این روزها هماهنگی کم نظیری در مواضع کاندیداهای اصولگرا و اصلاح طلب در نفی سیاست خارجی انقلابی و گفتمان مقاومت دولت های نهم و دهم قابل مشاهده ست، به گونه ای که انگار مواضع سیاست خارجی کاندیداها از اتاق فکری واحد مشورت می گیرد.

 این روزها هماهنگی کم نظیری در مواضع کاندیداهای اصولگرا و اصلاح طلب در نفی سیاست خارجی انقلابی و گفتمان مقاومت دولت های نهم و دهم قابل مشاهده ست، به گونه ای که انگار مواضع سیاست خارجی کاندیداها از اتاق فکری واحد مشورت می گیرد. همه کاندیداها در عین ادعای ولایتمداری و ابراز ارادت به رهبری، سیاست خارجی دولت های نهم و دهم را نفی می کنند که در جای خود شایسته تامل است.

 

شبکه ایران / در مباحث سیاست خارجی و دیپلماسی همواره دو گفتمان طی دوره های مختلف در تعارض با یکدیگر بوده است: 1) گفتمان مقاومت 2) گفتمان سازش. اولی با نفی سلطه و ایستادگی در برابر استکبار  شناخته می شود. در مقابل، گفتمان سازش بیشتر با تعابیری چون "تعامل با قدرت های جهان"، "تنش زدایی"و "نفی رویکردهای تهاجمی" بروز و ظهور داشته است.

 

مقاومت در برابر نظام سلطه گزاره اصلی حاکم بر سیاست خارجی دولت های نهم و دهم بوده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین اظهار نظرشان پیرامون سیاست خارجی دولت در سفر به استان خراسان شمالی فرمودند:

 

یکی از عرصه های پیکار با دشمنان، عرصه حرف زدن های بین المللی است که مسئولان ما امروز در پشت میز مذاکرات گوناگون و تریبون ها، حرف های پخته، جامع، جالب و درست میزنند... هدف واقعی کسانی که این فرمول تبلیغات سیاسی را دنبال می کنند، تسلیم شدن ملت ایران در پای میز مذاکرات است و ما به آنها می گوییم: شما کوچکتر از آن هستید که ملت مبارز، بصیر و آگاه ایران را در مقابل خواسته های خود به زانو در آورید.

 

علی رغم حمایت صریح رهبری از سیاست خارجی دولت دکتر احمدی نژاد، طی روزهای گذشته کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در هماهنگی کم نظیر و معناداری اقدام به نفی سیاست خارجی جمهوری اسلامی آیران طی 8 سال گذشته کرده اند. در این میان انتقاد شدید از مطرح شدن مسئله هولوکاست توسط رئیس جمهور - که این مورد نیز با مهر تایید رهبر انقلاب مواجه شد - در کنار عباراتی چون "تنش زدایی" بیش از همیشه توسط کاندیداها تکرار می شود. نمونه هایی از این هماهنگی معنادار بین کاندیدهای اصولگرا و اصلاح طلب در ادامه آمده است:

 

هاشمی رفسنجانی : ما با اسرائیل سر جنگ نداریم!

 

اکبر هاشمی رفسنجانی در اظهار نظری تامل برنگیز در شرایطی که رهبر انقلاب در سخنان نوروزی شان عبارت "ما تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می کنیم" استفاده کرده بودند، اظهار داشت: «البته در سیاست خارجی هم بد عمل شده است. ندای هل من مبارز می طلبند که بیایید دعوا کنیم. بعد می گویند قطعنامه ها کاغذ پاره است بروید آب زیرش را بخورید. عهدنامه شورای امنیت برای لغوش باید دوباره اجماع شود و این اجماع برای کشور هزینه زیادی دارد. باید کلی از ما باج بگیرند. ترمیم سیاست خارجی راهکار دوم برون رفت از وضعیت فعلی کشور است. ما با اسرائیل سر جنگ نداریم. »

 

قالیباف: نفی هولوکاست کاسبکارانه بود!

 

قالیباف طی مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم وابسته به یک نهاد امنیتی، گفت: «قضیه هولوکاست ما را به کجا رساند؟ ما هیچ گاه با یهود مخالف نبودیم ولی یکباره بدون توجه به نتایج و پیامدها بحث هولوکاست مطرح می شود. این چه نفعی برای انقلاب و فلسطینی ها داشت. ببنید وقتی ما آن زمان به اسم آرمان گرایی؛ موضوع هولوکاست را مطرح کردیم و آن جنجال ایجاد شد. وقتی لازم نیست و تامین کننده منافع ما نیست، می آئیم این را مطرح می کنیم. حتی یک ذهنیت درست می شود و یک بهانه در دست دشمن ترین دشمن انقلاب اسلامی که صهیونیست ها هستند می دهیم و آرمان های فلسطین را تحت تاثیر قرار می دهیم. من می گویم با طرح سخنان کم ثمر پرهزینه، زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم ساختیم.منشاء این موضع گیریها هم سیاست زدگی است. این ها بیشتر مصرف داخلی دارد تا مصرف خارجی.ما از سیاست زدگی در عرصه سیاست خارجی بسیار آسیب دیده ایم.سیاست بازان نباید جایی در سیاست خارجی ما داشته باشند چون منافع ملی را قربانی رقابت های سیاسی داخلی می کنند. »

 

غلامعلی حداد عادل در این باره اظهارداشت: «موافق نبودم که آقای احمدی‌نژاد اصل هولوکاست را انکار کند. ضرورت نداشت برای مخالفت با اسرائیل و حمایت از فلسطین بگوییم هولوکاست نبوده است. ما از انکار هولوکاست سودی نبردیم. »

 

حجه الاسلام ابوترابی فرد تصریح کرد: «در رابطه با رژیم صهیونیستی، موضع نظام مشخص است و باید براساس آن حرکت کنیم. طرح مباحث و مفاهیم این‌چنینی مانند هولوکاست سودی برای بدنه انقلاب ندارد و کاری نسنجیده به نظر می‌رسد .»

 

باهنر: می توانیم با آمریکا منافع مشترک داشته باشیم!

 

باهنر نیز گفت:  «می‌توانیم منافع مشترک با آمریکا داشته باشیم. دیپلماسی دولت نهم و دهم با اخم است و ما این را سیاست راهبردی نمی‌دانیم. »

 

محمدشریعتمداری گزینه اصلاح طلب تصدی انتخابات ریاست جمهوری نیز در این خصوص مدعی شد: «احمدی نژاد خودش هم از طرح آن اظهارات درباره هولوکاست پشیمان است و در اظهارات بعدی خود نیز دیگر اشاره ای به اظهارات اولیه نکرد به نظر من این دعوای بین فاشیست ها بود و طرح آن در آن زمان نفعی برای ایران نداشت.

 

محسن رضایی دیگر نامزد ریاست جمهوری نیز به طور ضمنی با انتقاد از طرح مسئله هولوکاست گفت: «اگر من رئیس جمهور شوم اسرائیل نه از موضوع هولوکاست صحبت می کنم نه سایت نظنز را می بندیم. »

 

علی اکبر ولایتی با تکرار شعار تنش زدایی سید محمد خاتمی در این باره خاطرنشان کرد: «تنش زدایی باید جزء اولویت‌های درجه یک دیپلماسی باشد. با تدبیر می‌توانستیم بسیاری از تحریم‌ها را بر کشور تحمیل نکینم .»

 

آل اسحاق یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که در ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان حضور دارد نیز با حمله به سیاست خارجه دولت بیان کرد: «عده‌ای می گویند که جنس ما به گونه ای است که نمی توانیم با دنیا به تعامل برسیم. می گویند ما باید فضا را داغ نگه داریم تا ظهور حضرت. مگر ما معتقد نیستیم که با ظهور حضرت حتما، قطعا و جزما مدیریت آتیه دنیا بر اساس نوع تفکرات ما خواهد بود؟ و این به معنای بودن در صحنه های بین‌المللی است. ما باید در جهان و منطقه تعامل خود را  داشته باشیم. »

 

محمد سعیدی کیا در این باره می گوید: «ما در سیاست خارجی نباید بی‌جهت دیگران را علیه خود تجهیز کنیم، چراکه معتقدم باید با حفظ عزت، استقلال و رابطه حکیمانه با دنیا ارتباط برقرار کرد. نفی هولوکاست چه فایده ای داشت؟ »

 

مصطفی کواکبیان با صراحتی بیشتر از سایرین می گوید: «با رویکرد تخصصی و کار کارشناسی درست می‌توان رابطه با آمریکا را در 6 ماه برقرار کرد . »

 

اجماع چپ و راست علیه گفتمان مقاومت

 

این روزها هماهنگی کم نظیری در مواضع کاندیداهای اصولگرا و اصلاح طلب در نفی سیاست خارجی انقلابی و گفتمان مقاومت دولت های نهم و دهم قابل مشاهده ست، به گونه ای که انگار مواضع سیاست خارجی کاندیداها از اتاق فکری واحد مشورت می گیرد. همه کاندیداها در عین ادعای ولایتمداری و ابراز ارادت به رهبری، سیاست خارجی دولت های نهم و دهم را نفی می کنند که در جای خود شایسته تامل است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا