استنكاف از كاندیداتوری تا آخرین لحظه؛ شروع فعالیتها از همایش یكشنبه پایداری/ دو نفر از سه گزینه اصلی: هنوز به تكلیف نرسیده ایم/آیا جلیلی و لنكرانی با هم رقابت خواهند كرد!؟

 

 هر چقدر جنس مواجهه جبهه پایداری با رویدادهای سیاسی در این ایام متفاوت بوده، نحوه رفتار سیاسیگزینههای مورد حمایتش هم برای پذیرش كاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری متفاوت است، تفاوتی كه تعیین گزینه نهایی این جبهه برای تشكیل یكی از قطبهای چهارگانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری را تا نزدیك به سه هفته قبل از ثبتنام رسمی كاندیداها به تاخیر انداخته است.

 

به گزارش رجانیوز برای آنها كه از نزدیك دستی در فرآیندهای سیاسی و انتخاباتی این سالهای ایران دارند، تدارك چهرههای سیاسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری از یكی دو سال و بعضا هفت سال قبل روالی كاملا عادی است كه با دیدارهایی خصوصی با چهرهها و سرشاخههای جریانات سیاسی شروع میشود و با جذب و تامین حامیان مالی و تشكیل ستادهای پرزرق و برق ادامه مییابد.

 

و این در حالی است كه این ستادها در نهایت در ائتلافهای گوناگون تجمیع میشوند تا از درون سازوكارهای پیچیده و البته معمولا شبیه به هم و مبتنی بر منطق قدرت، دعواها بر سر گزینه نهایی بودن به صورت عاقلانه و با رضایت همه طرفها به پایان برسد تا از میان این چهرهها گزینه‎‎ای واحد وارد عرصه انتخابات شوند.

 

اما درباره گزینههای مورد نظر جبهه پایداری ظاهرا شرایط كاملا متفاوت است و ظاهرا چند ماه تلاش اعضای اصلی تشكیل دهنده این جبهه سیاسی نه برای متقاعد كردن گزینههای مد نظر خود جهت كناره گیری به نفع یك كاندیدای واحد بلكه برای متقاعد كردن هر یك از گزینهها برای پذیرش كاندیداتوری ریاست جمهوری مصروف شده است، روالی كه با استنكاف هر یك از گزینهها و تلاش آن گزینه برای متقاعد كردن دیگر گزینهها برای پذیرش كاندیداتوری همراه بوده است.

 

گزینه اصلح؛ از 50 نام تا 6 كاندیدا

 

پاییز گذشته بود كه موضوع تعیین گزینه نهایی از سوی جبهه پایداری برای معرفی در عرصه انتخابات كشور به صورت جدی در دستور كار و بررسی این جبهه سیاسی قرار گرفت. آنچه برای این جبهه سیاسی كه از یك سو به بدنه اجتماعی جوان قابل ملاحظه در سطح كشور متصل بوده و از سوی دیگر شورایی فقهی را در جایگاه بررسی فعالیتهایش با خود همراه دارد، مد نظر قرار گرفت، تعیین گزینهای بود كه بنا بر معیارهای موجود بتوان به آن عنوان «گزینه اصلح» را اطلاق كرد و شاید همین اصرار بر وجود ملاكهای گزینه اصلح برای تصدی پست ریاست جمهوری، كار این جبهه را برای تعیین مصادیق دشوار كرد.

 

شاید دقیقترین توصیف از گزینه اصلح را مرحوم آیت الله خوشوقت یكی از اعضای شورای فقهی جبهه پایداری در این رابطه داشتند ، آنجا فرموده بودند: « گزینه اصلح خودش به میدان نمی آید بلكه ما وظیفه داریم که کاندیدای اصلح را برای حضور متقاعد کنیم» و همین ویژگی گزینه‎‎ی اصلح سبب شد تا لیستی 50 نفره از چهرههای قابل طرح در عرصه انتخابات ریاست جمهوری از سوی این جبهه تهییه و در اواخر پاییز سال 91 مورد بررسی اعضای جبهه پایداری قرار بگیرد.

 

در این فهرست 50 نفره از گزینههایی كه جزء خطوط قرمز این جبهه برای حمایت بودند گرفته تا گزینههایی كه توانایی بر دوش كشیدن بار سنگین مسئولیت ریاست جمهوری داشتند را می شد جستجو كرد اما در نهایت از این جمع، 6 نفر به عنوان گزینههای نهایی مشخص شدند تا اعضای جبهه پایداری به نمایندگی از جریان اجتماعی بزرگ حامی انقلاب اسلامی در سراسر كشور، به گفتگو و رایزنی با آنها پرداخته و نظر این 6 گزینه را برای حضور در عرصه خطیر انتخابات یازدهم جویا شوند. اما بر خلاف تصورها، رایزنیبا 6 گزینهای كه حتی اطلاعی از طرح نامشان برای حضور در عرصه انتخابات نداشتند، آغاز مسیر دشوار جبهه پایداری برای معرفی كاندیدای اصلح بود.

 

گزینه اصلح خودش به میدان نمی آید

 

برخلاف تصور و دقیقا منطبق با آنچه كه مرحوم آیت الله خوشوقت پیش بینی كرده بودند، واكنش 6 گزینه نهایی كه چهرههایی چون جلیلی، لنكرانی، میركاظمی، فتاح و حداد عادل جزء آن بودند، به پیشنهاد حضور در عرصه انتخابات، استقبال از این پیشنهاد كه نبود هیچ، بلكه واكنشها توام بود با استنكاف، و بعضا ترش روی و ابراز ناراحتی از طرح نام آنها در این عرصه.

 

اما غیر از استدلالهای شرعی و عقلی برخی از گزینهها كه برای خارج شدن آنها از گردونه مقبول افتاد، استنكاف و رویگردانی سایر گزینهها كه هركدام بصورت مستقل با نمایندهای از جبهه پایداری به گفتگو نشسته بودند، مورد قبول واقع نشد و طبق توصیه آیت الله خوشوقت، این جبهه پایداری بود كه تلاش خود را برای به میدان كشیدن اصلح به صورتی جدی و بعنوان یك وظیفه سیاسی پیگیری كرد.

 

جلیلی، لنكرانی، فتاح؛ گزینه های نهایی

 

بر این اساس بهمن ماه گذشته مقرر شد تا جبهه پایداری، كاندیداتوری یكی از سه گزینه «جلیلی، لنكرانی، فتاح» را به عنوان واجدین شرایط كاندیدای اصلح پیگیری كرده و این سه گزینه را با وجود استنكاف و اصرار بر عدم حضور در عرصه انتخابات، به عنوان یك تیم واجد صلاحیتهای سیاسی، گفتمانی، دینی، اجرایی و فرهنگی برای تصدی منصب اجرایی كشور معرفی كند.

 

این انتخاب به همراه مبانی آن، یكماه پیش از رحلت مرحوم آیتالله خوشوقت، به تایید شورای فقهی جبهه پایداری نیز رسید و این در حالی بود كه اعضای شورای فقهی جبهه پایداری اصرار ویژه بر معرفی هرچه زودتر گزینه مد نظر جریان پایداری در سطح كشور به منظور شكل گیری شبكههای اجتماعی و فعالیتهای تبلیغی و تبیینی داشتند.

 

با این وجود مقرر شد پس از بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب و كلید خوردن عملی انتخابات از جانب ایشان، كاندیدای نهایی جبهه پایداری معرفی شود.

 

در همین حال شكل گیری موج دعوتهای دانشجویی از جلیلی – لنكرانی از یك سو و محدودیتهای سازمانی فتاح از سوی دیگر، عملا جلیلی و لنكرانی را به عنوان اصلیترین چهرهها برای اعلام كاندیداتوری تبدیل كرد. این در حالی بود كه در هفتههای ابتدایی سال جدید، جلسه مفصلی میان این دو چهره با هدف متقاعد كردن طرف مقابل برای پذیرش كاندیداتوری در این عرصه برگزار شد، جلسهای كه باز هم نتیجهای جز استنكاف هر یك از این دو گزینه نداشت.

 

دو نفر از سه گزینه اصلی: هنوز به تكلیف نرسیده ایم

 

از سوی دیگر استنكاف هریك از سه گزینه مورد حمایت جبهه پایداری برای اعلام كاندیداتوری و تلاش آنها برای متقاعد كردن طرف مقابل، عدم سازماندهی بدنه حامی این جریان در سراسر كشور را سبب شده است، موضوعی كه این روزها به سردرگمی بدنه اجتماعی این جریان گفتمانی نیز كمك كرده و مانع از شكلگیری یكی از قطبهای جدی انتخابات آینده ریاست جمهوری شده است.

 

استدلال حداقل دو گزینه از سه گزینه مد نظر برای استنكاف از پذیرش كاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، عدم رسیدن به تكلیف شرعی برای اعلام كاندیداتوری است، موضوعی كه ممكن است تا آخرین روز ثبت نام انتخابات نیز ادامه داشته باشد و این به معنی معطل ماندن یك ظرفیت بزرگ سیاسی و اجتماعی برای تصمیم هریك از این گزینهها و به تكلیف رسیدن هریك از آنهاست، و این چیزی است كه ممكن است تا آخرین روز ثبت نام هم محقق نشده و اصولا آن دو گزینه هرگز به تكلیف نرسند.

 

آیا جلیلی و لنكرانی با هم رقابت خواهند كرد؟

 

جبهه پایداری انقلاب اسلامی طی یك اعلام رسمی اعلام كرده است روز یكشنبه در همایشی با حضور علامه مصباح یزدی، عضو برجسته شورای فقهی این جبهه گزینه مورد حمایت خود برای اعلام كاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را معرفی خواهد كرد و این در حالی است كه با وجود اعلام جلیلی و فتاح بر اینكه هنوز به تكلیفی در این زمینه نرسیدهاند، اعلام گزینه نهایی از سوی جبهه پایداری چندان غیرقابل پیش بینی نخواهد بود.

 

با اعلام رسمی گزینه نهایی، فعالیت سیاسی جبهه پایداری برای انتخابات وارد عرصه جدیدی خواهد شد و حركت اجتماعی این جبهه برای شكل دادن یك قطب جدی در این انتخابات آغاز خواهد شد.

 

اما آنچه به عنوان یك سوال باقی خواهد ماند آن است كه در صورت به تكلیف رسیدن هر یك از دو گزینه دیگر برای حضور در عرصه انتخابات، آنهم پس از اعلام رسمی گزینه نهایی از سوی جبهه پایداری، این جریان سیاسی چگونه رفتار خواهد كرد؟ پاسخ این پرسش را كامران باقری لنكرانی، سخنگوی سابق جبهه پایداری و یكی از سه گزینه اصلی مطرح از سوی جبهه پایداری به سادگی بیان كرده است: « جبهه پایداری با یک‌کاندیدا در انتخابات حاضر می‌شود؛ بنده،جلیلی وفتاح هیچگاه با هم رقابت نمی‌کنیم .»

 

باید منتظر بود تا نتیجه همایش مهم روز یكشنبه جبهه پایداری و اعلام كاندیدانی نهایی روشن شود. اما آنچه مسلم است این است كه جریان گفتمانی جبهه انقلاب اسلامی در انتخابات پیش رو یك قطب غیرقابل چشمپوشی و تاثیرگذار خواهد بود كه با انسجام و كاندیدایی واحد در این انتخابات حضور خواهد یافت و امتداد گفتمان سوم تیر را برای هشت سال متوالی دیگر رقم خواهد زد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا