احمد برزگری بافقی

” خدمتگزاران مردم در نهاد شهرداری بافق؛ در راستای تحقق شعار همت و کار مضاعف؛ توانستند با اهتمام و کار دوچندان طرح و پروژه های نیمه تمام را به سرانجام برسانند. بنابراین بدون اغراق می گویم با بهره برداری از چندین بلوار و پروژه عمرانی در سال ۹۰ بافق شاهد شکوفایی و پیشرفت در زمینه های عمرانی و آبادانی در سال ۹۰ بود. “

گفته های فوق ؛ تنها بخشی از پیام نوروزی شهردار بافق به مناسبت آغاز سالی بوده است که اینک بیشتر از ده روز به پایان آن نمانده است . این پیام تنها خبر و گزارشی است که از ابتدای امسال در وبسایت رسمی شهرداری بافق درج شده و نه تنها تغییری در آن نیافته بلکه خبر یا گزارش دیگری نیز به آن افزوده نشده است.

وبسایتی که شهردار بافق هدف از ایجاد آن را انعکاس اخبار ، رویدادها و اطلاع رسانی در خصوص علمکرد و وضعیت پروژه های عمرانی دانسته است چنان در محاق فراموشی فرو رفته است که آخرین تاریخ درج خبر در این سایت به ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۱ بر میگردد.

این سایت در بخش دیگری به عنوان تاریخچه شهرداری بافق چنان در بیخبری و بی اطلاعی مطلق به سر می برد و ببینده خویش را سر درگم می نماید که حساب ندارد. با عذرخواهی از خواننده محترم عین عبارت در اینجا آورده می شود.

” شهرداری بافق از سال ……. شروع به فعالیت نموده و اولین شهردار آن فلان کس بوده است.”

ملاحظه نمودید. فضاحت در این سخن و توهین در نگارش آن چیست؟

به عقیده نویسنده سفره پهن نکرده بسیار سنگین تر و زیباتر از آنست که اینگونه به مهمانان سایت در قالب اطلاع رسانی توهین شود.

نگارنده این سطور به هیچ عنوان در صدد القاء بدبینی و یا احیانا سیاه نمایی و همچنین گل درشت نمودن فعالیت های ریز و درشت این نهاد مردمی نمی باشد. لیکن قضاوت در خصوص عملکرد شهرداری کنونی بافق را با ذکر نمونه های عینی به حافظه آنانی می سپارد که خود از نزدیک همه چیز را می بینند و تحلیل می نمایند.

بر اساس اصل ۱۰۰ تا ۱۰۳ قانون اساسی ؛ شورای اسلامی شهر و روستا ؛ برای پیشبرد سریع در برنامه های هفتگانه اجتماعی – اقتصادی ؛ عمرانی بهداشتی ؛ فرهنگی – آموزشی و سایر امور رفاهی بوجود می آیند  و فرمانداران و استانداران نیز ملزم به رعایت تصمیم های گرفته شده از سوی شورای اسلامی شهر و روستا می باشند.

بنیان و اساس شهرداری و شورای اسلامی از دیدگاه رهبر معظم بر حل عملگرایانه مشکلات عینی و مشخص مردم بنا نهاده شده و هدف اصلی از تشکیل این شورا را راحت تر نمودن و اخلاقی تر کردن زندگی شهروندان بیان نموده اند.

مردم حل مشکلات خویش را ؛ به عقیده رییس جمهور ؛ بدون سیاسی کاری و باند بازی از شورای اسلامی شهر وروستا می خواهند و درصدد هستند که اعضای شورا بتوانند باری را از دوش دولت و ملت بردارند.

و اما شورای اسلامی شهر بافق و نهاد تحت نظارت آن یعنی شهرداری بافق ؛ مشخصاً دراین دوره ۶ ساله چه فعالیتهای شاخصی نموده است و به کدامین طرحهای از قبل پیش بینی شده خویش رسیده اند ؟

اینک که اعضای کنونی شورای اسلامی به پایان راه وکالت خویش رسیده اند شایسته است با انتشار عملکرد واقعی خویش پرده از نگفته ها پایین آوردند و بدون واسطه آنچه را که انجام داده اند در طبق اخلاص گذارند و از آنچه که بهردلیل نتوانستند به انجام رسانند با ذکر دلیل و مدرک عذرخواهی نمایند.

بدانند که مردم بیدارند و بر مشکلات آگاهتر، حق را می پذیرند ولو آنکه اعضای شورا و شهردار محترم حرف دل مردم را با وجود سیل درخواست های مکرر نشنوند و پاسخی ندهند .

از سویی دیگر در اینکه شهرداری به تنهایی صدایی ندارد و می بایست با هماهنگی سایر ارگانها ؛ فرمانداری و ادارات دیگر را به کمک و پشتیبانی فراخواند شکی نیست. لیکن به صرف درخانه نشستن و درخواست مساعدت نمودن و حتی بدتر از آن مخفیکاری و پنهان کاری اداری ، دردی را از مشکلات بافق حل نمی نماید و انتظار گشایش داشتن در این وضعیت بیمار بافق ؛ بیهوده است .

شهرداری بافق در سالی که اینک به انتهای آن رسیده ایم چندان نتوانسته عملکرد خوبی را از خود نشان دهد تاجائیکه فرصت ننمودند  سری به سایت اطلاع رسانی خویش بزنند و مسئولی را صرفاً جهت شنیدن و پاسخگویی به مطالبات مردمی به کار گمارند. نشانه اینهمه بی مهری؛ به درخواست های بی پاسخ مردمی را ؛ درجراید محلی بیابید.

شهرداری بافق در سال ۹۱ هر چند پروژه های عمرانی قابل ذکری را آغاز نمود لیکن در بیشتر آنها ، به موفقیت و بهره برداری کامل نرسید. خیابان مهدیه- خیابان مسجد جامع – بلوار شهدا به سمت بهشت الحسین – بلوار امام جعفر صادق (ع) – بلوار آیت ا… میرغنی زاده – کمربندی باقرآباد معروف به کمربندی شمالی بافق و….. از این دست هستند. میدان شهدا – میدان بهارستان و خیابان ۱۴ معصوم زیرکوبی و آسفالت شد. آسفالت خیابانهای دیگر بخصوص شهرک های جدید و ورودی های  آنها ناتمام است. تابلوهای مسیر یاب تکمیل شد و لیکن خبری از پل سه دهانه و میدان قبل از آن نیست.

در بخش فضای سبز که قول تحول آن را از زبان شهردار شنیده بودید بجز جدایی آب شرب از آب فضای سبز و چند طرح گلکاری و چمن کاری در میادین و خیابانهای چندان خبری از افتتاح مجموعه تفریحی پارک شرقی و آبشار آن و فضای سبز ابتدای جاده باقرآباد و …. منتشر نشد .

در تامین روشنایی و مبلمان شهری ؛ به گفته مسئول خدمات شهری  شهرداری  ؛ زمانی خستگی از تن مسئولین این نهاد بیرون می رود که لبخند رضایت بافقی ها جسم و جان آنها را صیقل دهد که بلاشک تا رسیدن به این خواسته نیز راهی بس طولانی در پیش است .

ناوگان عمومی و حمل و نقل شهری هر چند با خرید چند دستگاه وسایل نقلیه تجهیز شد لیکن عدم پیگیری لازم و حصول نتیجه درخصوص ترمینال مسافربری نارضایتی اکثریت مسافران بافق به یزد را به دنبال دارد . دفاتر آژانس مسافربری داخل شهر و سیستم تاکسیرانی نیز نیاز به نظارت و کنترل دائمی دارند .

در بحث بهداشت و نظافت معابر عمومی هرچند تلاش بی وقفه پرسنل خدوم این بخش قابل تقدیر است لیکن با توجه به نزدیکی تابستان و خطرخیز بودن منطقه از پشه سالک و جوندگان عامل آن؛  لازم است در همه مناطق بخصوص در شهرک سنگ آهن جدید( شهرآباد) فکر اساسی نمود.

در بحث فعالیت های اجتماعی – آموزشی هرچند شهرداری با همکاری و همیاری ادارات دیگر فعالیتهایی نموده است لیکن واحد فرهنگی شهرداری با در اختیار داشتن امکانات بالقوه میتواند نقش های مهمتری رانیز ایفا نماید.

در این نوشتار با ارج نهادن به زحمات همه آنانی که شهر و شورای اسلامی را از خود میدانند و با تلاش شبانه روزی ؛ آسایش خود و خانواده خویش را فدای خواسته های مردمی می نمایند. سعی شده است با آسیب شناسی و نقد عملکردها راهکارهایی را نیز جهت برون رفت از وضعیت فعلی ارائه نماید.

بازهم به استناد درخواست های بی پاسخ مردم؛ شهرداری بافق؛ زمانی به این وضعیت دشوار رسید که ارتباط شورا و شهردار با مردم قطع شد و خبری از جلسات پرسش و پاسخ مردمی نشد.

به عقیده آگاهان به مسایل شهری؛ مردم بافق دیگر همانند قبل ؛ اعضای شورای را از خود نمی دانند و به دلیل عملکرد و گفتار تعدادی از آنان در دوره های قبلی ؛ جو بی اعتمادی و بدبینی بر راوبط مردم و شورا حاکم شده است و این از بین نمی رود مگر آنکه اگر کسی واقعا مرتکب خلاف و رانت خواری از سوی شورا شده است  معرفی گردد و اگرغیر از این است با روشنگری و بیان حقایق یکبار و برای همیشه تکلیف اینهمه سخنان ریز و درشت مردمی از دامان شورا و اعضای آن پا ک می گردد.

اعضای شورا و شهرداری می بایست در همه شرایط پاسخگو باشند و به گونه ای پاسخ دهند که شایسته این مردم باشند.

در وضعیت پروژه های عمرانی  و مبحث واگذاری زمین مالکان ؛ افکار عمومی بخوبی دریافته اند که هرچه بیشتر اصرار نمایند آگاهی آنان به تبصره های قانونی خرید و فروش ملک افزایش می یابند و میتوانند به استتناد همین ضوابط اداری به خواسته های قانونی خویش برسند.

شهرداری در این مبحث یا قانون متقن و مستدل دارد که می بایست بر اساس آن قیمت اراضی مالکان را تعیین و خریداری کند و یا بودجه کافی برای اجرای همزمان اینمهه پروژه مشخص ندارد؟

اگر خللی در اجرای پروژه های عمرانی بوجود می آید هیچ تاخیری قابل توجیه نیست مگر آنکه قبل از آن کارشناسی های لازم بعمل نیامده باشد و یا واقعا تحریم ها آنچنان کارگر بیافتند که فقط آسفالت بافق متضرر گردد.

شهرداری می بایست در زمان مقررشده ؛ نسبت به بیان مواضع روشن خود در برابر مالکان اراضی اقدام نماید و تا حدامکان روش یکسانی را اتخاذ نماید تا خدای ناخواسته حق الناسی در این زمینه تضییع نشود.

اعضای شورا و شهردار محترم مطمئن باشند اگر مردم و مالکان بدانند که دست هایی در پشت پرده نیست که از رانت دولتی استفاده می نمایند خودشان جهت گسترش و آبادانی شهرشان پیشقدم می شوند و مشکلات شهرشان را نیز با مساعدت و همفکری افراد خبره حل و فصل می نمایند.

تا فراموش نشده بحث آزاد سازی اراضی و مغازه های ابتدای بلوار وحشی به استخوان لای زخمی مانده است که به هیچ طریقی بیرون نیامده است. براستی در پروژه بلوار وحشی بافقی چه اتفاقاتی افتاده است که مرحله به مرحله افتتاح شده است و هنوز تکمیل نشده است؟ چرا تاکنون خیابان وحشی بطور کامل یا تملک نشده یا آزاد سازی در آن صورت نگرفته است ؟منافع چه کسانی در پشت پرده وحشی بافقی است؟

آیا در این زمینه افرادی  بیشتر ازحق قانونی خویش؛ سهم می خواهند؟ و یا افراد دیگری ظاهرا مرتکب تخلف اداری و رانت شده اند؟ شورای اسلامی یکبار و به روشنی همه قضایای وحشی بافقی را با قالبی اداری و قانونی بیان نماید و آب پاکی بر روی دستهایی بریزد که احیانا به بیت المال آلوده شده اند.

در انتها لازمست با در نظرگرفتن شرایط کشور و بودجه های مصوب شده مسیری را در پیش بگیرند که همین طرح های نیمه تمام را به اتمام رسانند و پس  از آن به دنبال طرح و پروژه دیگری بروند.

خاک خوردن های طولانی ؛ دست اندازهای کوچه و خیابان؛ فضای تاریک و خشکیده خیابانها و بلوارهای افتتاح شده همه و همه نیاز به تصمیم کبریی دارد که امید است شهرداری بافق با آن عقبه فکری و سرمایه انسانی و تجهیزات و لوازم موردنیاز در اسرع وقت به آن دست یابد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا