در تحلیل‌هایی که  انتشار یافته بود بار‌ها بر روی این نکته تاکید شده بود که حضور جلیلی در انتخابات آنقدر که جبهه پایداری بر آن اصرار دارد محتمل نیست و یا دست کم برای حضور در انتخابات جلیلی، چشم به نظر گروه‌های سیاسی اصولگرا نخواهد داشت و تنها اگر واقعا «تکلیفی» را متوجه خود ببیند نامزدی در انتخابات را خواهد پذیرفت.

با این حال در سه روز گذشته خبرهایی منتشر شده است که گمانه رسانه‌ای درباره احتمال نامزدی جلیلی را محتمل ارزیابی کرده است. دیدار فدایی و زاکانی با جلیلی آن هم در آستانه تدارکاتی که جبهه پایداری برای معرفی نامزد مورد حمایت این جبهه دیده بود، و در پی این دیدار‌ها گرم شدن فضای رسانه‌ای با خبرهایی درباره قوت گرفتن حضور جلیلی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

 

نگاه جبهه پایداری به جلیلی:

جبهه پایداری از اولین گروه‌هایی بود که با نامه نگاریهای مختلف و پر سر و صدا، جلیلی را از نامزدهای اصلح و مورد حمایت خود معرفی می‌کرد. اما همانطور که در تحلیلهایی قبلی مورد اشاره قرار گرفته بود، وی گزینه اصلی برای طیف هواداران مصباح نبوده است.

در مقایسه میان دو شخصیت جلیلی و لنکرانی، جلیلی بر خلاف لنکرانی جزو مریدان نزدیک به مصباح شناخته نشده و هویت سیاسی خود را مدیون شبکه آیت الله مصباح نیست. در حالی که لنکرانی سهم شبکه مصباح در کابینه اول احمدی‌نژاد بود و به همین دلیل هم در کابینه دوم از وی استفاده نکرد، سعید جلیلی دیپلماتی پرورده دانشگاه امام صادق و معتمد نظام است.

 

اصرارهای جبهه پایداری برای قرار دادن نام جلیلی در کنار لنکرانی، ناشی از دو انگیزه بود. اول اینکه به دلیل شبهه ناک بودن رجلیت سیاسی لنکرانی، رسانه‌های جبهه پایداری با آوردن نام جلیلی در کنار نامزد اصلی خود در پی آن بودند که سطح سیاسی لنکرانی را افزایش دهند. انگیزه دوم را باید در کارنامه دولت احمدی‌نژاد دید. از آنجا که دولت احمدی‌نژاد به عنوان دولت برآمده از گفتمان مورد حمایت طیف جبهه پایداری، کارنامه‌ای بسیار ضعیف در انظار و افکار عمومی به نمایش گذاشته و طبیعتا در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیز این حامیان وی یعنی عموم شبکه مصباح خواهند بود که باید هزینه نقدهای وارد به دولت را پرداخت کنند، در نتیجه:

 جبهه پایداری تلاش دارد نمونه موفق یک مدیر انقلابی برآمده از گفتمان سوم تیری خود را در جلیلی خلاصه کند.

 

علاوه بر اینکه این رسانه‌ها مدام دستاوردهای مذاکرات جلیلی را می‌ستایند، اهمیت مذاکرات هسته‌ای برای نظام نیز راه نقد عملکرد جلیلی را بسته و در نتیجه برای جبهه پایداری جلیلی مصداق زمین نخورده‌ای از عملکرد گفتمانی این جبهه است اگرچه نامزد خوبی برای این جبهه نبود و نیست.

 

واکنش پایداری به خبرهایی که از افزایش احتمال نامزدی جلیلی حکایت دارند

انعکاس خبرهایی که از افزایش نامزدی جلیلی خبر می‌داد و عنوان می‌کرد که این افزایش احتمال بعد از دیدار فدایی و زاکانی با جلیلی قوت گرفته، در شرایطی انتشاریافت که قرار بود اعلام نامزدی لنکرانی در این هفته صورت پذیرد. در نتیجه باید گفت اگرچه قوت گرفتن نامزدی جلیلی آنچنان که برخی رسانه‌ها تاکید کرده‌اند می‌تواند به منظور به هم زدن بازی ائتلاف سه گانه باشد، اما فوری‌ترین تاثیر آن بر جبهه پایداری است.

بی‌باک نیوز از طیف رسانه‌های نزدیک به شبکه مصباح واکنش تندی نسبت به خبر احتمال نامزدی جلیلی گرفته و نوشته: «با قطعی شدن «باقری لنکرانی» بعنوان گزینه نهایی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، برخی چهره‌های اصولگرایی که تنها هدفشان شکست و به انزوا کشاندن جبهه پایداری می‌باشد، رایزنی و تلاش‌های خود را برای انشقاق در این جریان بزرگ اصولگرایی آغاز کردند. برخی چهره‌های معلوم الحال اصولگرایی که در انتخابات مجلس نهم از تاسیس جبهه پایداری زخم‌های فراوانی خورده‌اند، درصددند که جلیلی را متقاعد کنند تا با حضور خود بعنوان کاندیدا در انتخابات آتی ریاست جمهوری در بین حامیان جبهه پایداری انقلاب اسلامی انشقاق ایجاد نمایند. البته بعید به نظر می‌رسد که افرادی چون جلیلی که همواره از قدرت فراری بوده‌اند، فریب این جماعت را بخورند و بعد از اعلام نظر نهایی شورای فقاهتی جبهه پایداری، سعی در تقابل با این نظرات را داشته باشند، اما تلاش‌های پشت پرده برخی از چهره‌های معلوم الحال به ظاهر اصولگرا بویژه یکی از نمایندگان مجلس که از وی بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری هم نام برده می‌شود، در این روز‌ها بسیار گسترده شده است.»

 

پاراگراف فوق به اندازه کافی گویای وضعیت جبهه پایداری و موضع شبکه مصباح در قبال نامزدی جلیلی است که تاکید بر ورود «مستقل» وی به معنی نادیده گرفتن تحرکات این جبهه است. نکته‌ای که باید در این خصوص اضافه کرد آن است که نامزدی جلیلی به معنی قدرت گرفتن بخشی از جناح درونی جبهه پایداری است که بعد از انتخابات مجلس توسط هواداران مصباح به انزوا رفته بود. تریبون این طیف را باید در نشریه ۹ دی دید. اعضای مجلسی جبهه پایداری که بیش از نامزد مستقل به دنبال ائتلاف جبهه با دیگر جریانات اصولگرایی بوده‌اند. الهام نامزدی معقول برای آنها (طیف تهرانِ جبهه پایداری) و برای همراهی با دولت در انتخابات بود و در حال حاضر جلیلی می‌تواند گزینه‌ای مقبول برای ائتلاف آن‌ها با جریان ایثارگران و رهپویان باشد. آنچه باید نسبت به آن حساس بود دقیقا بروز همین ائتلاف است. اگرچه حرکت اولیه فدایی و زاکانی برای به میدان آوردن زاکانی به معنی تحمیل انفعال به جبهه پایداری و برهم زدن بازی آن‌ها است، اما در صورت موفقیت ائتلاف آن‌ها با جبهه پایداری که در نتیجه قدرتمند‌تر شدن طیف تهران جبهه می‌تواند صورت گیرد، می‌تواند برای ائتلاف سه گانه خطرناک تلقی شود.

انزوای جبهه پایداری اولین نتیجه:

اولین نتیجه‌ای که می‌توان از تحرکات اخیر گرفت آن است که جبهه پایداری به شکل محسوسی منزوی شده است. این انزوا به معنی پذیرش آن‌ها در داخل سازوکار‌ها و تعاملات اصولگرایانه است. هفته پیش قرار بود نامزد این جبهه در مسجد ارگ تهران رونمایی شود اما با مخالفت سخت منصور ارضی رئیس شبکه مداحان اهل بیت مواجه شد که معنی بسیار مهم و قابل تاملی دارد و حال نیز در آستانه معرفی نامزد آن‌ها، پای جلیلی به احتمالات انتخاباتی کشیده شده تا ضرر اولیه حضور وی متوجه جبهه پایداری باشد.

قرار است امروز (یکشنبه) در سالن سید الشهدای هفت تیر از نامزد جبهه رونمایی شود. خبرهای گزارش شده از این نشست می‌تواند نتایج بعدی و سناریوهای جایگزین را رقم بزند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا