روایت روزنامه‌های صبح پنج‌شنبه کشور از فضای سیاسی و اقتصادی کشور تا حدی تحت تاثیر کم فروغی چهره‌های سرشناس در ثبت نام برای انتخابات و تصمیم‌های مهم سیاسی و اقتصادی مجلس است. هر چند هنوز اخبار مهمی از نامزدهای احتمالی روزهای آتی انتخابات در روزنامه‌ها دیده می‌شود.


روایت شریف‌زاده از نامه دوم رهبری در مورد مشایی

در حالی که هنوز آینده ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روزهای آتی روشن نشده است، گمانه‌زنی در مورد این نامزدها و تاثیر آن بر فضای انتخاباتی ادامه دارد. محمد هاشمی رفسنجانی در گفت وگو با «اعتماد» گفته است:احتمال آمدن آیت الله هاشمی بیشتر شده است.

اعتماد همچنین به ارزیابی تاثیر آمدن هاشمی بر فضای انتخاباتی هم پرداخته است. حجت الاسلام سید مرتضی حسینی، نماینده قزوین و از چهره های نزدیک به تفکر جبهه پایداری که از امضا کنندگان این نامه است، درباره احتمال حضور هاشمی در انتخابات و تاثیر آن بر سیاست انتخاباتی جناح راست به «اعتماد» گفت: «اگر رقیب جدی در میدان باشد طبیعتا اصولگرایان به وحدت می رسند. اما اگر رقیب جدی در میدان نباشد خود اصولگرایان می خواهند انتخابات را داغ کنند. مثلااگر خاتمی و هاشمی و مشایی بیایند قطعا اصولگرایان به وحدت خواهند رسید. اما اگر افرادی نظیر عارف و در این حد بیایند خب این طرف چند کاندیدا دارد و آن طرف هم همین طور.» او در پاسخ به این سوال که با وجود اختلافات جدی بین اعضای جبهه پایداری و سایر گروه ها و چهره های جناح راست، این وحدت تا چه حد امکان پذیر است نیز گفت: «آیت الله مصباح فرموده اند که اگر انحرافیون و فتنه گران و اصلاح طلبان گزینه جدی در انتخابات داشتند، اصولگرایان باید به وحدت برسند.»

امیرحسین قاضی زاده که بعد از کاندیداتوری لنکرانی از طرف جبهه پایداری، به جای او سخنگوی این تشکل نزدیک به آیت الله مصباح یزدی شده است هم در گفت وگو با «اعتماد» درباره تاثیر حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی بر کاندیداهای احتمالی جناح راست اظهار داشت: «قطعا با حضور آقای هاشمی، آرایش سیاسی تغییر خواهد کرد.» وی درباره اظهارات حسینی که از قول آیت الله مصباح گفته، در صورت حضور رقیب جدی همه اصولگرایان باید نامزد مشترک انتخاب کنند هم گفت: «نمی شود به این شکل و به صورت مطلق حرف زد. بلکه باز هم باید ببینیم شرایط چگونه خواهد شد. اما چیزی که الان می توانیم بگوییم این است که حضور آقای هاشمی قطعا روی آرایش سیاسی تاثیر می گذارد.» وی درباره احتمال شکست خوردن نامزدهای جناح راست بر اثر تفرق و تکثر کاندیداها هم تاکید کرد: «تحلیل ما این است که انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و بنابر این اگر رقبای جدی هم در میدان باشند نمی توانند در مرحله اول اصولگرایان را شکست دهند. چون در اکثر نظرسنجی ها، کسی که از همه کاندیداها جلوتر است، کمتر از 20 درصد آرا را به خود اختصاص داده است.»

اما حجت الاسلام سالک، سخنگوی سابق جامعه روحانیت مبارز و نماینده اصولگرای مجلس نهم، مانند قاضی زاده به فرجام تفرقه جناح راست خوش بین نیست. او در گفت وگو با «اعتماد» با بیان اینکه منظور ما وحدت به معنای وسیع کلمه است نه وحدت روی یک نفر، تاکید کرد: «این نوع وحدت که بیشتر حالت یک ائتلاف دارد ضرورت کار است و در غیر این صورت احتمال شکسته شدن آرا و پیروزی یک نامزد غیراصولگرا افزایش می یابد. اگر چنین اتفاقی افتاد دیگر نمی شود ایراد گرفت که چرا این فرد آمد. چون وقتی اختلاف نظر در بین اصولگرایان اوج می گیرد مطمئنا چنین اتفاقی خواهد افتاد.»

شهروند روزنامه نزدیک به دولت در مطلب اصلی امروز خود در گزارشی مدعی شده است که اصولگرایان به طور تاریخی پشت هاشمی رفسنجانی بوده‌اند.

خورشید نیز سخنان داوری از طیف نزدیک به دولت را نقل کرده که در مناظره‌ای با عنوان «تفاوت‌های احمدی‌نژاد و اصولگرایان» گفته است: حباب اتهام‌زنی علیه دولت به زودی منفجر می‌شود

در حالی که اعتماد به سخنان میرتاج الدینی خطاب به اصولگرایان پرداخته که:اگر احمدی نژاد را کنار بگذارید هیچ چیز ندارید؛ شرق از زیان بهمن شریف‌زاده از نزدیکان مشایی مدعی وجود نامه دومی از طرف رهبر انقلاب خطاب به احمدی‌نژاد شده است و گفته هیچ دلیلی برای رد‌صلاحیت مشایی نیست. شریف‌زاده همچنین گفته است که مشایی شنبه می‌آید.
شریف‌زاده در بخشی از گفتگوی خود با شرق گفته است:نامه آقا محرمانه برای رییس دولت بوده است، ایشان چه کاره است که نامه را تفسیر و منتشر کند؟ آقای ابوترابی‌فر باید بازخواست شوند که چرا این نامه را منتشر کردند. مضمون نامه رهبری این بوده که گروهی از دوستان شما (احمدی‌نژاد) از این انتصاب سرخورده می‌شوند، مصلحت این است که این انتصاب انجام نشود. این جمله داد می‌زند که مصلحت‌اندیشی با نظر دوستان آقای احمدی‌نژاد است نه رهبری. جمله «مصلحت شخصی شما نیست» این جمله یعنی صحه گذاشتن بر اینکه من اصلا با او مشکلی ندارم. چه کسی می‌تواند به رهبر انقلاب نسبت دهد که ایشان با آقای مشایی مخالف است؟ ضمن اینکه نامه بعدی که رهبری نوشتند که استفاده از آقای مشایی در جای دیگر مشکلی ندارد تایید می‌کند مقام معظم رهبری مشکلی با او ندارد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا