محمد مومنی

تكثر كانديداهاي رياست جمهوري هم مثبت است و هم منفي. در باب منفي بودن تكثر كانديداهاي انتخاباتي صحبت‌هاي فراواني شده است كه در جاي خود درست نيز هستند. اما كثرت كانديداهاي انتخاباتي مي‌تواند جنبه‌هاي مثبتي هم داشته باشد. به شرطي كه برخي گروه‌هاي سياسي با شيطنت و دسيسه به دنبال تكثر ساختگي و دردسر ساز نباشند. متن حاضر به جنبه‌هاي مثبت و منفي تكثر كانديداهاي رياست جمهوري مي‌پردازد.
نكات منفي کثرت نامزدهای ریاست جمهوری


1. شكستن آراء يكديگر براي كانديداهايي كه شرايط و ويژگي‌هاي نزديك به هم دارند.

2. تخريب يكديگر و اختلاف افكني در مورد كانديداهايي كه هر چند در كليت به هم نزديك‌ هستند ولي در تلاش براي راي آوري رعايت اخلاق انتخاباتي را نمي‌كنند.

3. كشيدن اختلافات سياسي به بدنه اجتماعي مردم از سوي كساني كه خود را حق مطلق و رقيب انتخاباتي خويش را شيطان اكبر مي‌دانند و تصور مي‌كنند كه بايد ميدان انتخابات را عرصه درگيري و جنگ سرد ديد.

4. ايجاد فرصت براي فرصت‌طلبان براي طرح خود و يا امتياز گيري از نامزدهاي اصلي انتخابات.

5. افزايش ناهماهنگي‌ها و دلخوري‌ها بعد از انتخابات در ميان كانديداهايي كه اگر رقيب هم نباشند و با هم رقابت نكنند به راحتي مي‌توانند در يك دولت كار كنند.

6. افزايش هزينه‌هاي انتخابات به علت كشيده شدن به دور دوم و بار كردن هزينه‌هاي فراوان ديگر بر مردم.

7. ايجاد رئيس جمهوري كه منتخب اول بسياري از مردم نبوده است، چرا كه وقتي تعدد كانديدا زياد شد و انتخابات به دور دوم كشيده شد به صورت طبيعي رئيس جمهوري كه در چنين انتخاباتي بر سر كار مي‌آيد منتخب اول بسياري از مردم نبوده است.


نكات مثبت کثرت نامزدهای ریاست جمهوری


1. احتمال افزايش مشاركت، به علت افزايش رقابت و افزايش تلاش انتخاباتي كانديداها:


2. كانديدا داشتن طيف‌هاي مختلف فكري جامعه و پوشش دادن سلايق مختلف مردم

3. شكست طرح دشمن براي القاء جدي نبودن رقابت انتخاباتي

4. نشاني جدي از اين كه همه گروه‌ها در حقيقت نظام را محبوب و مشروع مي‌دانند

5. آمادگي همه گروه‌ها براي نقش‌آفريني و خدمت در نظام

6. بي‌آبرويي جنبش سبز و ديگر حركت‌هاي تحريم كننده انتخابات از ديگر آثار مثبت اين تکثر کانديداها خصوصا تکثر کانديداهاي اصلاح طلب است. نگاهي به سايتهاي وابسته به جنبش سبز و نيز رسانه‌هاي خبري حامي آنها نشان مي‌دهد که آنچه خود را جنبش سبز مي‌خواند از حضور کانديداهاي متعدد اصلاح طلب در انتخابات احساس شکست مي‌کند و صرفا همين که اصلاح طلبان اظهار تمايل براي شرکت در انتخابات مي‌کنند نشان مي‌دهد که اين جنبش دروغين و پوشالين را دفن شده مي‌دانند.

7. بي‌آبرويي جريان‌هايي كه سلامت انتخابات‌هاي گذشته را زير سوال بردند و مشخص شدن دروغ‌گويي آنها
yazdelection.blogfa.com

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا