استاد بی همتای شعر و خرد پارسی و بزرگترین حماسه سرای جهان ، با آفرینش اثر جاودان خود نه تنها زبان، فرهنگ، تاریخ و اصالت نیاکان ما را زنده نمود ، بلکه به مردم ایران زمین زندگی و جاودانگی بخشید . به درستی فردوسی بزرگ ، یکی از ارزشمندترین گنجینه های تاریخ جهان بوده و هست. 

استاد بی همتای شعر و خرد پارسی و بزرگترین حماسه سرای جهان ، با آفرینش اثر جاودان خود نه تنها زبان، فرهنگ، تاریخ و اصالت نیاکان ما را زنده نمود ، بلکه به مردم ایران زمین زندگی و جاودانگی بخشید . به درستی فردوسی بزرگ ، یکی از ارزشمندترین گنجینه های تاریخ جهان بوده و هست. نگرانی او این بود که تاریخ نیاکانش به فراموشی سپرده شود و زبان شیرین پارسی نابود گردد. او به چشم خود می دید چگونه در مکاتبات ، کلمات و جملات بیگانه جایگزین واژه گان زیبای پارسی می شود و انسانهای دون صفتی که چشم دیدن شکوه و بزرگی ایران و ایرانی را ندارند ، پای در راه مدفون نمودن تاریخ ، زبان و فرهنگ پر شکوه ما گذاشته اند . استاد توس ، دلی پرخون داشت و یارانی اندک که هیچ کدام در اندیشه نگهداری زبان پارسی نبودند .

 فردوسی بزرگ ، در سال ۳۲۹ برابر با ۹۴۰ میلادی در باژ از روستاهای توس در خانواده ای دهقانان دیده به گیتی  می گشاید . در جوانی به چکامه سرایی داستانهای قهرمانی می پردازد . در سال ۳۷۰ برابر با ۹۸۰ میلادی زیر دید تیز جاسوس های بغداد و غزنین ، تنظیم شاهنامه را آغاز می کند . فردوسی بدون هیچ ترسی با شجاعتی ستودنی ، ضمن بیان مفاسد دستگاههای حاکم ، نه تنها با بغداد و غزنین ، بلکه با عناصر داخلی نیز می ستیزد چون دوست دارد ایران به جایگاه خود بازگردد و راه پیشرفت فرهنگ و تمدن نیاکانش را پی بگیرد .

ملیت ایرانی ، خردمندی ، عدالت و دین ورزی برای فردوسی بزرگ ارزشمند است . شاهنامه ، شناسنامه فرهنگی ما ایرانیان است که می کوشد ، تا به تاخت و تاز ترک های متجاوز و امویان و عباسیان ستمگر پاسخ دهد . بزرگمرد ایران زمین ، ایرانی را آزاده می داند و از ایرانیان با تعبیر آزادگان یاد می کند .                سی سال بعد یعنی در سال ۴۰۰ هجری برابر با ۱۰۱۰ میلادی ، نگارش شاهنامه به پایان می رسد . زیبایی هنر این بزرگمرد به گونه ای بود که دل دولتمردان آن زمان را به لرزه انداخت . دریافتند که ایرانی بار دیگر به پا خواهد خواست و چون همیشه در برابر ددمنشی ستمگران دوران ایستادگی خواهد نمود . فردوسی کار بزرگی را به انجام رساند و بدون  هیچ گونه چشمداشتی چشم به آینده دوخت تا فرزندان ایران زمین با بیداری به پا خیزند و راستی را از ناراستی و کژی باز شناسند .

۲۵ اردیبهشت هر سال ، روز جشن و بزرگداشت آن نیکمرد است . جملاتی از سخنان اندیشمندانه او را با آرزوی شادی روانش در اینجا می آوریم .

دانایی توانایی به بار می آورد و دانش ، دل کهن سالان را جوان می سازد .

******************************

گوش شنونده ، همیشه در جست و جوی سخن خردمندانه و حکیمانه است .

******************************

خرد ، برترین هدیه الهی است .

******************************

خرد و دانش مرد دانا ، در گفتار او هویداست .

******************************

کسی که خرد ندارد ، همواره از کرده های خویش پشیمان و در رنج است .

******************************

بی خردی اسارت بدنبال دارد و خرد ، موجب آزادی و رهایی است .

******************************

اولین مرحله شناخت آفرینش ، همانا خرد است . چشم و گوش و زبان ، سه نگهبان اویند که لاجرم هر چه نیکی و شر است ، از همین سه ریشه می گیرد و افسوس که بدنبال کنندگان خرد اندکند . باید که به سخن دانندگان راه جست و باید جهان را کاوش نمود و از هر کسی دانشی آموخت و یک دم را هم برای آموختن نباید از دست داد .

******************************

خداوند ، درهای هنر را بر روی دانایان دادگر گشوده است .

******************************

کسی به فرجام زندگی آگاه نیست ، خداوند هم نیازی به عبادت بنده ندارد .

******************************

دانش ، ارزش آن را دارد که به خاطر آن رنج ها بکشی .

******************************

کتاب زندگی گذشتگان ، جان تاریک را روشنی می بخشد .

******************************

فرمان ایزد به جهانداران داد و دهش است . 

عالیه نقیب الذاکرین بافقی(مهرگان)

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا