/ تهرانی ها، قالیباف را فردی با "تمایل برای رسیدن به ریاست جمهوری" می شناسند تحلیل گران مسائل سیاسی ایران پیش بینی می کنند که نامزد نهایی این ائتلاف دکتر ولایتی خواهد بود و وی "خلبان شهرداری" را به عنوان معاون اول خود - در صورت پیروزی در انتخابات - معرفی خواهد کرد.

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه در تازه ترین گزارش خود، با اشاره به کاندیداتوری محمدباقر قالیباف، به بررسی سوابق او پرداخته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این خبرگزاری روسی در ابتدا به زندگینامه وی اشاره کرده و می نویسد: "محمد باقر قالیباف" سال 1962 میلادی (1340) در شهر "طرقبه" در نزدیکی مشهد متولد شد. وضعیت متوسط زندگی خانواده وی باعث شد تا از همان ابتدا، در ایام فراغت از تحصیل به کار و کسب درآمد روی آورد.

ریانوستی مدعی شده که «او از سن 16 سالگی در سخنرانی های آیت الله خامنه ای شرکت می کرد از همین رو جذب فعالیت های انقلاب اسلامی شد. »

مدتی پس از پیروزی انقلاب، حمله عراق به جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. قالیباف که تنها 18 سال سن داشت، برای مبارزه علیه عراق، راهی جبهه شد و تنها دو سال بعد از حضورش در جبهه، به دلیل توانایی بالا، فرمانده یک تیپ نظامی شد و تقریبا در طول هشت سال جنگ، در جبهه حضور داشت. برادرش "حسن قالیباف" نیز همراه وی بود که به شهادت رسید.

دوران حضور در سپاه تا نیروی انتظامی

وی در سال 1995 میلادی (1373)، مسئول قرارگاه سازندگی "خاتم الانبیاء" در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. وی در مدت حضورش در این قرارگاه که به اجرای طرح های عمرانی عظیم می پردازد، چندین پروژه عظیم را انجام داد. در همین زمان به تحصیل در رشته جغرافیای سیاسی تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران ادامه داد. 

در سال 1998 میلادی (1376) به دستور آیت الله خامنه ای رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران، فرمانده نیروی هوایی سپاه شد. همزمان دوره های فشرده خلبانی در جمهوری اسلامی ایران و فرانسه را گذراند و مجوز پرواز با "ایرباس" را گرفت. در همان زمان تحصیلات در مقطع دکترا را نیز ادامه داد. در سال 2001 میلادی (1379) با حکم آیت الله خامنه ای، فرمانده نیروی انتظامی شد.

از شکست در ریاست جمهوری تا شهردار شدن

او در سال 2006 میلادی (1384) در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صورت مستقل وارد صحنه شد، اما شکست خورد. وی تنها چهار میلیون رأی کسب کرد و در رتبه چهارم از میان هفت نامزد انتخابات قرار گرفت. "محمدباقر قالیباف" بلافاصله پس از آن انتخابات، شهردار تهران شد و تا به امروز هم در این سمت باقی مانده است.

"محمد باقر قالیباف" یک شهردار پرکار به شمار می رود و یکی از موفق ترین شهرداران شهر تهران پس از انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود. از همین رو، توانست برای خودش شهرت بسیار زیادی کسب کند. وی در سال 2008 میلادی (1387) از طرف سایت شهرداری ‌های جهان، به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد.

امید رفتن از شهرداری به ریاست جمهوری

قالیباف هم در میان تحلیل گران سیاسی ایران و هم در میان شهروندان ایرانی، بخصوص در تهران، به تمایل بسیار زیادش برای رسیدن به پست ریاست جمهوری شهرت یافته و همگان می دانند که وی پس از شکست قبلی اش در انتخابات، مجددا فعالیت را با قدرت آغاز کرد تا خود را آماده پیروزی در انتخابات آینده کند و رییس جمهور شود. 

"محمود احمدی نژاد" رییس جمهور فعلی ایران پیش از رسیدن به این سمت، حدود دو سال شهردار تهران بود و در آن مدت با انجام برخی طرح ها، موفق شد در میان شهروندان تهران برای خود محبوبیتی کسب کند. به نظر می رسد "قالیباف" نیز قصد دارد از طریق خدمات و طرح های خود در شهرداری، به محبوبیت دست یابد. 

تشکیل ائتلاف 1+2 با ولایتی و حدادعادل

قالیباف در سال 2006 میلادی (1384) به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شده بود، اما وی این دوره ترجیح داده که با آقایان "علی اکبر ولایتی" مشاور عالی امور بین الملل رهبر انقلاب و "غلامعلی حدادعادل" رییس سابق مجلس شورای اسلامی، ائتلافی بنام "1+2" را تشکیل دهند تا شاید شانس پیروزی خود در انتخابات را افزایش دهند.

"حسین مظفر" رییس ستاد انتخابات ائتلاف "1+2"، چندی پیش اعلام کرد که در نهایت یکی از این سه نفر کاندید خواهد شد و دو نفر دیگر برای پیروزی وی تلاش خواهند کرد. تحلیل گران مسائل سیاسی ایران پیش بینی می کنند که نامزد نهایی این ائتلاف دکتر ولایتی خواهد بود و وی "خلبان شهرداری" را به عنوان معاون اول خود - در صورت پیروزی در انتخابات - معرفی خواهد کرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا