افتتاح خارج از قاعده پروژه‌های نیمه تمام اقدام غیرقابل بخششی است که قطعا تبعات دامنه‌دار چنین اقدام نمایشی...

 

پارسینه-گروه سیاسی: افتتاح خارج از قاعده پروژه‌های نیمه تمام اقدام غیرقابل بخششی است که قطعا تبعات دامنه‌دار چنین اقدام نمایشی - تبلیغاتی علاوه بر وارد ساختن آسیب‌های جدی بر ارکان اقتصاد کشور می‌تواند تا مدت‌های مدیدی نیز به عنوان میراثی نامطلوب آثار مختلف تورمی برای مردم در پی داشته باشد.

 

در هر حال نواقص و کمبودهای نهفته در بطن چنین پروژه‌های هزینه‌سازی طعم شیرین برخورداری از مواهب طرح‌های تازه افتتاح‌شده را در کام مردم تلخ می‌کند و از سوی دیگر چنین افتتاح‌هایی خسارات و هزینه‌های سنگینی نیز بر بیت‌المال و مردم تحمیل می‌کند.

 

 در واقع افتتاح پروژه‌های ‌نیمه‌تمام در بلند‌مدت موجبات نارضایتی مردم از دولت گذشته را فراهم کرده و بهره‌برداران و بهره‌مندان از این طرح‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.

 

این در حالی است افتتاح پروژه های نیمه تمام در آستانه انتخابات دهم یکی از انتقادهای اصلی مخالفین محمود احمدی نژاد بود.

 

هنوز از یادها نرفته است که وزارت راه و ترابری دولت نهم در روزهای پایانی عمر این دولت ، راه‌آهن 506 کیلومتری اصفهان - شیراز را نصفه و نیمه افتتاح  کرد که در نوع خودش بی‌نظیر و به یادماندنی بود،چرا که به زعم بسیاری از کارشناسان تردد قطار بر روی ریل‌های این راه‌آهن ممکن بود حادثه آفرین باشد.بسیاری از منتقدین محمود احمدی نژاد در آن روزها  اعتقاد داشتند که افتتاح شتابزده پروژهای نیمه تمام جنبه تبلیغاتی دارد و انتخاباتی است.

 

حالا اما در آستانه انتخابات یازدهم  افتتاح چند باره پروژهای مختلف نیز به افتتاح پروژهای نیمه تمام اضافه شده است.

 

ماجرا اما از این قرار است که در حالی که کمتر از دو ماه به پایان عمر دولت دهم مانده احمدی‌نژاد دور آخر سفرهای استانی خود را به صورت فشرده آغاز کرده و هر هفته به چند استان کشور سر می‌زند و پروژهایی را افتتاح می کند.

 

ابتدا به نظر می رسید این سفرها برای افتتاح و پیگیری پروژه های بر زمین مانده دولت دهم است اما در هفته گذشته نمایندگان استان خوزستان و قم خبر از افتتاح برخی پروژه‌ها در استان خود برای چندمین‌بار دادند.

 

در این میان افتتاح پتروشیمی ایلام که به صورت نیمه‌کاره و نیم‌ظرفیت 12سال است بسیار جالب توجه است.

 

بعد از اینکه افتتاح دوباره مجتمع پتروشیمی در خوزستان خبر ساز شد، خبر رسید که  «طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم» برای سومین‌بار توسط احمدی‌نژاد افتتاح شده است .

 

حالا اما نماینده ایلام خبر از افتتاح خطی در پتروشیمی این استان داده که محصول آن از مجتمع پتروشیمی دیگری تهیه شده است!

 

احمد شوهانی نماینده ایلام، در تشریح این اقدام تامل‌برانگیز دولت به ‌گفته: «مجتمع پتروشیمی ایلام از حدود 10 الی 12سال پیش شروع به فعالیت کرده ولی هنوز تکمیل نشده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: «طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته قرار است 20 اردیبهشت با حضور رییس‌جمهور خط پلی‌اتیلن سنگین در این مجتمع افتتاح شود اما این در حالی است که خط افتتاح پلی‌اتیلن سنگین مجتمع پتروشیمی ایلام تاکنون تکمیل نشده و امکان بهره‌برداری از آن تا تاریخ مقرر وجود ندارد

 

البته این اولین باری نیست که یک مجتمع پتروشیمی دوبار افتتاح می شود! پیش از این افتتاح مجتمع پتروشیمی شیمی تکس آریا در اهواز خبر ساز شده  بود که پس از افتتاح و آغاز رسمی آن در پنجم اسفند ماه سال ۱۳۹۱ توسط محمدرضا رحیمی، دوشنبه گذشته ، محمود احمدی‌نژاد برای باردوم این مجتمع پتروشیمی را در بندر ماهشهر افتتاح کرد!

 

 این در حالی بود که نه‌تنها پروژه افتتاحی توسط احمدی‌نژاد تکراری بود، بلکه مصوبات استانی هیات دولت نیز تکرار مصوبات سابق بود که این موضوع مورد اعتراض نمایندگان مجلس حاضر در جلسه قرار گرفت.

 

گفتنی است، طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم نیز پیش از افتتاح مجدد آن در چند روز گذشته یک بار در اردیبهشت ۱۳۹۰ افتتاح شد.

 

یک ماه بعد از آن، در خرداد ماه ۱۳۹۰ محمود احمدی‌نژاد بدون آنکه به شهر قم و دیدار علما یا مردم برود، به محل افتتاح پروژه رفت و یک‌ بار دیگر آن را افتتاح کرد.

 

 شهریور ۹۱ نیز جشن پایان حفر تونل ۳۶کیلومتری طرح انتقال آب به قم با حضور وزیر نیرو و مسوولان استانی و کشوری برگزار شد اما با همه این تفاصیل، این پروژه یک ‌بار دیگر در سوم اردیبهشت ۹۲ توسط احمدی‌نژاد افتتاح شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا