یزدفردا :کویر، با آسمان پرستاره و طبیعت خشک و سوزانش، الزاما ذائقه‏ های سیاسی یکسانی را پرورش نمی‎دهد. ظاهرا این بار نیز، این تفاوت، خود را در عرصه انتخابات به رخ می کشد؛ استان یزد، زادگاه رئیس جمهور سابق اصلاح طلب ایران، سید محمد خاتمی، این هفته میزبان حسن روحانی یکی از اعضای موسس جامعه روحانیت مبارز و از تاثیرگذارترین نهادهای اصول گرا است. البته نباید از یاد برد که روحانی، زاده‎ی سرخه‏ی سمنان، با زاده‏ی آرادان، منطقه ای دیگر از این استان، محمود احمدی نژاد، به تاکید خودش، فاصله‎ی عمیق و تفاوت های اساسی در نگرش و کردار سیاسی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، محلی که کارشناسان اصول گرا و اصلاح طلب را توامان در خود جای داده، آن طور که گفته می‎شود،  با چراغ سبز رقبای سال 76، سیدمحمدخاتمی و علی اکبر ناطق نوری و سیاستمدارانی از اردوگاه های اصلاح طلبی و اصول گرایی، به میدان آمده است. آیا این کاندیدا در صورت پیروزی، همان گونه که در مجلس و در کمیسیون امنیت ملی توانسته بود ترکیبی از دیدگاه های مختلف را در کنار هم قرار دهد، می تواند در شرایط ویژه کنونی، امیدی به تکرار چنان تجربه ای و احتمالا تشکیل دولت ائتلافی از اصول گرایان و اصلاح طلبان میانه رو داشته باشد؟

اگر این سفر وی انتخاباتی باشد و یزد، محلی برای نمایان شدن حضور جدی وی در این عرصه باشد، آیا می توان انتخاب این استان را، در جهت نمایش نزدیکی به اصلاح طلبان دانست؟ البته در این خصوص باید منتظر ماند تا سران اصلاح طلبی مواضع خود را به صراحت اعلام کنند. گرچه شنیده ها حاکی از آن است که ستاد انتخاباتی وی از اواخر سال گذشته تشکیل شده و محمدرضا نعمت زاده و اکبر ترکان، دو مدیر میانه رو، مسووولیت آن را برعهده دارند. این ترکیب، در واقع بیانگر مشی میانه روی او نیز به شمار می‏رود اما مهم آن است که اصولگرایان نزدیک به وی، چه واکنشی در خصوص این ترکیب کاری، خواهند داشت.

فارغ از نحوه حضور روحانی در انتخابات، دو موضوع اصلی روز کشور، پیش روی تمامی نامزدهای انتخاباتی قرار دارد؛ مساله آینده مذاکرات هسته ای و تحریم ها و دیگری، مساله اقتصاد کشور. به نظر می رسد تجریه نشان داده است که روحانی دستکم در موضوع اول، تبحر امتحان شده ای دارد؛ اما آیا وی در موضوع دوم هم برنامه مشخصی برای ارائه خواهد داشت؟

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا