در حالی که کمتر چند روز به زمان اعلام رسمی کاندیداتوری ریاست جمهوری یازدهم باقی نمانده هشدار ها...

 

جوان آنلاین-سینا سرمد: در حالی که کمتر چند روز به زمان اعلام رسمی کاندیداتوری ریاست جمهوری یازدهم باقی نمانده هشدار ها درباره حفظ آرامش کشور و تمکین به نظر شورای نگهبان ازسوی سیاسیون ادامه دارد.

 

این در حالی است که گفته میشودجریان موسوم به انحرافی از حلقه یاران نزدیکبه دولت تدارکاتی را برای تایید صلاحیتاسفندیار رحیم مشایی دیده است که ممکن است آرامش را درآستانه انتخابات مختل کند.

 

سه خط قرمزدر انتخابات

 

هشدارهای انتخاباتیامابهتریبوننماز جمعه تهران همرسید و حجت‌الاسلام صديقي خطيب اين هفته نماز جمعه تهران با برشمردن سه خط قرمز در انتخابات گفت: اگر هر گروهي قبل و بعد از انتخابات بناي ايجاد انحراف در درون كشور را داشته باشد خائن به دين، ملت، خون شهدا، رشد و پيشرفت و عزت ملت است.

خطيب نماز جمعه تهران ادامه داد: توصيه ما به مسئولين اجرايي كشور اين است كه مسئله تورم و گراني را جدي بگيرند كه براي كارگرها به قيمت گراني تمام مي‌شود.وي ادامه داد: در مقطع حساس انتخابات از مسئولين قوا انتظار مي‌رود به كار خود برسند و حاشيه ايجاد نكنند و براي مردم نگراني توليد نكنند. مردم ۹ دي را به عنوان عبرت آفريدند و در ۲۲ بهمن همواره حضور داشته‌اند.

 

حجت‌الاسلام صديقي اظهار داشت: در شرايطي كه رهبري مي‌گويند من يك راي دارم، آيا ديگران بالاتر از رهبرند كه بتوانند تعيين تكليف كنند؟ همه وظيفه خود را خوب بشناسند و هرچه مي‌توانند به انسجام و رونق اقتصادي و گراني جدي بپردازند.وي در ادامه به بيان چند خط قرمز براي انتخابات پرداخت و اظهار اميدواري كرد كه همه اين خط قرمزها را رعايت كنند.

 

صديقي گفت: در مسئله انتخابات يكي از خط قرمزها مسئله قانون است. تمام نامزدهاي انتخاباتي هم در تبليغات و هم هواداران‌شان و هم در زمان مقدمات يعني در بررسي صلاحيت‌ها هيچ‌كس فوق قانون نيست. هيچ مقامي نمي‌تواند از خط قانون عبور كند.

 

وي ادامه داد: نظارت شوراي نگهبان ميثاق ملي است. اگر كسي بخواهد در مسئله صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان بگويد كه شوراي نگهبان حق نظارت ندارد با حق مردم و شهدا و شرع اسلام مقابله كرده است.

 

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران انسجام و وحدت را خط قرمز ديگر در انتخابات دانست و گفت: در ۳۴ سال گذشته بيشترين انتخابات در كشور ما انجام شده كه همه آنها در فرمول قانوني بوده و همه كانديداها توانستند با آزادي تبليغات داشته باشند ولي فتنه نبوده است و اين بدعتي بود كه در سال ۸۸ گذاشته شد.

 

وي ادامه داد: اگر هر گروه ديگري، قبل و بعد از انتخابات بناي ايجاد انحراف در درون كشور را داشته باشد خائن به دين، ملت، خون شهدا، رشد و پيشرفت و عزت ملت است.

 

صديقي حفظ حريم اخلاق و ولايت را خطر قرمز ديگر دانست و گفت: روح قداست ما مسئله ولايت است و اخلاق‌مداري.

همه بايد به نتيجه بررسي صلاحيت نامزدها تمكين كنند

 

از سوی دیگر، حسين نجابت درخصوص مهم دانستن نقش شوراي نگهبان در بحث تاييد صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري و نظارت بر اجراي صحيح انتخابات گفت: شوراي نگهبان بايد بر اساس بند ۱۱۵ قانون‌اساسي كه تاييد صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي را بر عهده شوراي نگهبان گذاشت عمل كند و اعمال كامل ضوابط اين اصل را مبناي كار خود قرار دهد.

 

وي افزود: ديدگاه شوراي نگهبان در بحث فتنه‌‌گران سال ۸۸ بايد به‌گونه‌اي باشد كه اگر پرچم‌داران اين فتنه قصد حضور و فعاليت در انتخابات را داشتند بايد از اقدامات خود توبه كنند و عواقب حقوقي آن را نيز بپذيرند و چنانچه اين افراد به قوانين جمهوري اسلامي تن دادند مي‌توانند پس از طي مراحلي در فعاليت‌هاي سياسي شركت كنند.

 

نجابت تصريح كرد: در بحث انحراف نيز شوراي نگهبان بايد با افراد و جرياناتي كه در عقيده و عمل با نظام و ولايت فقيه دچار انحراف هستند برخورد كند.

اين نماينده مردم در خانه ملت با بيان اينكه افراد، گروه‌ها و جريانات سياسي همگي بايد به نتايج تاييد صلاحيت‌ها تمكين كنند افزود: پس از تاييد صلاحيت‌ها نيز اجرا و نظارت بر انتخابات بر عهده شوراي نگهبان است كه در اين مرحله نيز بايد از قانون تبعيت شود.

 

برخي از اجراي قانون هراسان هستند

 

محمدعلي اسفناني سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس نیز با بيان اينكه مهم‌ترين مرجع نظارتي كه مي‌تواند افراد واجد صلاحيت مجلس و رياست‌جمهوري را تعيين كند شوراي نگهبان است، تصريح كرد: شوراي نگهبان مانع حضور نامحرمان در دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي مي‌شود.

 

وي ادامه داد: قانون‌اساسي وظيفه شوراي نگهبان را ترسيم كرده و به همين دليل شوراي نگهبان، نگهبان شرع و قانون‌اساسي است.

 

اسفناني با بيان اينكه شوراي نگهبان مصداق مخاطب وصيت‌نامه امام(ره) است كه فرمودند نگذاريد انقلاب به دست نامحرمان بيفتد، خاطرنشان كرد: تركيب بسيار ويژه و خاص شوراي نگهبان موجب اعتماد و اطمينان ملت ايران به نهاد مهم حكومتي شده است.

 

نماينده مردم فريدن در مجلس گفت: برخي كه شوراي نگهبان را مورد هجمه قرار مي‌دهند از اجرايي‌شدن قانون هراس دارند و در حقيقت افرادي كه به‌دنبال اجرايي‌شدن قانون نباشند، افراد مطمئني براي نظام اسلامي نيستند.

 

وي در پايان گفت: دشمنان انقلاب اسلامي درحالي به شوراي نگهبان هجمه مي‌كنند كه سازوكار نظارتي براي ورود افراد به عرصه‌هاي حكومتي در تمام كشورهاي دنيا وجود دارد.

 

به این ترتیب هشدارهای انتخاباتی در آستانه انتخابات به اوج خودرسیده است وباید منتظر ماند و دید چه آینده ای برای انتخاباتیازدهمرقم خواهدخورد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا