گروه سياسي: كمتر از دو ماه تا انتخابات رياست جمهوري يازدهم فرصت باقي است، در اين ميان برخي از افراد و گروه هاي سياسي با تشكيل ائتلاف هاي انتخاباتي سعي بر وحدت ميان كانديداها دارند كه معروف ترين آنها ائتلاف 2+1 و اكثريت اصولگرايان (ائتلاف 5 نفره) است.

به گزارش رجانيوز، اما از همان ابتدا مشخص بود كه اين مدل ساز و كارهاي تحربه شده و شكست خورده دوام چنداني نخواهد داشت، همانطور كه ايت الله مصباح يزدي نيز در اواخر فروردين سال 92 در ديدار با جمعي از اعضاي حزب موتلفه، فرمودند:

این ایده آل است این که همه اصولگرایان بنشینند و نفر واحدی را انتخاب کنند هرچند شدنی نیست، حتی همان سه نفری که ابتدا با هم ائتلاف کردند بنده معتقدم که در عمل هیچ کدام از آنها با هم نمی سازند.

در همين راستا، از همان روزهاي اول تشكيل ائتلاف 2+1 اكثر صاحب نظران معتقد بودند خروجي نهايي اين ائتلاف فردي جز محمد باقر قاليباف نخواهد بود، چرا كه وي از سالها قبل براي حضور در اين عرصه برنامه ريزي كرده و با تشكيل ستادهاي مختلف استاني و اقدامات متعدد، بالقوه خود را يكي از اصلي ترين گزينه هاي اين عرصه مي داند.

لذا طبيعي است كه علي اكبر ولايتي و غلامعلي حداد عادل كه تنها به فاصله چندماه قبل از انتخابات يازدهم، نام شان براي ورود به اين عرصه در افكار عمومي مطرح شده است،‌ شانس كمتري نسبت به شهردار تهران براي خروجي اين ائتلاف داشته باشند.

اما همه استدلال كساني كه معتقد بودند خروجي اين اتلاف شهردار تهران خواهد بود، اين مساله نبود بلكه تيرماه سال 91 بود كه محمد نبي رودكي مشاور شهردار تهران درباره حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری آینده به فارس گفت: "حضور قالیباف در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری قطعی خواهد بود و به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری حضور می یابد."

هر چند ساعاتي بعد، روابط عمومي شهرداري تهران نخستين واكنش رسمي به اين موضوع را نشان داد و طي اطلاعيه اي، بدون تكذيب اين مساله، اظهارات يار نزديك قاليباف را فقط "نظرات و علاقه مندی های شخصی " وي توصيف كرد و اعلام كرد كه اين موضوع ارتباطی با دیدگاه های شهردار تهران ندارد.

در همين راستا مهرداد لاهوتي يكي از نمايندگان مجلس شركت كننده در جلسات انتخاباتي قاليباف نيز در اسفندماه 91 در گفتگو با ايسنا گفت:  "این نمایندگان در خصوص آمدن آقای قالیباف به صحنه انتخابات نگاه مثبتی داشتند، از طرف دیگر آقای قالبیاف نیز اعتقاد داشت که تشکیلات کشوری، استانی و شهرستانی‌اش را بهتر از کاندیداهای دیگر ساماندهی کرده‌ است و این روند انتخاباتی‌اش را ادامه می‌دهد ...  همچنین آقای قالیباف در این جلسه در مورد ائتلاف از این تعبیر استفاده کرد که این یک «مذاکره» است و نه «ائتلاف».، چون اعتقاد به مذاکره دارد و فکر می‌کند که در این مذاکرات می‌توانند از یکدیگر حمایت کنند."

هر چند اين خبر نيز بلافاصله با واكنش معنادار رسانه هاي نزديك به شهردار تهران مواجه شد و توضيح داده شد كه قاليباف به نتيجه نهايي ائتلاف پايبند است و آن را فراتر از يك "مذاكره" مي داند اما سلسه گفتگوهاي تعدادي از حاميان قاليباف با رسانه هاي شهردار تهران مبني بر ابراز اميدواري درباره خروجي نهايي اين ائتلاف با محوريت قاليباف و يا بيان اينكه وي راي بالاتري نسبت به ولايتي و حداد دارد، اين پيام را براي مخاطبان ارسال كرد كه پيش بيني ماه ها قبل صاحب نظران در اين باره درست بوده است.

در همين باره، يوسفيان ملا يكي از حاميان قاليباف در مجلس در گفتگويي در 24 فروردين 92 با يكي از سايت هاي اجاره اي حامي شهردار تهران با تاكيد بر اينكه ما سعي خواهيم كرد كه آقاي قاليباف گزينه نهايي ائتلاف پیشرفت باشد، اضافه كرد: ما نمايندگان با اعتمادي كه مردم به ما داشته اند به خانه ملت راه پيدا كرده ايم و به دليل اين اعتماد، ما واقعيت ها را به مردم خواهيم گفت و آنها نيز هر كه را كه اصلح تر تشخيص دهند، انتخاب خواهند كرد.

يك روز بعد در 25 فروردين يكي ديگر از نمايندگان حامي قاليباف به نام دامادي، در گفتگو با همان سايت اظهار داشت: "نظر سنجي هايی كه اخيرا انجام شده حاكي از آن است كه جناب آقاي قاليباف در افكار عمومي و نظر سنجي ها گوي رقابت را از ساير گزينه ها در ائتلاف پيشرفت برده و از آنها پيش افتاده است." وي ادامه داد: "ما در ارتباط هايي كه با مردم داريم، متوجه شده ايم كه شهردار تهران مناسب ترين گزينه براي انتخابات رياست جمهوري است و از اقبال بهتري ميان مردم برخودار است."

اما اين پايان كار نبود و انتشار خبر معاون اولي يكي از نمايندگان ديدار كننده با قاليباف طي هفته گذشته نيز بر قوت اين تحليل افزود. هرچند غلامرضا اسداللهي بلافاصله توضيح داد اين مساله فقط يك شوخي رسانه اي بوده است.

در هر حال به نظر می رسد رقابت جدي ميان دكتر ولايتي و شهردار تهران بر سر آمدن در انتخابات پيش رو، حاكي از آن است كه اين بار نيز ائتلاف هاي زودگذر و موقتي انتخابات محور، نتيجه مثبتي نخواهد داشت. اصرار حاميان قاليباف براي نديده گرفتن رشد اخير دكتر ولايتي در نظرسنجي ها  و اصرار حاميان دكتر ولايتي مبني بر توانايي كم قاليباف براي جذب راي مومنين جامعه، حكايت از اختلافات عميقي دارد كه نمي تواند به راحتي پايان پذيرد.

حال بايد طي روزهاي آتي صبر كرد و ديد آيا همانطور كه از قبل وعده داده شده است، خروجي اين ائتلاف سه نفره، يك نفر خواهد بود يا حداقل دو نفر از سه نفر به رقابت با هم خواهند پرداخت و پيش بيني هاي قبلي در اين باره به واقعيت تبديل ميشود؟

تکمیلی:

در پی انتشار این خبر، واکنش های مختلفی ارائه شد که مهم ترین آن مصاحبه مسئول دفتر دکتر حداد عادل با خبرگزاری فارس و تاکید وی بر حضور ایشان در صحنه انتخابات بود.

لازم به ذکر است نویسنده رجانیوز در این خبر از قطعی شدن کناره گیری دکتر حداد عادل از عرصه انتخاباتی  نه به عنوان یک خبر؛ بلکه به عنوان یک "تحلیل" یاد کرده بود که در همین راستا با توجه به سوبرداشت از این مساله، از مخاطبان محترم و دکتر حداد عادل، عذرخواهی می گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا