تسنیم : رئیس جمهور بولیوی درمراسم یادبود دریای آرام ضمن محکوم کردن شیلی اعلام کرد که بولیوی هیچگاه از حق خود برای حاکمیت این دریا دست بر نخواهد داشت.

به گزارش  پایگاه خبری اسپانیایی زبان «ال پائیس»؛ "اوو مورالس" رئیس جمهور بولیوی روز گذشته (پنجشنبه) طی مراسم یادبود دریای آرام ضمن محکوم کردن "سباستین پینیرا" همتای شیلیایی خود اعلام کرد که بولیوی هیچگاه از حق حاکمیت دریای آرام دست بر نخواهد داشت.

مورالس خطاب به رئیس جمهور شیلی اعلام کرد: به شما هشدار می دهیم که تا چند سربازی را که برای بازپس گیری دریا به شیلی سفر کرده بودند را آزاد کنید و در غیر این صورت ما نیز از سیاست های خود برای آزاد کردن آنها استفاده خواهیم کرد.

14 فوریه سالگرد روزی است که در آن سربازان شیلیایی در جنگ "دریای آرام " بندر بولیویایی آنتوفاگاستا را اشغال کردند. این جنگ که 134 سال پیش رخ داده است، باعث شد تا بولیوی 120 هزار کیلومتر مربع از سرزمین خود را از دست بدهد.

مورالس در ادامه افزود:«دستگیری این سه سرباز، خاطره تلخ 134 سال پیش را در ذهن ما بار دیگر تداعی کرد. این درخواست نیست بلکه حق مسلم بولیوی است تا این سرباز ها را آزاد کنید».

چندی پیش، رئیس جمهور بولیوی در سخنرانی خود در نشست سران سلاک و اتحادیه اروپا از انگلیس و شیلی خواست تا جزایر فالکلند را به آرژانتین و دریا را به بولیوی بازگردانند.

وی در رابطه با کشورهای اروپایی گفت:« نمی توانیم به کشورهای اروپایی اجازه دهیم تا حاکمیت بخشی از کشورهای ما را دشته باشند».

وی در رابطه با اقیانوس آرام  نیز اعلام کرد:« بولیوی هرگز فراموش نخواهد کرد و در برابر بازگرداندن بخش مهم اقیانوس آرام کمترین سکوتی برای شهروندان بولیویایی جایز نیست».

از سال 1904 و پس از عقد قرارداد صلح میان شیلی و بولیوی روابط این کشور رو به تیرگی گذاشته است. در این قرارداد بولیوی ساحل هم مرز با شیلی و همچنین با اقیانوس آرام را از دست داده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا