یزدفردا :اکبر یزدانی :جناب آقای دکتر میر محمدی – ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد :در بیمارستان شهید صدوقی به موردی برخوردم که خالی از لطف نیست به استحضار برسانم چرا که با این شرایط سخت اقتصادی مردم و تنگدستی فزاینده که به قول پزشکان اپیدمی روزگار ما شده است گرفتن چنین و جوهی از مردم جای بحث و تعمق دارد .

مریضی را جهت درمان مجاری اشکی و عفونت چشم در بخش چشم این بیمارستان بشری نمودیم و در مشاوره پزشکی که در صورت حساب مبلغ ( 6،7500) ریال بابت آن هزینه پیش بینی گردیده تاکید برداشتن مشکل تنفسی حاد ایشان گردیده بود . اما در اتاق عمل مورد بیهوشی کامل قرار گرفته و فقط لطف خدا باعث برگشت بیمار بوده است . ( البته هنوز عوارض این مسئله در بیمار وجود دارد )سپس بیمار بدون انجام عمل از اتاق خارج و به آی سی یو جدید التاسیس این بیمارستان فرستاده میشود که ( پی گیری  درست یا اشتباه بودن این مسئله را به شما و وجدان شما واگذار مینمایم ) چرا که در تخصص من نبوده و ادعایی نیز ندارم اما از شرایط حاکم بر اتاق عمل و گفته های بیماران حاضر در اتاق عمل چنین بر میآید که تعللی یا اشتباهی در مورد بیمار صورت گرفته باشد اما مسئله دیگر هزینه درمان بیمار بود که بیمه تکمیلی نیروهای مسلح ( سپاه ) را داراست و با تعجب در صورت حساب مبلغ 3.983.480 ریال خارج از تعهد بیمه ذکر گردید ( مدارک جهت استحضار پیوست میباشد ) و موارد دیگر که قابل رویت است . طبق تحقیقات اینجانب آی سی یو جدید التاسیس کاریک موسسه مالی و اعتباریست و طبق اطلاعات به دست آمده سرمایه گذاری سود آوری که 85% سود آن به موسسه و 15%به بیمارستان تعلق میگیرد  مشروط بر استفاده از تعرفه های دولتی. با توجه به اینکه کاری مورد ستایش است و امید که دیگر موسسات نیز بدین کار خیر تاسی جویند  نیز با توجه به آموزشی بودن بیمارستان که انتظار یک بیمارستان خصوصی از آن را  نمیتوان داشت .
سوالات زیر قابل طرح است :
1 – صورت حساب بیمار ( مبلغ 4.198.280 ریال ) را چه کسی یا کسانی تنظیم میکنند که از بخشنامه ها و اطلاعات به روز شغلی خود اطلاع ندارند یا اگر دارند به عمد یا سهوا عمل نمیکنند .
2 – اگر در وقت غیر اداری بیمار نیاز به گرفتن اطلاعات داشت در بیمارستان چه کسی پاسخگو است چرا که جهت صحبت ( کم کردن هزینه به صورت قانونی یا التماسی یا هر گونه فرض دیگر ) مریض را به ریاست بیمارستان حوالت میدهند و ایشان نیز در ساعت غیر اداری حضور نخواهد داشت و کلیه پرسنل دیگر اعم از حسابداری و غیره و ذالک نیز در این محدوده اظهار عجز میکنند .
3 – در هنگامی که صورت حساب بیمار پرداخت نگردد و بیمار اجازه خروج نیابد اگر جزء آمار باشد که نیست هزینه اضافه ای به بیمارستان تحمیل میگردد ( خورد و خوراک بیمار و جای ماندن و استراحت او تا روشن شدن وضعیت ترخیص کجا و به مسئولیت کیست ) ( این فرض در صورت اشتباه پرسنل و بلایی که بر سر اینجانب آوردند به عرض میرسد مبلغ فوق الذکر پس از دوندگی های چندین باره و استفاده از حقوق قانونی بیمه شده نه لطف و گذشت کسی به مبلغ 214.800ریال و پس از اعتراض بحق اینجانب به مورد همراه عمومی که کسی حضور نداشته به 34.800ریال تبدیل گردید .
4 – آیا در اثر عدم اطلاعات و توان پی گیری شخص یا تمکن مالی مریض گرفتن چنین پولی رواست اگر نیست چه کسی پاسخگوست و چگونه میتوان حق کسانی که به اشتباه پولی از آن گرفته شده به آنان مسترد کرد . شاهد بودم همراه مریضی برای تهیه پول اشک میریخت و راهی نیز برای تهیه آن نداشت اگرپس ازاین همه استرس، اشک ،درماندگی معلوم شود نباید پولی ازبیمار گرفته میشد چه کسی عواقبش را میپذیرد کم نبوده اندهمراهان مریضی که توان تحمل از دست داده وسر به عصیان نهاده اند..
5 – یک موسسه اعتباری به دنبال سود است شک نکنید اما آیا گرفتن سود بدین صورت از بیمار جایز است ؟چه کس یا مرجعی بایداین اشتباه یا زیاده خواهی را پاسخگو باشد.
من به وظیفه شغلی خویش عمل نموده و مراتب را به رویت حضرتعالی وآنانی که فکر میکردم لازم است رسانیدم امید که پی گیری های حضرتعالی موجب گردد که اشک هیچ مریض و همراه مریضی را بخاطر نداری شاهد نباشیم .
یارتان دادار     
رونوشت :
1- دفتر ریاست محترم جمهوری
2- واحد نظارت درمان دانشگاه علوم پزشکی
3- شورای سلامت استانداری محترم یزد
4- سازمان نظام پزشکی کشور
5- حراست دانشگاه علوم پزشکی
6- سایت یزد فردا جهت استحضار عموم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا