رئيس و اعضاي هيئت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان با استاندار يزد ديدار و گفتگو كردند.

در اين ملاقات كه در سالن حميديا استانداري صورت گرفت. پس از تبريك استاندار محترم به اعضاي هيأت مديره و خوشامدگويي به ايشان، ابتدا آقاي مهندس رضائي مديركل راه و شهرسازي به تشريح تاريخچة تشكيل و فعاليت هاي سازمان از ابتداي تأسيس آن در سال 69 تاكنون پرداخت و سپس سير جريان برگزاري انتخابات ششمين دورة هيئت مديره سازمان را تشريح كرد و گفت: در اين انتخابات كه با مشاركت 49 درصدي مهندسان عضو همراه بود، از ميان 57 نامزد نهايي راه يافته به مرحلة رأي گيري، 9 نفر به عنوان اعضاي هيئت مديره سازمان انتخاب شدند و اعتبارنامة آنان آبانماه گذشته با امضاء وزير راه و شهرسازي تحويل گرديد.

سپس آقاي دكتر آيت اللهي رئيس سازمان با تشكر از اين فرصت ارزشمند به معرفي اعضاي هيئت مديره پرداخت و گفت: هدف ما كار بيشتر بر مبناي برنامه ريزي است و فرصت و وقت كافي براي چند جانبه و گسترده تر كردن فعاليت ها و رفع موانع اختصاص داده ايم. ما تعاملات خوبي را با حوزة معاونت عمراني استانداري، ادارة كل راه و شهرسازي، شهرداري، شوراي اسلامي شهر و ديگر دستگاههاي مرتبط برقرار كرده ايم و طي جلسه اي با نماينده محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي نيز به تفاهم خوبي رسيده ايم.

بگفتة رئيس سازمان، بازنگري چارت سازماني به كمك مشاور و بصورت اصولي، پيگيري استفاده از فناوريهاي نوين در امر ساخت و ساز، برگزاري دوره هاي آموزشي و بازآموزي مهندسان و گسترش فعاليت هاي رفاهي و ورزشي براي آنان و تعامل هر چه بيشتر با بسيج مهندسان و سازمانهاي نظام مهندسي كشاورزي و معدن از ديگر اولويت‌هايي است كه هيئت مديره جديد سازمان به آنها توجه كرده است.

آقاي دكتر آيت اللهي سپس با بيان اينكه علي رغم حجم عظيم فعاليت هاي ساخت و ساز در استان سازمان نظام مهندسي ساختمان تنها متولي 25 تا 30 درصد ساختمانهايي است كه وارد چرخة اخذ پروانه و مجوز مي شوند گفت: افزون بر 70 درصد ساخت و سازها نيز بدليل مسائل مختلف بويژه حق بيمه، بدون پروانه و خلاف قانون احداث مي شوند. ايشان خواستار تقويت اين سازمان با تخصيص درصد مناسبي براي خدمات مهندسي شد .

سپس اعضاي هيئت مديره سازمان به اختصار ديدگاههاي خود را در جهت ارتقاء كيفيت ساخت و ساز، توجه به معماري اسلامي ايراني،  فرهنگ سازي در جامعه و بالا بردن جايگاه سازمان بيان كردند.

آقاي دكتر فلاح نايب رئيس اول سازمان در اين نشست گفت: در استان يزد با وجود پتانسيل قوي حضور 4500 نفر مهندس فرهيختة عضو سازمان، حضور ايشان در عرصة ساخت و ساز جايگاه مناسبي ندارد و لازمة آن به رسميت شناختن جايگاه هر يك از رشته هاي هفتگانه مهندسي شامل عمران، معماري، تأسيسات مكانيكي، تأسيسات برقي، شهرسازي، نقشه برداري و ترافيك است. ساختمانهاي داراي پروانه در استان بايد به سمت يك نقشه اي شدن پيش بروند و آموزش مهندسان تقويت گردد.

آقاي مهندس پيروزبخت دبير هيئت مديره نيز بر تشكيل گروههاي تخصصي و كميسيونهاي تخصصي اشاره كرد و گفت: ديدگاه ما كاملاً تعاملي است و باتوجه به توان بالقوة موجود مهندسان استان ضرورتي به استفاده از مشاوران خارج استاني در انجام پروژه ها و طرحهاي عمراني استان احساس نمي شود و اين امر از طريق بكارگيري نيروهاي داخل استان مي تواند زمينه هاي اشتغال و درآمدي مهندسين را نيز افزايش دهد..

آقاي دكتر نورمحمدزاده عضو هيئت مديره سازمان نيز ضرورت فهم درست از دين را در طراحي هاي شهرسازي و معماري محور سخن خود قرارد داد و گفت در صورت درك درست از تعاليم ديني و بكارگيري دانش مهندسي مي توان با صرف وقت و حوصلة كافي به سطح قابل قبولي از شهرسازي و معماري اسلامي و ايراني رسيد. وي خواستار تعريف دقيقي از مقررات محلي ساختمان در كنار مقررات ملي ساختمان شد.

آنگاه آقاي مهندس فرشيد عضو هيئت مديره و خزانه دار سازمان با اشاره به تجربيات خود در عرصة مشاورة تأسيسات مكانيكي طرحهاي استاني، ضرورت توجه خاص به مبحث نوزده مقررات ملي ساختمان خصوصاً انرژيهاي سبز را خاطرنشان كرد و افزود:

بحث بهينه سازي انرژي در استان ما با وجود نور فراوان خورشيد به شدت مغفول مانده و بايد روي كاربرد انرژي‌هاي سبز فتوولتائيك و آبگرمكن هاي خورشيدي فرهنگ سازي و جديت شود. وي همچنين خواستار تسريع در توليد گستردة امكانات بهره‌گيري از انرژي خورشيدي خانگي در استان يزد شد.

آقاي مهندس نوروزي معاون امور عمراني استانداري نيز ضمن خيرمقدم به حاضران خواستار حضور هر چه فعالتر سازمان در كميسيونهاي تصميم گير و تصميم ساز استاني بويژه كميسيون تخصصي مادة 5 شد و از توجه آقاي دكتر آيت اللهي به اين مهم تشكر كرد.

سپس آقاي مهندس فلاح زاده استاندار يزد در سخنان مبسوطي با تبريك مجدد انتخاب جمع حاضر به عنوان هيئت مديره سازمان، مهمترين وظيفه آن را نظارت بر كيفيت ساخت و سازها توصيف كرد و گفت: هيچ كاري بدون نظارت، سرانجام خوبي ندارد همانگونه كه خداوند براي اعمال انسانها ناظراني را مقرر كرده است. وي كار ناظران را مشابه قاضي در دستگاه قضا دانست و ضرورت تأمين مالي را شرط اساسي در جهت بي‌طرفي آنان خواند.

آقاي فلاح زاده تأكيد كرد: سازمان نظام مهندسي ساختمان حتماً بايستي باشد مقتدر باشد و با برنامه عمل كند و از جانب همه دستگاهها بويژه استانداري حمايت نيز بشود. استاندار گفت: اگر كسي بخواهد تصور كند كه سازمان نظام مهندسي ساختمان از چرخه ساخت و ساز فني مهندسي حذف شود، دوباره فاجعة بم پديد مي آيد فاجعه اي كه 50 هزار نفر كساني كه مي شد از بين آنها پزشك و مهندس و عالم هم تربيت شوند جان خود را از دست دادند.

استاندار با يادآوري اهميت پرداختن به معماري اسلامي ايراني گفت: بسياري از بناهاي فاخر كشورهاي اروپايي بويژه در شهرهاي رم و پاريس برگرفته از هنر معماري نياكان ماست و ما وظيفه داريم مباني معماري اسلامي ايراني را با به روز رساني آنها تقويت و تجديد كنيم و مناسب شرائط حاضر طراحي داشته باشيم.

استاندار با انتقاد از اينكه در حال حاضر توجه به كيفي سازي تنها به داخل محدودة شهرها منحصر مي شود يادآور شد دير يا زود مناطق حاشيه اي شهرها كه در حال حاضر شكل روستاهاي بي‌برنامه را دارند جزء عرصة شهرها مي شوند و به لحاظ عدم برخورداري از شريانها و معابر مناسب معضل ترافيك را تشديد مي كنند.

آقاي فلاح زاده از هيئت مديره سازمان خواست با تكيه بر توان تخصصي اين سازمان در جهت تغيير و تحول شهري راهكارهاي مناسب ارائه كنند و مفز متفكر و متخصص تصميم گيريها در اين عرصه باشند.


استاندار با يادآوري اهميت آينده نگري در مباحث كلان شهري گفت ساماندهي آيندة 60 ساله مناطق شهري در دستان سازمان نظام مهندسي ساختمان است و اينجانب علاقة وافري به حضور مؤثر مهندسان رشته هاي مختلف ساختمان در تصميم گيريهاي مربوط به شهرسازي و مبلمان شهري دارم. وي در همين راستا هماهنگي كامل بين مراكز علمي و دانشگاهي را با سازمان نظام مهندسي ساختمان خواستار شد.

ايشان در پايان سخنان خود اهميت رعايت اخلاق حرفه اي در كارهاي اجرايي و نظارتي را يادآور شدند و گفتند كاري كنيد كه يزد در بعد اخلاق حرفه اي همانند آموزش و پرورش و صنعت ، نيز الگو و سرآمد ساير استانها باشد.

در پايان اين نشست مقرر شد كار گروهي با هدف سامان دهي امور ساخت و ساز و طراحي آيندة شهرها با مشاركت نظارت عمراني استانداري در دفتر فني استانداري و اداره كل راه و شهرسازي و شهرداري با محوريت سازمان نظام مهندسي ساختمان استان در جهت تحقق محورهاي مذاكرات اين نشست تشكيل شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا