فرزندان آیت الله هاشمی راهشان را از هم جدا کردند. آقا یاسر همراه با یونسی دست در دست روحانی دارد و در سفر مشهد بسر می برد و آقا محسن در گیرودار انتخابات شوراهای تهران و مشغول چانه زنی برای جهانگیری است

 

این روزها اخبار انتخاباتی هنوز نتوانسته جامعه را درگیر خود کند. خبری از شوق و شور انتخاباتی نیست. تنوع کاندیداها هم مردم را سر ذوق نیاورده است. حضور ۲۰ تا ۳۰ کاندیدا، بیشتر باعث انبساط خاطر شده و هنوز اصل انتخابات خیلی جدی گرفته نشده است. چه انکه برخی سیاسیون نیز همین را بیشتر می پسندند. با این حال تحلیل فضای سیاسی انتخابات برای بخشی از جامعه جذابیت دارد. صبحانه امروز الف مروری بر اخبار روز گذشته است که رسانه ها را به خود مشغول کرد.

 

فرزندان آیت الله جدا شدند

 

فرزندان آیت الله هاشمی راهشان را از هم جدا کردند. آقا یاسر همراه با یونسی دست در دست روحانی دارد و در سفر مشهد بسر می برد و آقا محسن در گیرودار انتخابات شوراهای تهران و مشغول چانه زنی برای جهانگیری است.

 

دو دستگی بین فرزندان آیت الله سابقه دار است. البته خیلی ها این دو دستگی را برنامه ریزی شده می دانند. از سال ۷۶ به بعد همیشه فائزه خانم دست چپ آیت الله و جناح کارگزاران و فاطمه خانم دست راست پدر و جناح "اعتدال و توسعه" را داشته است.

 

امروز هم دو برادر راهشان را در این انتخابات از هم جدا کرده اند. ظاهرا شبها هم در منزل یارکشی می کنند. برنده نهائی کسی است که بتواند پدر را راضی کند. البته هنوز موضع مادر معلوم نیست. آخرین موضع مادر به نقل از محسن هاشمی است که تعدد کاندیداها را شوخی گرفته بود. با این حال موضع سیاسی خانم عفت مرعشی نه تنها به حکم مادری بلکه به سبب بزرگ خاندان و خط شکن بودن مهم و موثر است.

 

یاسر هاشمی ستاد روحانی را فعال کرده است و معتقد است پدر نیز از روحانی حمایت می کند. پیش از این نیز همه اخبار دال بر حمایت تمام قد آیت الله از حسن روحانی بود. اما چند روزی است که ورق برگشته و سکه بروی دیگر است.

 

اسحاق جهانگیری بعد از اینکه از دیدار با رهبری بازگشته است انگیزه گرفته و پرهیجان کوله انتخاباتی بسته و خیز قدرت گرفته است. اطرافش را هم اصلاح طلبان و بخشی از بدنه کارگزاران گرفته اند و اسپند دود می کنند و آب و قران بدست بدرقه اش می کنند. محسن هاشمی در این جبهه فعال است. با این حال روز گذشته محسن هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود شنیدیم آیت الله در حال رایزنی با روحانی است تا وی به نفع جهانگیری کناره گیری کند؛ پاسخ داد که این خبر را نه تائید می کنم و نه رد.

 

اینطور جواب دادن از دو حالت خارج نیست. یا خبر درست است و یا اینکه محسن هاشمی دوست دارد خبر درست باشد و پدر به نفع جهانگیری پادر میانی کند. شاید به همین دلیل تمایلی به تکذیب نداشته است

ما سه نفر را کجا می برید؟

 

ماجرا در کمپین اصلاح طلبان کمی پیچیده شده است. عارف که از اصلی ترین گزینه ها بوده است این روزها کمتر شانسی برای نهائی شدن در اردوگاه اصلاحات دارد. روزگذشته عارف در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد که "بنای کناره گیری ندارم و جایگاه خود را در نظر سنجی ها هم می دانم". وی در پاسخ به این سوال که به نفع روحانی کناره گیری می کند یا خیر با زیرکی خاصی پاسخ داد که من گزینه جناح اصلاحاتم. به این معنا که روحانی را با ما کاری نیست.

 

با این حال برخی عارف را گزینه تمام عیار اصلاحات نمی دانند و گفته می شود که خاتمی نیز خیلی دلش با عارف نیست. عارف هم این روزها دوز انتقادهای درون گفتمانی از اصلاحات را بالا برده است و ضمن اظهار ارادت به خاتمی، تلاش کرده است که مرزبندی خود با اصلاح طلبان افراطی را نشان دهد.

 

از طرفی روحانی و جهانگیری هم بسیار جدی هستند. خبرها حکایت از این دارد که جهانگیری بعد از دیدار با رهبری و شنیدن مواضع ایشان از زبان خودشان و نه برخی رسانه های اصولگرا، روحیه گرفته و به همین دلیل دل و هوش خاتمی را هم با خود برده است. بخشی از کارگزاران نیز به نفع جهانگیری به خط شده اند.

 

شانس روحانی هم به همین نسبت کم شده است. شنیده شده است که اصلاح طلبان در جلسات خود به طعنه می گویند "از کی تا حالا عضو جامعه روحانیت کاندیدای اصلاحات شده است؟"

 

و اما مهرعلی زاده. مهرعلیزاده که چند روز پیش به یکی از خبرگزاری ها گفته بود اصلاح طلبان بر من اجماع دارند، روز گذشته موضع خود را تغییر داد و با اعلام این خبر که خاتمی گزینه نهائی را انتخاب می کند اعلام کرد که من و عارف و جهانگیری ۳ گزینه نهایی اصلاحات هستیم و قرار است از بین ما یک نفر انتخاب شود. با این حال اخباری که مهرعلیزاده از این نشست سه نفره می دهد را هیچ اصلاح طلب دیگری تائید نکرده است.

 

امید است مهرعلیزاده موفق شود ولی حرف های ضدونقیض و متفاوت وی ممکن است عده ای را یاد ماجرای بنده خدائی بیاندازند که وقتی دو نفر را ناجا گرفته بود و با خود می برد، به هوای شهرت یافتن پرید وسطشان و گفت ما سه نفر را کجا می برید؟

 

بی اعتمادی اعضای ائتلاف ۵ نفره به هم

 

ائتلاف ۵ نفره برخلاف ائتلاف ۳ نفره برای انتخاب کاندیداهای نهائی جدی تر است. سازو کار روشن تری هم دارند. مدل مناسب تری نیز انتخاب کردند. ائتلاف ۵ نفره بر نظرسنجی تاکید دارد و به دنبال "نظر" و مواردی شبیه به این نیست. از طرفی عاقلانه تاکید کردند که تا قبل از ثبت نام یک نفر از میان شان انتخاب می شود و تنها او ثبت نام می کند. و به همین دلیل نگرانی هائی که درباره ائتلاف ۳ نفره وجود دارد که با نزدیک شدن به پای صندوق، اضلاع حاضر به کناره گیری نباشند، درباره ۵ تائی ها وجود ندارد.

 

با این حال مشکل اصلی ائتلاف ۵ نفره این است که به همدیگر اعتماد ندارند و هریک از اعضا نگران است که در صورت انتخاب شدن، دیگران حاضر به تمکین نباشند.

 

باهنر گفته است که اگر انتخاب نشوم کناره گیری می کنم اما انتظار دارم اگر من هم انتخاب شدم بقیه کنار بروند و به عهد خود پایبند باشند. پورمحمدی هم گفته که قرار بوده است از این ائتلاف یک نفر بیرون بیاید و من هم اگر انتخاب نشوم تمکین می کنم اما مثل اینکه برخی دوستان می خواهند ادامه دهند.

 

متکی نیز با اظهار نگرانی از انحراف بر تعهدات قبلی گفته است که صحبت هايي که اين روزها درباره معرفي کانديداي واحد پس از ثبت نام مي شود انحرافی بر توافق قبلي است.

 

و آخرین نفر آل اسحاق است که گفته است من اصلا این بلوک بندی ها در میان اصولگرایان را قبول ندارم و باید جامعتین وارد شود و یک نفر را زودتر انتخاب کند.این درحالی است که سازوکار انتخاب گزینه نهائی در ائتلاف ۵ گانه نظرسنجی بوده است نه نظر جامعتین.

 

 یادداشت شریعتمداری علیرغم تذکرات

 

روز گذشته عارف از یادداشت حسین شریعتمداری انتقاد کرد و گفت: سرمقاله روز گذشته کیهان جفا به انقلاب بود.

 

اشاره عارف به بخشی از مقاله است که محمدخاتمی را مفسد فی الارض دانسته بود. مدیرمسوول کیهان در ابتدای سرمقاله خود نیز با ذکر تمثیلی اینطور می گوید که این افراد اگر هم توبه کنند پاک نیستند چون دلشان با انقلاب نیست. فارغ از این استدلال نادرست، انتخاب تمثیل نیز توهین آمیز بود.

 

خطاهای خاتمی به کنار، اما حسین شریعتمداری بهتر از هرکسی می داند که نظر رهبر انقلاب چیست و بهتر می داند که باید میان موسوی و کروبی با محمد خاتمی فرق قائل شود. همین عدم توجه روزنامه کیهان و مدیرمسوول آن به توصیه اکید نظام، باعث شده است چندین بار تذکر بگیرند و معلوم نیست با چه حجت شرعی رعایت نمی کنند.

 

ضمن اینکه در شرایطی که هیچ خبری دال بر حضور خاتمی در انتخابات نیست چرا کیهان دنبال تند کردن فضای انتخابات است. بالاخره روزنامه کیهان نهاد وابسته به رهبری و مدیرمسوول آن نیز نماینده ایشان است. از همین رو تکلیف حسین شریعتمداری سخت تر و توجه به ملاحظات و توصیه های رهبرانقلاب باید چندین برابر دیگران باشد.

 

حسین شریعتمداری به دلیل هوش و ذکاوتی که دارد بهتر از هر کسی می داند که سیاسیونی که فضای کشور را تند و افراطی و منطق گریز می کنند در سنگ زدن ها و کفش پرتاب کردن ها و دادن زدن ها و بی حرمتی کردن های در ۲۲ بهمن قم و ۱۴ خرداد حرم حضرت امام که بعدها مورد عتاب رهبرفرزانه انقلاب نیز قرار گرفت، مقصر بودند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا