مدیرآفرینش های ادبی اداره کل مجلس و امور استان های حوزه هنری کشوردر نشستی با شاعران و نویسندگان یزدی با بیان این که یزد به عنوان استان پیشگام داستان نویسی کشور مطرح است گفت: به دنبال این هستیم که درحوزه هنری یزد کانونی ویژه شاعران و نویسندگان شکل بگیرد که درآن اندیشه های خلاق و نو به منصه ظهور برسد.

کمال شفیعی با اشاره به این که یزد می تواند به عنوان قطب ادبیات کشور مطرح شود افزود: باید زمینه برگزاری چند جشنواره و برنامه قوی کشوری در یزد فراهم و این استان پایلوت ادبیات کشور شود.  وی کشف استعدادهای ادبی و تولید آثار فاخر هنری و ادبی را از جمله برنامه های پیش روی حوزه هنری برشمرد و اظهار داشت: برنامه ریزی تهیه نقشه جامع ادبیات کشور در دستور کارحوزه هنری قرار دارد تا امکان فعالیت شاعران و نویسندگان همه شهرستان ها ایجاد و امکانات و به طور مساوی بین آنان توزیع شود تا خون تازه در رگ های ادبیات ایران جریان یابد و استعداد های تازه نفس و خلاق وارد این عرصه شوند.
مدیرآفرینش های ادبی اداره کل مجلس و امور استان های حوزه هنری با بیان این که با سفر به استان ها برای ارتقای توان ادبی شاعران و نویسندگان هراستان برنامه ریزی مناسب با در نظر گرفتن جغرافیای ادبی شهرستان ها صورت می گیرد، برضرورت تعریف وتعیین بودجه حوزه ادبیات در استان ها تأکید کرد.
شفیعی ساماندهی و به روز بودن بانک اطلاعات جامع فعالان حوزه های ادبیات کودک و نوجوان، داستان نویسی و شاعران را یادآور شد و افزود: باید برای تک تک هنرمندان این حوزه پرونده ادبی داشته باشیم تا از استعدادها و ظرفیت های ادبی هر شهرستان به نحو احسن استفاده و زمینه چاپ و انتشار آثار آنان فراهم شود. وی از شاعران و نویسندگان استان ها به عنوان اندیشمندان و سرمایه های ملی کشورنام برد و با اشاره به لزوم فراهم شدن زمینه داد و ستد فرهنگی بین استان ها و معرفی هنرمندان شهرستانی گفت: تلاش می کنیم تا زمینه حضور اساتید ادبی هر استان دراستانهای همجوارفراهم گردد و با برگزاری نشست های آموزشی و نقد و بررسی آثارادبی، تبادل تجربه های ادبی بین استان ها بیش از پیش تقویت و افق روشنی پیش روی ادبیات کشورگشوده شود.
سردبیرماهنامه " سیمرغ"، ماهنامه تخصصی مرکزآفرینش های ادبی حوزه هنری توجه بیشتر به ادبیات کودک و نوجوان در استان یزد را خواستار شد و ادامه داد: هرچند این استان در زمینه داستان نویسی وشعردر جایگاه بسیار خوبی قرار دارد ولی نویسندگان باید بیش از پیش درحوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت کنند. شفیعی جذب استعداد های هنری و ادبی آموزش دیده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درکارگاه های آموزشی حوزه هنری را ضروری دانست و اضافه کرد: این قشرسرمایه های آینده ادبیات ایران هستند که باید متولی داشته باشند تا پس از فراگیری آموزش در کانون، همچنان روند شکوفایی استعدادهای آنان ادامه پیدا کند.
وی افزود: کارگاه های آموزشی باید بر اساس نیازسنجی و خواست هنرمندان و تعیین سرفصل و منابع آموزشی برگزار شود و اساتید مباحث استادان قبلی را ادامه دهند تا خروجی کارگاه به تولید اثر بینجامد و آثار نویسندگان و شاعران در مجموعه ای منتشر شود.
مدیرآفرینش های ادبی اداره کل مجلس و امور استان های حوزه هنری از دعوت کارشناسان ادبیات استان ها برای داوری آثارجشنواره ها خبرداد و گفت: زمینه برگزاری جشنواره شعر و داستان جوان به صورت استانی از سال آینده در یزد فراهم خواهد شد.
سرپرست حوزه هنری استان یزد هم در این نشست گفت: مشکلات و کبود اعتبارات نباید باعث دلسردی شاعران ونویسندگان شود، می توانیم با تعامل در این عرصه حرکت کنیم.سید ناصر امامی میبدی با بیان این که هم اکنون چندین مجموعه ازآثار نویسندگان یزدی آماده چاپ است از شاعران و نویسندگان استان خواست آثار ادبی خود را به حوزه هنری ارائه کنند تا مراحل چاپ و انتشار آن پیگیری شود.
وی با بیان این که حوزه هنری نهادی انقلابی است که باید انقلابی کارکند از برنامه ریزی برای فعالیت هرچه بهتر در حوزه ادبیات و جذب فعالان ادبی استان خبر داد وافزود: برنامه ریزی ما برای همه هنرمندان استان است ودر تلاشیم تا بانک اطلاعات جامع فعالان ادبیات استان را تکمیل و بر اساس اهداف و محوریت کشف استعدادهای هنری وادبی و تولید آثار فاخر حرکت کنیم.                                                                             امامی میبدی به ظرفیت های استان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد واظهارداشت: در این زمینه استعداد های ادبی خوبی در استان وجود دارد که باید شناسایی و زمینه ظهور خلاقیت های ادبی آنان فراهم گردد.
 در ادامه نویسندگان و شاعران از جمله: احمد رضا قدیریان، حسین معلم، محمود ملک ثابت، سید فضل ا... طباطبایی، محمد صادقی، عالیه مهرابی، افسانه نوری، طوبی زارع و... به بیان مسائل، دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا