شمارش معکوس برای ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است. برخلاف آنچه برخی از فضای حاضر به سردی و بی نشاطی انتخابات یاد می کنند، شور و هیجان آرام آرام از راه می رسد.

شمارش معکوس برای ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است. برخلاف آنچه برخی از فضای حاضر به سردی و بی نشاطی انتخابات یاد می کنند، شور و هیجان آرام آرام از راه می رسد. با وجود قطعی نشدن کاندیداها اما حضور این افراد در میان مردم و پاسخگویی به سوالات و شبهات درباره خودشان و میزان استقبال مردم از شناخت چهره به چهره کاندیداها نوید بخش انتخابات پرشور دیگری است که تقویم ایران انتظار آن را می کشد.

 

حضور کاندیداها در دانشگاه ها با توجه به احتمال پایان امتحانات تا انتخابات، حضور در مساجد، همایش ها و میتینگ های انتخاباتی و سفرهای استانی خود بهترین راه برای شناخت کاندیداهاست. راهی که فارغ از بازی های رسانه ای راه شناخت مستقیم و بی واسطه را فرا روی مردم قرار می دهد.

 

با این اوصاف می توان گفت جدای از فعالیت های رسانه ای و تبلیغاتی کاندیداها و طرفدارانشان، اینگونه جلسات می تواند شناختی برای انتخاب فرد اصلح دست دهد.

 

در این شرایط که به ندرت فضای آن فراهم می شود پرسیدن سوال های اساسی برای گشودن گره های ذهنی می تواند بسیار راه گشا باشد. اما اینکه چه سوالاتی در اولویت قرار دارد خود موضوعی است که به آن خواهیم پرداخت.

 

آنچه مسلم است حضور کاندیداها پس از ثبت نام و تائید صلاحیت، یعنی آمده ام تا پیروز شوم. پس برای دادن زمام امور به فردی که دومین جایگاه را در امور مملکتی عهده دار خواهد شد باید با مو شکافی صورت بگیرد.

 

از مهمترین نکاتی که بایستی پس از بررسی و تائید اولیه کاندیدا صورت بگیرد پیگیری مسائلی است که از طریق آن می توان به اهداف و مبانی فکری فرد رسید.

 

تبیین شعارها و برنامه ها از سوی کاندیداها الزامی است

 

اگر شما در جمعی قرار گرفتید که امکان پرسش از کاندیداها را داشتید حتما از او بخواهید که شعارها و برنامه هایش را تبیین کند. شعار هر کاندیدا یعنی طرز تفکری که برخاسته از مبانی اعتقادی و فکری فرد مزبور و داشتن برنامه نشان دهنده مدیریت وی است. حال هر چه برنامه ها را جزئی تر بیان کرد بدانید در پس این برنامه ها کادری دارد که برای تنظیم برنامه ها تلاش شده است. در ادامه حتما بپرسید کابینه و تیم اصلی خود را معرفی کند چرا که اطرافیان هر فرد نیز نشان دهنده روحیه غالب بر آن جمع است. اینکه اگر آن کاندیدا و پیشینه اطرافیان وی را بشناسیم با کندوکاو پیرامون عملکرد آن ها می توان تا حد نسبی به این موضوع پی برد که اگر قوه مجریه در اختیار چنین فردی قرار بگیرد در اجرای سیاست ها چه عملکردی خواهند داشت؟

 

منابع مالی کاندیداها باید مشخص باشد

 

یکی دیگر از موضوعاتی که می تواند بسیار حائز اهمیت باشد پرسیدن از منابع مالی حامی آن کاندیداست. قطع به یقین بسیاری از کاندیداهای ریاست جمهوری افرادی هستند که در مناصب و جایگاه های مهمی هستند که این احتمال را می توان در نظر داشت که فرد مذکور از امکانات دولت، سازمان یا ارگان مورد نظر به نفع خود بهره ببرد. پس یقینا فردی که امانت دار بیت المال مردم نباشد با قرار گرفتن در چنین جایگاهی امانت دار مال و منافع مردم هم نخواهد بود و یا اگر حامیان مالی وابسته به لابی های قدرت و ثروت باشند نیز خود جای تامل دارد

کاندیداها باید موضع خود را نسبت به فتنه گران مشخص کنند

 

از آنجا که فردی از سوی شورای نگهبان تائید صلاحیت می شود که رجل سیاسی باشد پس قطعا افراد حاضر در جایگاه کاندیداتوری ریاست جمهوری مهمترین رکن یعنی داشتن موضع پویا و فعال در مسائل مهم نظام را بایستی در کارنامه خود داشته باشد.

 

 یکی از مهمترین این وقایع موضعگیری کاندیداها در امتحان فتنه 88 است. بسیاری از کاندیداها در فتنه 88 در امتحان بصیرت رد یا مشروط شدند. فتنه 88 سنگ محکی است برای بسیاری از افرادی که خود را وابسته و دلبسته نظام می دانند.

 

به طور مثال ممکن است کاندیدایی در برابر فتنه و سران فتنه موضعگیری های زیادی داشته باشد اما با مراجعه به اخبار و اطلاعات موجود پی می بریم که این فرد پس از حماسه 9 دی در برابر فتنه موضع گیری نموده است. این یعنی این رجل سیاسی نه تنها آن موقع که باید در حمایت از نظام و رهبری خودی نشان نداده بلکه بصیرتی که از یک رجل سیاسی نیاز دارد را هم نداشته و عقب تر از مردم، به کاروان طرد فتنه و فتنه گران پیوسته است.

 

در پایان گفتنی است ویژگی های فراوانی را می توان برشمرد که یک رئیس جمهور مردمی بایستی واجد آن باشد که در زمان کنونی بهترین شاخص برای اولویت سنجی این ویژگی ها بیانات رهبری است که چون دیده بانی با بصیرت همواره راهنمای کاروان این انقلاب می باشد.

 

 








  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا