توضیح:گزارش تحلیلی صبح گاهی شورای سیاسی الف (که البته امروز با ناهار یکی شد) روزانه متناسب با آخرین اخبار رسمی و غیررسمی انتخاباتی منتشر می شود. شورای سیاسی الف این گزارش را تحلیل قطعی و پیش گوئی انتخاباتی نمی داند. کاربران محترم می توانند با اظهارنظرهای خود الف را در تکمیل این گزارش یاری رسانند.

 

اخبار انتخاباتی دیروز از یک حیث اهمیت متفاوتی نسبت به روزهای گذشته داشت و آن هم علنی شدن برخی خبرهای حاشیه ای و درگوشی از اختلافات درون گروه ها و جریانات سیاسی بود.

 

پس از چند اظهارنظر رسانه‌ای از سوی یکی از اعضای ائتلاف سه گانه که گمانه زنی ها درباره تغییر مکانیزم انتخاب کاندیدای نهایی را تقویت و احتمال رسیدن به اجماع را تضعیف می کرد، مصاحبه یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با رسانه ها، به این شائبه ها خاتمه داد.علی اکبر ولایتی در این روزها تقریبا در تمام اظهارات رسانه ای خود بر نقش جامعتین در تعیین کاندیدای نهایی ائتلاف تاکید می کرد و نقش نظرسنجی ها را کم رنگ جلوه می داد از سویی دیگر برخی اظهارات مبهم مظفر رئیس ستاد ائتلاف نیز این موضع ولایتی را تقویت می کرد.

 

با این حال حجت الاسلام تقوی ورود جامعتین به بحث انتخاب کاندیدای اصلح را تکذیب کرده و گفته بود: «جامعه روحانیت و جامعه مدرسین قم، کمیته مشترکی را تشکیل دادند که در این کمیته مکانیزمی برای انتخابات طراحی شد ، براساس این مکانیزم بنا نبوده است که افراد و کاندیداها به صورت مصداقی بررسی شوند.» به این ترتیب روندی که می رفت به یک موضوع اختلافی جدی در ائتلاف سه گانه اصولگرایان تبدیل شود تا حدی حل و فصل شد و کسانی را که به نتیجه رسیدن راه و روش جدید اصولگرایان برای ائتلاف دلخوش کرده بودند امیدوار کرد.

 

 «مبارزه با مفاسد اقتصادی» کلیدواژه اصلی زاکانی در انتخابات

 

روز گذشته همچنین اولین نشست خبری علیرضا زاکانی کاندیدای جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی برگزار شد. با توجه به اخبار جسته و گریخته در خصوص جدی شدن کاندیداتوری سعید جلیلی این احتمال می رفت که فعالیت های انتخاباتی زاکانی با توجه به نزدیکی فکری این دو نفر به محاق رود اما نشست خبری دوساعت و نیمی کاندیدای جبهه حماسه سازان همزمان با نقل قول مظفر از جلیلی در خصوص عدم کاندیداتوری دبیر شورای عالی امنیت ملی نشان از جدی تر شدن زاکانی برای انتخابات داشت.محتوای نشست خبری زاکانی به خصوص اظهارات صریح  نشان می داد که این فعال سیاسی محور اصلی راهبرد انتخاباتی خود را مبارزه با مفاسد اقتصادی قرار داده و در این زمینه اهتمام ویژه ای هم به نقد دولت دارد. یکی از موضوعات جنجالی نشست خبری زاکانی پرداختن به موضوع تحقیق و تفحص از شرکت سایپا بود. آنجا که زاکانی ماجرای خصوصی سازی در شرکت سایپا را بزرگترین کلاهبرداری تاریخ صدساله کشور نامید.

 

مصاحبه پرحاشیه از سوی یک پدر پرحاشیه

 

مصاحبه پدر کامران باقری لنکرانی با رسانه های ضد انقلاب در خصوص کاندیداتوری پسرش یکی از مباحث داغ خبری روز گذشته بود. پدر لنکرانی که شایعات و اخبار ضد و نقیضی درخصوص جهت گیری سیاسی وی علیه جمهوری اسلامی وجود دارد، در گفتگو با سایت روزآنلاین متعلق به جریان اپوزوسیون خارج از کشور، ضمن درخواست از پسرش برای عدم کاندیداتوری و ادامه طبابت، ردصلاحیت وی به استناد حضور پدرش در خارج از کشور را تقبیح کرد. اما لنکرانی که در گفتگوی مشروح با خبرگزاری فارس از پدر خود با احترام یاد کرده و هیچ موضع گیری منفی علیه وی نداشت، روز گذشته از پرداختن رسانه ها به این مصاحبه گلایه کرد و آن را بی اخلاقی عنوان کرد.

 

 

 

 

لنکرانی به دنبال جانشینی احمدی‌نژاد در دوقطبی با هاشمی

 

موضوع دیگری که در خصوص جبهه پایداری می توان به آن توجه کرد تلاش تیم رسانه ای این جبهه برای تکرار دو قطبی احمدی نژاد - هاشمی و جایگزینی لنکرانی در این دو قطبی به جای احمدی نژاد بود. خط خبری که باقری لنکرانی با جدیت آن را در رسانه ها مطرح می کند. پس از جدی تر شدن احتمال حضور هاشمی باقری لنکرانی، تقریبا در همه اظهارات رسانه ای خود هاشمی و جریان وی را هدف اصلی انتقادات خود قرار داده و تیترهای جنجالی را علیه وی به رسانه ها هدیه میدهد.

 

ائتلاف پنجگانه و اخبار متفاوت رسانه ای/ حضور هاشمی و تشدید بلاتکلیفی در ائتلاف سنتی ها

 

انتشار اخبار متفاوت از ائتلاف پنج گانه شدت بیشتری پیدا کرده و کار را به جایی رسانده که برآیند اظهارات چهره های شاخص این ائتلاف در دو جهت مخالف در نقطه صفر متوقف شود. حبیب الله عسگراولادی به عنوان ریش سپید جریان سنتی از مکانیزمی جدید برای ائتلاف و وحدت همه کاندیداهای اصولگرا سخن می گوید و از طرف دیگر در کنار بادامچیان تعاریف آسمانی از آل اسحاق کاندیدای موتلفه ارائه می دهد. از دیگر سو همین کاندیدای حزبی هم در سخنرانی خود رسما اعلام می کند، که ائتلاف را قبول ندارد.

 

به همه اینها حرف های روز گذشته پورمحمدی را هم بیفزایید که زمان احتمالی اعلام کاندیدای نهایی این ائتلاف را 24 اردیبهشت اعلام کرده است، تاریخی که پیش از این از سوی باهنر یکی دیگر از کاندیدای همین ائتلاف 17 اردیبهشت تاریخ آغاز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری را زمان نهایی اعلام کاندیدای این ائتلاف عنوان کرده بود. یک تحلیل تا حدودی رادیکال، علت عدم توانایی اجماع در این ائتلاف و افزایش اخبار غیرهماهنگ از سوی چهره های این جریان را جدی تر شدن کاندیداتوری هاشمی و بلاتکلیفی این جریان سیاسی دربرابر حمایت یا عدم حمایت از وی عنوان می کند. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا