در یازدهمین شب از آخرین ماه امسال، تالار فرهنگسرای آیه الله خاتمی(ره) اردکان شبی به یادماندنی را سپری کرد.

جمع عاشقان میراث گذشتگان و دلبستگان به آداب و رسوم آباء و اجدادشان گرد هم آمده بودند تا به زیباترین شکل از پیر خرد و فرزانگی تجلیل به عمل آورند. دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن بالاخره انتظار بسیاری از میراث دوستان اردکانی را به سرانجام رساند و در جمعشان حضور یافت.

اختتامیه پنجمین دوره اردکان شناسی بهانه ای شده بود تا اردکان پذیرای این چهره فرهیخته و نویسنده برجسته باشد. ساعت 18 روز آدینه طبق عهد موعود فرا رسید و دوستداران میراث کهن یکی پس از دیگری خود را به مراسم می رسانند. اجلاس علاوه بر دکتر اسلامی ندوشن با پژوهشگرانی برجسته، شعرا، ادبا، نویسندگان، پژوهشگران و دانشجویانی از اردکان و میبد مزین شده بود.

دبیر پرتلاش انجمن چهارسوق اردکان قبل از همه پشت تریبون قرار گرفت و از روزهایی سخن گفت که این انجمن دوره های اردکان شناسی را تنها با 7 یا 8 مستمع در میان ناملایمات روزگار آغاز کرده است. ملاحسینی دغدغه های میراث دوستان اردکان را همان چیزهایی عنوان کرد که می توان آنها را در لابه لای نوشته های دکتر اسلامی ندوشن به جستجو نشست. وی در پایان حرفهایش اظهار امیدواری کرد تا جوانان این مرز و بوم به شناخت فرهنگ گذشتگانشان اهتمام ورزند و از آن پاسداری کنند.

در ادامه نیز علی سپهی اردکانی به نمایندگی از جمع حاضر، حضور دکتر اسلامی ندوشن در اردکان را خیر مقدم گفت و به تشریح تاریخچه ای از شکل گیری سمن ها و تشکل های غیر دولتی در عرصه میراث فرهنگی پرداخت. سپهری اردکانی گفت: اردکان از ویژگی های ممتازی بهره مند است ولی بهره مندی از علما، فضلا و دانشمندان متعدد از شاخصه های این شهر محسوب می شود. وی از علاقه مندان به حوزه میراث فرهنگی اردکان خواست تا سال 92 به عنوان سال شناخت و معرفی مفاخر اردکان باشد تا شاهد معرفی آنان به نسل آینده باشیم.

سپس نگارنده کتاب روزها در میان تشویق های ممتد خیل علاقه مندان به روی سن رفت و درجایگاه مخصوص حاضر شد.

دکتر محمد علی اسلامی ندوشن سخنانش را در خصوص ضرورت شناخت پیشینه کشور و اندیشه گذشتگان آغاز کرد و گفت: بدون شناخت صحیح اندیشه گذشتگان نمی توانیم در این سرزمین زندگی مناسب داشته باشیم. این نویسنده بزرگ معاصر گفت: کشور ما پیوسته دوره های تاریخی متصل داشته و هیچگاه این اتصال تاریخی قطع نشده است و این از بزرگترین ویژگی های کشورمان در مقایسه با سایر کشورهای منطقه است. وی با اشاره به نقش بی بدیل زبان فارسی در اقصا نقاط جهان، قدرت و نیروی فرهنگی کشورمان را از مهمترین عوامل حفظ کشورمان از گزندهای زمانه عنوان کرد. دکتر ندوشن در بخش های پایانی سخنانش با بیان طرح این پرسش که در مقابل نسل کنونی چه رسالتی داریم؟ گفت: امروز هم بایستی در عرصه جهانی زبانی داشته باشیم که سایر کشورها ما را بزرگ و قدرتمند بدانند. نگارنده کتاب روزها در ادامه به چند پرسش که توسط حضار در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، ادبی و موضوعات محلی طرح شده بود، پاسخ گفت.

در پایان نیز با اهداء لوح تقدیر از طرف انجمن چهارسوق کویر اردکان از خدمات چندین و چند ساله استاد فرزانه دکتر اسلامی ندوشن در عرصه های فرهنگی و ادبی قدردانی شد و سپس از مجموعه گفتارهای اردکان شناسی و اثر جدید علی سپهری اردکانی با عنوان مشاهیر اردکان (جلد اول) رونمایی شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا