در انتخاب یک رییس‌جمهور به عنوان فردی که قرار است به مدت 4 سال به عنوان شخص اول اجرایی مملکت اداره امور کشور را بر عهده بگیرد، شاخص‌های متعددی وجود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اصل یکصدوپانزدهم قانون اساسی در این زمینه و در بیان ویژگی‌هایی که برای رییس‌جمهور واجب‌الوجود است، می‌گوید: رییس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی و دارای شرایطی از جمله؛ ایرانی‌الاصل،تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد.

 

اما شاخصه‌های عام‌تری نیز در جوامع مختلف وجود دارد که به نسبت وجود دیدگاه‌های موجود در بین افکار عمومی درباره ویژگی‌های فردی که قرار است رییس‌جمهور شود، تنوع و تعدد پیدا می‌کند و بنا بر سلایق گروه‌ها، جریان‌ها و یا افراد می‌توان آن‌ها را برشمرد.

 

هم چنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی امروز در دیدار جمعی از کارگران کشور با اشاره به انتخابات پیش رو دارا بودن روحیه مقاوم، برخورداری از تدبیر، روزمره فکر نکردن در مسائل اقتصادی، توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تکیه کردن بر نظرات کارشناسی، تهذیب اخلاقی و نپرداختن به حواشی را از جمله خصوصیات رییس‌جمهور مطلوب ذکر کردند. ایشان در بخشی از سخنان خود در این جمع تاکید کردند که در برنامه‌ریزی‌ها معیشت طبقه ضعیف باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ایسنا این‌بار و در ادامه نظرسنجی‌هایی که آن‌ها را در قالب دعوت به مشارکت مخاطبان در ارزیابی از فضای انتخاباتی و ایجاد شوق مشارکت در آن‌ها و همراهی ایشان در فضای انتخاباتی انجام می‌دهد، «ارائه‌برنامه‌راهبردی‌برای‌توسعه‌کشور» ، «استقلال از کانون‌های قدرت و ثروت» ، «توان و سابقه اجرایی و مدیریتی» ، «شهامت در پیگیری حقوق مردم» ، «تعامل‌بانخبگان،قانونمداری‌ونقدپذیری» را به عنوان شاخصه‌های یک رییس‌جمهور مد نظر قرار داده و با سپردن تحلیل این موضوع به مخاطبان که هر یک از این‌ها تداعی کننده دیدگاه کدام یک از جریان‌های سیاسی یا دولت‌های پیشین بوده، از مراجعان به سایت خود پرسیده است:

 

کدام شاخص را برای انتخاب رییس‌جمهور آینده ضروری می‌دانید؟

 

در زمان تهیه این گزارش 6,700 نفر در نظرسنجی شرکت کردند و پاسخ‌های آن‌ها به شرح زیر است:

 

* ارائه‌برنامه‌راهبردی‌برای‌توسعه‌کشور: 16.7%

 

* استقلال از کانون‌های قدرت و ثروت: 22.5%

 

* توان و سابقه اجرایی و مدیریتی: 13.8%

 

* شهامت در پیگیری حقوق مردم: 23.6%

 

* تعامل‌بانخبگان،قانونمداری‌ونقدپذیری: 23.3%

نگاهی به این گزینه‌ها نشان می‌دهد که مردم قبل از هر چیز گزینه «شهامت در پیگیری حقوق مردم» و پس از آن تعامل‌ با نخبگان، قانونمداری‌ و نقدپذیری» را مورد توجه قرار داه‌اند و اهمیت این موضوعات برای مردم چنان است که در انتخاب گزینه بعدی از آن‌چه «کانون‌های قدرت و ثروت» نامیده شده پرهیز داشته‌اند و از دید کاربران اینترنتی و مخاطبان ایسنا این موضوع خصیصه بارزی برای انتخاب رییس‌جمهور بوده است.

 

این عبارت را می‌توان به گونه دیگری نیز تعبیر نمود: در واقع «مردمی بودن» کاندیدا شرط اصلی در میان شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بوده است، این گزینه وقتی تقویت می‌شود که دومین انتخاب مردم «شهامت در پیگیری حقوق مردم» بوده است که به طور طبیعی شرط آن استقلال از کانون‌های قدرت و ثروت است.

 

اما نکته‌ای که به لحاظ آسیب‌شناسی جامعه محل تامل و بررسی است آن‌که تنها 16.7 درصد دایره مخاطبان به «ارائه برنامه‌ راهبردی برای توسعه کشور» رای داده‌اند. رای به نسبت پایین به این گزینه می‌تواند مورد مطالعات اجتماعی قرار گیرد که آیا همین موضوع پاشنه آشیل و یا علت‌العلل فرهنگ توسعه در جامعه ایران نیست. چرا مردم داشتن و ارائه را اولویت انتخاب خود قرار نمی‌دهند؟ به نظر می‌رسد آزردگی و نگرانی مردم از گروه بازی‌ها و جناح‌بازی‌ها و دوری برخی افراد و جناح‌ها از مردم دلیل اهمیت بیشتر مخاطبان به "مردمی بودن" کاندیداهای ریاست‌جمهوری بوده است و البته همان‌گونه که حضرت امام(ره) فرموده و رهبر معظم انقلاب هم تاکید نموده است در نهایت میزان «رای ملت» است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا