سایت ضد انقلاب "روز آنلاین" نوشت: «یک روز بعد از ملاقات محمد خاتمی با هاشمی رفسنجانی که خبر آن به خارج درز کرد و در حالی که فعالیت ها برای دعوت از رییس جمهور پیشین برای کاندیداتوری در انتخابات آینده شدت گرفته، یک خبرگزاری نزدیک به اصلاح طلبان نوشت: محمد خاتمی در ملاقات با گروهی که به دیدارش رفته بودند گفت به دلیل فشارهائی که وارد می شود و هزینه هائی که محتمل است به هوادارانش وارد شود، آماده پذیرش این دعوت ها نیست. »

 روز آنلاین افزود: «ساعتی بعد از انتشار گزارش بهارنیوز، آن دسته از فعالان سیاسی در خارج از کشور که معتقد به تحریم انتخابات و تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند، ضمن استقبال از این تصمیم به انتقادهای خود از خاتمی شدت بخشیده و از جمله اعلام داشتند که درخواست زندانیان سیاسی و فعالان این عرصه برای دعوت از خاتمی به حضور در صحنه بر اساس توهم صورت می گرفت و خاتمی اهل چنین ریسک هائی نیست. »

 « محمد خاتمی روز شنبه درديدار با گروهي از ايثارگران با بيان اينكه قبل از هرچيز بايد به توقعاتي كه از رئيس جمهور آينده داريم بپردازيم ابراز داشت: كسي كه رئيس‌جمهور مي‌شود، رئيس‌جمهوري اسلامي ايران است و به هيچ وجه نمي‌توان از او توقع داشت مقابل نظام بايستد .»

 خاتمي در ادامه با ادعای پایبندی به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه افزود: «درواقع اين نظام مبنايي دارد به نام قانون اساسي. البته هيچ اشكالي ندارد كه كسي به قانون اساسي نقد داشته باشد اما مبناي نظم ما قانون اساسي است. همين قانون اساسي يك اصلي دارد به نام اصل ولايت فقيه كه همه ما به آن پايبنديم و چنانچه اين اصل را حذف كنيم يك نظريه فقهي مي‌شود در مقابل ساير نظريات فقهي ديگر. اين اصل وجود دارد و همه ماهم بايد به آن اعتقاد داشته باشيم. »

 البته آقای خاتمی هیچ توضیحی درباره رفتار و عملکرد ساختار شکنانه اصلاح طلبان در سال های اخیر بویژه در جریان فتنه 88 نداد که کدام یک از اقدامات آنها منطبق بر قانون اساسی و بر گرفته از اعتقاد آنها به ولایت فقیه بوده است!؟

 سایت دویچه وله نیز با انتشار این خبر می نویسد: «خاتمی در عین‌حال ضمن پیشنهاد کاندیداتوری به هاشمی رفسنجانی، تاکید کرد که از نظر وی و "بسیاری از سیاسیون و مردم" رفسنجانی بهترین گزینه ممکن برای انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ماه ۱۳۹۲ است. » سیدمحمد خاتمی با تاکید بر این‌که نیروهای اقتدارگرا "تمام دستگاه‌هایشان را علیه من به کار خواهند انداخت"، افزود که در سال ۱۳۷۶ زیرساخت‌های لازم برای نامزدی وی در دوران اصلاحات به ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی فراهم شده بود. وی کار در آن برهه زمانی را "آسان‌تر" توصیف کرد و با تاکید بر این‌که مردم در حال حاضر انتظار دارند همه‌چیز یک‌شبه عوض شود، فشارها را بیشتر از هر زمان دیگر دانست.

 واکنش ها

 سایت روز آنلاین در ادامه با اشاره به واکنش بعضی از چهره های ضد انقلاب به اظهارات خاتمی نوشت: «بعد از انتشار گزارش بهار نیوز از جمله کسانی که به اظهار نظر پرداخت علی افشاری بود که در  فیس بوک  خود نوشت:

این سخنان خاتمی مشخص می سازد که او کاندید نخواهد شد. اما استدلال های خاتمی جالب توجه است که تقریبا در جامع ترین شکل علنی تا کنون منتشر شده است. بدین ترتیب بطلان ادعا های کسانی که دعوت از کاندیداتوری خاتمی را در چارچوب احیاء جنبش سبز، ایجاد هزینه برای رهبری، تداوم راه موسوی و کروبی، زمینه سازی برای تغییر نظام و گذار به دموکراسی متعارف توجیه می کردند، روشن می شود. در واقع آنها آرزو ها و تصور خود را به جای شخصیت واقعی خاتمی نشانده اند. خاتمی که انها توصیف می کنند سید محمد خاتمی نیست بلکه خاتمی موهومی است که فعلا بر روی زمین واقعیت نشانی از آن نمی توان جست. »

 «خاتمی برای چندمین بار تصریح کرد وی می خواهد در چارچوب قانون اساسی، رعایت اختیارات اصل ولایت فقیه و هماهنگی با سید علی خامنه ای به مطالبات مردم پاسخ دهد. اگرچه راه وی بن بست است ... منتها فعالیت های وی به عنوان بخش میانه روی نظام در ایجاد گشایش سیاسی و فرهنگی ارزشمند است.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا