یزدفردا:اسدالله عسگراولادی تأکید کرد: «در حال حاضر ارز صادرکنندگان به طور غیر محسوس در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانیم از طریق اتخاذ روش‌های جدیدی ارز صادراتی را به‌طور ملموس در اختیار واردکنندگان قرار دهیم.»


به گزارش تسنیم، طرح رقیق‌تری از لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد، به‌رغم حذف ماده ۳۲ قانون بودجه، مجدداً در مجلس مطرح شد.

در نشست کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران که امروز یکشنبه 29 اردیبهشت ماه در این اتاق و با حضور معاون سازمان توسعه تجارت و اعضای این کمیسیون برگزار شد، احیای دوباره ماده 32 قانون بودجه به شکل دیگری از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد مورد توجه قرار گرفت.

به اعتقاد اسدالله عسگراولادی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات، ماده 32 با تلاش‌های بسیار از سوی اتاق حذف شد هرچند طی هفته گذشته محتوای این ماده به‌گونه دیگری مطرح شده است.

وی تأکید کرد: «در حال حاضر ارز صادرکنندگان به طور غیر محسوس در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانیم از طریق اتخاذ روش‌های جدیدی ارز صادراتی را به‌طور ملموس در اختیار واردکنندگان قرار دهیم.»

در ادامه کرمانشاهی معاون سازمان توسعه تجارت پس از ارائه آماری از وضعیت تجارت کشور طی سال گذشته برنامه این سازمان برای توسعه تجارت در سال جدید را ارائه کرد.

براساس اظهارات وی در سال 91 صادرات میعانات گازی 12.6 درصد و صادرات پتروشیمی 33 درصد کاهش، درحالی که صادرات در حوزه صنعت 24درصد، کشاورزی 14 درصد، معدن 16درصد و تجارت چمدانی 26درصد رشد داشته است. بر این اساس عمده صادرات در سال گذشته شاهد کاهش 6درصدی بوده است.

به اعتقاد کرمانشاهی کاهش صادرات در سال 91 با وجود فشارهای ناشی از تحریم مسأله غیر محتملی نبود و به‌طور قطع مصوبات شورای امنیت ملی به شرایط بحرانی مربوط می‌شود و محدودیت‌های ایحاد شده به محض این‌که تحریم‌ها تعیین تکلیف شوند، برداشته شده و همه چیز براساس قوانین اصلی دنبال خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا