی برتشکیل گروهی حقیقت یاب درباره حادثه انفجار در یک مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس که 19 سال پیش رخ داده است، خبر داد. در آن زمان ایران  را در رخ دادن این اتفاق دخیل می دانستند.

ایران که همواره اتهام دست داشتن در حادثه آمیا را رد کرده بود، بدون قبول این درخواست از تیرماه سال 90 اعلام کرد که آماده است با آرژانتین در خصوص این پرونده همکاری کند.منبع: تسنیم

آرژانتین: قاضی پرونده آمیا به تهران میرود

 
تیمرمن همچنین گفت: "شاید با بازجویی‌های جدید شواهد تازه‌ای به میان بیاید یا راه‌های تازه‌ای برای این پرونده باز شود."
 
وزیر خارجه آرژانتین در گفت و گو با یک رادیوی محلی در آرژانتین گفت: قاضی "رودولفو کانیکوبا کورال" و بازپرس "آلبرتو نیسمن "بازپرس اصلی پرونده انفجار آمیا برای ثبت شهادت طرف های ایرانی راهی تهران می‌ شوند. وی به تاریخ دقیق این سفر اشاره ای نکرده است.

تیمرمن همچنین گفت: "شاید با بازجویی‌های جدید شواهد تازه‌ای به میان بیاید یا راه‌های تازه‌ای برای این پرونده باز شود."

 تیمرمن مدعي شد: وزیر دفاع ایران و 7 نفر دیگر که نامشان در پرونده انفجار آمیا به میان آمده است قرار است به سوال های قاضی تحقیق پرونده در تهران پاسخ بدهند.
وزیر خارجه آرژانتین گفت: "من اطمینان کسب کرده‌ام که او (وزیر دفاع ایران)باید در این جلسه باشد و او در جلسه حاضر خواهد شد."

ایران و آرژانتین اخیرا توافق کردند که درباره پرونده انفجار ساختمان یهودیان در بوینوس آیرس در 19 سال پیش تحقیق کنند. 4 روز پیش رییس جمهوری آرژانتین از توافق کشورش با ایران برای تشکیل یک کمیته مستقل برای انجام تحقیقات در مورد انفجار آمیا خبر داد.
بر اساس این توافق قرار است برای رسیدگی به این پرونده یک کمیته حقیقت‌یاب از پنج قاضی مستقل که هیچ‌یک شهروند ایران یا آرژانتین نباشند تشکیل شود.


قبل از این علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای آرژانتینی خود در حاشیه اجلاس سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا اتیوپی در یکشنبه هفته جاری درباره سفر قاضی و بازپرس پرونده آمیا به تهران برای تحقیق و برگزاری جلسه با برخی مقامات کنونی و سابق ایرانی که نامشان در پرونده انفجار آمیا ذکر شده است، توافق کرده اند.

  رژیم صهیونیستی و برخی گروه های یهودی در آرژانتین به این توافق ایران و آرژانتین اعتراض کرده اند.منبع: عصر ایران

شوكه شدن اسرائيل از توافق ايران و آرژانتين

 
معاون وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی در واکنش به خبر توافق ایران و آرژانتین بر سر موضوع انفجار مقر یهودیان بوینس‌آیرس، گفته است که این خبر موجب تحیر مقامات اسرائیلی شده است.
 
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در واکنش به خبر توافق ایران و آرژانتین بر سر موضوع حادثه «آمیا» نوشت «این توافق اسرائیل را شوکه کرد».
 
این روزنامه نوشته است ظاهر شدن نشانه‌هایی مبنی بر توافق میان ایران و آرژانتین برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد حادثه انفجار مقر یهودیان در «بوینس‌آیرس» در سال 1994، مقامات اسرائیلی را شوکه کرده است.
 
«یگال پالمور» سخنگوی وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی در واکنش به این خبر این توافق را «دام ایرانی‌ها» خوانده و گفته است که اسرائیل پیش از این به طرف آرژانتینی هشدار داده است که نباید در این دام بیفتند. وی افزود: ما از شنیدن این خبر متحیر شده‌ایم و از آرژانتین خواهیم خواست تا تصویر کاملی از آنچه که مورد توافق قرار گرفته به ما ارائه دهند، چراکه این موضوع مستقیما به اسرائیل مربوط است.
 
هاآرتص نوشته است که مقامات اسرائیل از ماه اکتبر از احتمال توافق ایران و آرژانتین بر سر این موضوع مطلع شده‌اند، اما از همان زمان دولت آرژانتین درخواست‌های متعدد اسرائیل برای اطلاع یافتن از روند توافقات را رد کرده است. بنا بر این گزارش چند هفته قبل نشستی با حضور «هکتور تیرمن» وزیر خارجه آرژانتین و نمایندگانی از جامعه یهودیان آرژانتین برگزار شده، که در این نشست دولت آرژانتین موافقت کرده اطلاعات محدود و کلی را در مورد روند توافقات به اطلاع این افراد برساند.
 
اظهارات مقامات اسرائیل در واکنش به خبری است که روز یکشنبه منتشر شد. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آرژانتین روز گذشته توافقنامه‌ای را به امضا رساندند که براساس آن قوه قضائیه دو کشور با کمک چند حقوقدان مستقل تحقیقاتی را انجام دهند تا احتمالاً حقیقت در مورد انفجار مقر یهودیان در بوینس‌آیرس روشن شود.
 
جمهوری اسلامی ایران همواره اصرار می‌کرد که حاضر است در کشف حقیقت این موضوع به آرژانتین کمک کند و انتظار می‌رود که این اقدامات باعث شود تا هویت مرتکبین واقعی این انفجار روشن و در نهایت چنین افرادی به دست عدالت سپرده شوند.
 
کارشناسان معتقدند که مقامات وقت دولت آرژانتین بدون هیچ مدرک و سندی با اشاره دولت آمریکا به مقامات ایران اتهام زده بودند و اکنون قرار است به زودی حقیقت در این زمینه روشن شود.
 
گفته می‌شود در پی توافقات به عمل آمده در «آدیس‌آبابا» 2 وزیر خارجه در نامه‌ای به دبیرکل اینترپل اعلام کردند که 2 کشور این موضوع را از این پس خودشان پیگیری خواهند کرد و نیازی به اقدامی در این خصوص از سوی اینترپل نیست.
 
از دیگر سو اخیراً دولت آمریکا قانونی تصویب کرد که از نفوذ ایران در آمریکای لاتین جلوگیری کند. در این قانون پیش‌بینی شده بود که در قضیه آمایا علیه ایران سرمایه گذاری سیاسی و بین‌المللی صورت گیرد؛ اما اکنون که دو کشور ایران و آرژانتین توافق کرده‌اند که این موضوع را بین خودشان حل و فصل کنند آمریکا را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشته‌اند و اکنون مسجل شده که آمریکای لاتین دیگر حیاط خلوت آمریکا نیست.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا