یزدفردا :دکتر احمد ابویی :خبر برگزاری مراسم بزرگداشت پرفسور کرباسی  رابه مناسبت روز معلم  از طریق بنر های سطح شهر کسب کردم زمان مناسب ،نزدیکی به منزل وعلاقه مندی به برنامه هایی اینچنینی انگیزه های لازم برای شرکت در این مراسم بود برای همین بعد از جلسه حافظ خوانی مجتمع امام علی اماده شرکت در مراسم شدم .
این مراسم زیبا توسط موسسه اموزش عالی امام جواد برگزار می شد  این دومین باری بود که به این موسسه می رفتم اولین بار مربوط میشد به به یک برنامه فرهنگی که با همکاری انجمن شاهنامه یزد در موسسه  برگزار شده بود . مراسم در فضای باز محوطه اموزش عالی امام جواد برگزار میشد  وهوای بهاری که با نم نم باران  حال وهوای شاعرانه ای  پیدا کرده بود موجب نگرانی میزبان  شده بود .
جلوی محوطه غرفه هایی مربوط به خانه ریاضیات ،نشریات قدیمی ریاضی کیان به همرا تعدادی از عکس های قدیمی ویادگاری اساتید ریاضی به همراه  بروشور هایی مربوط به موسسه اموزش عالی امام جواد وزندگینامه پرفسور کرباسی  شروع خوبی برای اشنایی با مراسم بود .
در ردیف های جلو چهره های اشنایی دیده می شد دکتر نواب پور ،دکتر افلاطونیان ،اقای شعشعی  ،دکتر فیاض طبعا مهندس سفید وخورشید نام  ومیزبان اصلی دکتر اولیا  هم حضور داشتند . از خانم ها هم فقط یادگار را دیدم . تعداد ی از اساتید دانشگاه یزد و دانشگاه ازاد ومعلمین هم حضور داشتند به هرشکل مجلس  پر وپیمانی بود .
مراسم شروع شد پس از تلاوت قران وسرود جمهوری اسلامی ،دکتر اولیا به حاضرین خیر مقدم گفت ماشالله برادران اولیا انقدر تعدادشان زیاد است که ادم نمی داند کدام یکی شان است یاد نشریه سایبان وستون طنز ی که چند سال پیش  در مورد برادران اولیا واشراف انها در کارهای اجرایی استان داشتند افتادم .در همین مراسم هم حداقل سه تا اولیا حضور داشتند رییس موسسه اموزش عالی امام جواد ،مهندس اولیا نماینده سابق یزد ودکتر اولیا استاد سابق خودم که فوق تخصص روماتولوژی دارد .
به هر حال مراسم با نشان دادن کلیپی از روند فعالیتهای موسسه اموزشی امام جواد ادامه پیدا کرد داشتن 2000 دانشجو جای تامل داشت ولی فکر می کنم موسساتی از این دست در اینده نزدیک با مشکل مواجه خواهند شد متاسفانه در سالهای اخیر نگاه دولت به دانشگاهها به خصوص دانشگاه ازاد وموسسات اموزش عالی خصوصی نگاه مثبتی نبوده  وانها را به عنوان یک  رقیب در برابر دانشگاههای دولتی قلمداد کرده وبیشتر از انکه نگاه علمی به این امر داشته باشد نگاهی کاملا سیاسی به انها داشته است و موسساتی از این دست اگر می خواهند به حیات خود به صورت مستقل ادمه دهند مجبور هستند نگاه سنتی خود به بحث اموزش را دور بیاندازند وطرحی نو دراندازند  رسیدن به چشم اندازی که در نظر گرفته اند یعنی تبدیل شدن به دانشگاهی برتر در استان وبرجسته در حد منطقه وفعال بین المللی ، جسارت ذکاوت وخلاقیت می خواهد .شاید زمان ان رسیده است که  اولین قدم  ها را با شتاب بیشتری  در جهت اتصال وتکمیل حلقه صنعت ودانشگاه جهت حصول به بخش مهم  وفراموش شده صنعت ما که تحقیق ونواوری است بر داریم .
علی ایحال در ادامه برنامه از طرف یکی از اساتید دانشکده ریاضیات دانشگاه یزد مطالبی در مورد تاریخچه ریاضیات در یز د ایراد شد وما تازه فهمیدیم که شرف الدین علی یزدی اولین ریاضی دان به نام یزدی محسوب می شود وبعد از ملا محمد باقر یزدی که در عصر صفویه می زیسته است ما با یک وقفه ورکود کامل چند صد ساله مواجه هستیم تادر دوره معاصر که با اسامی نظیر دکتر قینی ،دکتر مصحفی  ودکتر مهدی بهزاد بر می خوریم .باز هم دوره صفویه وباز هم رکود بعد از این دوران ،فکر می کنم یک بار دیگر باید کتاب ما چگونه ما شدیم دکتر زیبا کلام را مطالعه کنم !
از این معاصرین دکتر قینی حدود 20 سال پیش فوت نموده است دکتر مصحفی سر دبیر مجله ریاضی کیان مراسم چهلم ان فردا برگزار می شود ودکتر مهدی بهزاد 78 ساله فارغ التحصیل دانشگاه میشیگان که روزی تصمیم داشته یزد را به قطب ریاضی کشور تبدیل کند به علت عدم همکاری مسئولین به ارزوی خود نرسیده ودر خانه بسر می برد .
 پس از ان به رسم تمامی برنامه های رسمی نوبت به سخنان یک مقام دولتی رسید وان کسی نبود جز اقای دشتی معاون سیاسی امنیتی استاندار که چند کلامی صحبت کرد که البته هیچ ربطی به ریاضیات نداشت .
نشان دادن کلیپی از استاد، یخ برنامه راشکست پرفسور کر باسی در سال 1324 در یزد بدنیا امده بود و تحصیلات خود را تا سطح دیپلم در یزد گذرانده  وبرای ادامه تحصیل به انگلستان رفته وبر خلاف میل خود در رشته برق ادامه تحصیل داده بود ند پس از عزیمت از خارج در دانشگاه اصفهان مشغول به کار شده  وپس از طی دوره سر بازی مجددا برای ادامه تحصیل به انگلستان باز گشته وپس از طی دوره فوق لیسانس مجددا در دانشگاه اصفهان مشغول تدریس گردیده وبالاخره در سال 1363 به یزد رجعت وابتدا در دانشگاه تربیت معلم وسپس در دانشگاه بزد  مشغول تربیت دانشجو شده بودند دو فرصت مطالعاتی به کشور انگلیس  ایشان را با تحقیق اشنا کرده  وما حصل این عمر گرانبها کسب در جه استادی در دانشگاه یزد ترجمه یک کتاب و33 مقاله علمی بود   کارنامه رشک برانگیزی داشت . استاد راز موفقیت خود را داشتن هدف در زندگی علاقه به ریاضیات وپشتکار ذکر کردند .گروه سرود مدرسه جوادالائمه وپذیرایی مختصر زمان تنفس خوبی بود سر پرست گروه سرود را می شناختم  جوانی از اهالی موسیقی  بود تا ر خوب می زند .
 در ادامه  مراسم دکتر واعظ پور به عنوان نماینده دانشگاه امیر کبیر  ویکی از همکاران ایشان در دانشگاه امیر کبیر با زبان ریاضی سخنان پر شوری از خصوصیات اخلاقی وعلمی استاد ایراد نمود پس از ان نوبت دکتر نواب پور رسید که در سخنانی نغز وشیرین از همکاری چند ساله خود با استاد در کارهای پژوهشی بگوید وتوصیه به اینکه همه ی ما باید چگونه زیستن ،خدمت به خلق وتحمل شنیدن صدای مخالف را یاد بگیریم واساتید ما باید علاوه برتدریس به دنبال تحقیق هم باشند .
در پایان سخنان دکتر نواب پور مراسم تقدیر از استاد به عمل امد که با سخنرانی ایشان تحت عنوان سپاس نامه  همراه شد . لرزیدن صدای استاد  انجا که از همسرش قدر دانی می کرد یاد کردن از تمامی دوستان وهمکاران ومعلمین ویادی از مرحوم دکتر سلطانی نشان می داد که تمامی تعریف های همکاران او چقد درست بوده است .استاد واقعا مرد نجیبی بود

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا