این مجموعه ها بر اساس همان منطق خود محوری که دارند، هر چه را مورد پسند خود نمی دانند، بر همه مردم تعمیم می دهند و از طرف مردم حکم می دهند که فلان مدیر و فلان شخصیت سیاسی، اینجا مشکل دارد. در اندک مواردی هم که از انتقاد و تخریب می گذرند و به اراده راهکار و پیشنهاد مورد نظرشان می رسند، همرنگ و همفکر شدن با خود را تنها راهکار اصلاح می خوانند!

 

سرویس سیاسی«فردا»: فضای سیاسی جامعه ما در کنار برخی آسیب های مهمی که دارد، شاهد برخی بی تقوایی ها و بی اخلاقی ها از طرف بعضی طیف ها و رسانه های است که اتفاقا خود مدعی اخلاق مداری و تقوا هستند. این جریان های خاص که از گذر برخی تحولات سیاسی و بدون اینکه پایگاه و ریشه اجتماعی قوی و مستحکمی داشته باشند سر درآورده اند، با اتخاذ منطق خود حق پنداری، به خود اجازه می دهند هر گروه یا شخصیت و چهره دیگر را به قضاوت بنشینند و در باره عملکرد او ارزیابی کنند.

 

البته نقد و ارزیابی عملکردها نه تنها نکوهیده نیست بلکه مورد تاکید بزرگان دین و خرد هم هست. اما اینکه گروهی یا شخصیت هایی تنها و تنها خود را ملاک و معیار حق و درستی یک کار بداند و بر همین منطق بخواهد درباره دیگران قضاوت کند، ناگفته معلوم است که همه بر خطا هستند و تنها کسانی بر سبیل درست گام می نهند که همفکر و هم مسلک با این جریان باشند. نقطه مقابل این منطق، توجه به عقل و خرد جمعی و اعتبار قائل بودن برای متخصصان و نخبگان هر حوزه خاصی است. به طور مشخص یعنی اینکه مثلا درباره فلان بیماری قطعا پزشک متخصص آن بیماری صاحب صلاحیت  است برای اظهار نظر کردن. همان طور که در حوزه های فرهنگی، دینی، سیاسی و اقتصادی و عمرانی و اجتماعی نیز همین منطق حکم فرماست.

 

در طول سالهای گذشته قالیباف همواره از طرف جریان های خاصی مورد هجمه و تخریب قرار داشته که البته در ماهها و هفته های اخیر این هجمه ها بیشتر نیز شده است. این مجموعه های عمدتا سیاسی با برجسته کردن برخی مسایل حاشیه ای نسبت ها و افتراهایی را بدون ارائه مدرک و سند نسبت می دهند و در رسانه های خود « وا اسلاما» سر می دهند. این مجموعه ها بر اساس همان منطق خودمحوری که دارند، هر چه را مورد پسند خود نمی دانند، بر همه مردم تعمیم می دهند و از طرف مردم حکم می دهند که فلان مدیر و فلان شخصیت سیاسی، اینجا مشکل دارد. در اندک مواردی هم که از انتقاد و تخریب می گذرند و به اراده راهکار و پیشنهاد مورد نظرشان می رسند، همرنگ و همفکر شدن با خود را تنها راهکار اصلاح می خوانند.

 

 نظر و حکم مراجع تقلید، معیاری برای ارزیابی کارنامه قالیباف

 

چند روزی بیشتر از سفر قالیباف به شهر قم و دیدار او با تنی چند از علما و مراجع عظام تقلید نمی گذرد. مراجع و علمای بزرگ در دیدارهای خود بر ثمربخش بودن فعالیت های شهرداری تهران صحه گذاشته و از قالیباف به عنوان یک مدیر موفق نظام جمهوری اسلامی تقدیر کردند. آنها آگاهانه بر این نکته تاکید کردند که قالیباف کارآمدی دین در عرصه اجرایی را به خوبی به منصه ظهور رسانده است. حکم تایید مراجع بزرگوار به کارنامه عملکرد قالیباف خود ملاک و معیار و اساسا شاقول مهمی است برای ارزیابی انسان های مغرضی که با ادعای ارزش مداری و دوستداری نظام، تیشه به ریشه موفقیت های انقلاب می زنند. آیا برای آنها که مدعی اند درد دین دارند و از سر دلسوزی برای دین و نظام، شمشیر را از رو برای نیروهای انقلاب می بندند، همین بس نیست که علما و مراجع عظام بر کار این مدیر موفق نظام صحه می گذارند.

 

اینان نمی بینند یا نمی شنوند که آیت الله نوری همدانی در تمجید از کارنامه قالیباف می گوید: «... آنچه شما انجام داده اید و کارهایی که کرده اید، نام آن را جز حماسه چیزی دیگری نمی توان گذاشت؛ یعنی شما در کارهای خود خلق حماسه کرده اید.آنچه انجام شده با توجه به گستردگی کارها و ویژگی هایی همانند شجاعت، قدرت و مدیریت که شما دارید، افتاده است...»

 

تاییدیه مهم تر از این سخنان آیت الله سبحانی می توان برای یک فرد فرض کرد؛ «... ما امیدواریم همه مسئولان مثل شما شبانه روز کار کنند و خدمات اسلام را نشان دهند. پیغمبر اسلام (ص) پیش از ترک دنیا جانشینی که شایسته ایشان باشد را معرفی کردند، شما که امروز این همه خدمات کرده اید نیز خوب است نیرویی که تربیت شده باشد و بتواند کارهای شما را ادامه دهد، معرفی کنید... »

 

این سخن آیت الله جوادی آملی چقدر برای این طیف های خودمحور ملاک است؛ « ... اقداماتی که در شهر تهران و شهرداری انجام داده اید، بسیار مسرت بخش است، برای شما توفیق ارایه خدمات برتر و بهتر را از خداوند متعال خواستارم... »

 

ارزیابی های متخصصان در حوزه های عمرانی و فرهنگی و اجتماعی درباره عملکرد مدیریت شهری نیز عموما همین گونه است و بر کارآمدی این شیوه مدیریت صحه می گذارند. البته که این به معنای آن نیست که این عملکرد عاری از هر گونه خطا و اشتباه و نقدی است. بلکه آنچه مهم است اینکه مسیر در پیش گرفته شده در حد و اندازه های مورد انتظار مردم و مراجع و نظام بوده است یا نه؟ آیا استانداردهای ملی و جهانی در این پروژه ها مد نظر بوده است؟ آیا فرهنگ مذهبی مردم در برنامه ریزی های مدیریت شهری ملاک بوده است؟ آیا در تصمیم گیری ها، مشاوره مشاوران خبره و با تجربه لحاظ شده است؟ آیا نگاه اجتماعی و نه سیاسی برای حل معظلات اجتماعی در برنامه های مدیریت شهری دیده می شود؟

 

پاسخ به دور سیاست زدگی به مقولات تعیین کننده بسیاری از مسائل خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا