دخیل‌عباس زارع‌زاده‌مهریزی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری خانه ملت، ضمن اشاره به اینکه سازمان عفو بین‌الملل کشور فرانسه را به ارتکاب جنایات جنگی در کشور آفریقایی مالی متهم کرد، توضیح داد: افکار عمومی جهان و مردم " مالی"  بر این باورند که انگیزه اصلی فرانسه برای دخالت در مالی، دستیابی به طلا و البته منابع نفت این کشور است.

نماینده مردم  مهریز، بافق،ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم مالی به لشکر کشی متکبرانه فرانسه به مالی بدبین هستند، تصریح کرد: تصور مردم مالی این است که فرانسه، هدفی فراتر از یک عملیات نظامی را دنبال می‌کند و این عملیات با هدف سرقت منابع طبیعی این کشور آغاز شده است.

زارع‌زاده ‌مهریزی با اشاره به اینکه سازمان ملل  در این زمینه به هیچ عنوان فعال نبوده است، گفت: اصرار اولاند بر نظامی‌گری در آفریقا ادامه دارد و  در حقیقت بدیهی است که سازمان ملل مبتی بر تصمیمات قدرت‌های بزرگ دنیا عمل می‌کند؛ بنابراین آن‌ها معمولاً در برابر هر توطئه و دسیسه قدرت‌های بزرگ تسلیم هستند.

وی با بیان اینکه از آغاز حمله به "مالی" اوضاع داخلی این کشور آشفته‌تر شده است، گفت: هزاران تن از مردم مالی با آغاز حضور فرانسه در این کشور از بیم جان خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شده‌اند از این رو مشکلات این مردم نه تنها با دخالت غرب تمام نشد بلکه به آن افزوده نیز شد به نحوی که کمیساریای عالی سازمان ملل اعلام کرده بیش از ۵۰۰۰ آواره از این کشور افریقایی به موریتانی رفته‌اند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس تصریح کرد: معارضان کشور مالی دست‌پرورده غرب هستند و غرب این نیروها را در آفریقا به وجود می‌آورد تا توان دخالت در منطقه را داشته باشد.

عفو بین الملل فرانسه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد./

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا