مشاور انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه نرخ تورم باقی خودروهای داخلی از سوی بانک مرکزی 52 تا 60 درصد تعیین شده، گفت: تولید خودروهایی مانند تندر 90 و پژو 206 با این محاسبه این نرخ ها ، صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، داوود میرخانی رشتی اظهار داشت:‌ بانک مرکزی میزان نرخ تورم بخشی باقی خودروهای داخلی که ارزبری بالایی دارند را بین 52 تا 60 درصد اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه  نرخ های تورمی اعلام شده  منطقی به نظر نمی رسد گفت: در شرایطی که نرخ تورم خودروهای داخلی که ارزبری پایینی نیز دارند حدود 50 درصد اعلام شده چگونه نرخ تورم خودروهای دارای ارزبری بالا بین 52 تا 60 درصد تعیین شده است.

میرخانی رشتی تصریح کرد:حتی اگر این اعداد به نرخ ارز مبادله‌ای  محاسبه شده باشند ،نیز میزان نرخ تورم این خودروها بیشتر از این مقدار خواهد بود.

مشاور انجمن خودروسازان ایران معتقد است: در این شرایط اگر خودروسازان بخواهند عقلانی و براساس صرفه و صلاح اقتصادی عمل کنند تولید هیچ کدام از این خودروها با نرخ تورم اعلامی منطقی نخواهد بود.

وی افزود: اما اگر بنا باشد خودروسازان براساس مصالح عمومی و دستورات دولتی به تولید این خودروها ادامه دهند باید طبق قانون برنامه پنجم توسعه مابه‌التفاوت قیمت تمام شده با قیمت‌های تعیین شده از سوی دولت به آن‌ها بازگردانده شود.

میرخانی تصریح کرد: در کل محاسبه قیمت تندر90 با این اعداد در فرمول شورای رقابت درست نیست چراکه قیمت قطعات را شرکت رنوپارس تعیین می کند و در این شرایط هزینه تولید این خودرو بیش از قیمت تعیین شده بر مبنای فرمول قیمت گذاری، تمام می شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا