کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: نباید شعاری دهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم و یا اینکه قولی دهیم که تاریخ مصرف آن که تنها محدود به دوران انتخابات باشد، بنده نیز قولی نمی‌دهم که به عملی شدن آن اعتقاد نداشته باشم.

 
غلامعلی حداد عادل کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در  برنامه تبلیغاتی تلوزیونی شبکه جام جم در پاسخ به سوالات ایرانیان خارج از کشور در خصوص سوابق اجرایی خود از ابتدای انقلاب تاکنون اظهار داشت:  از 22 بهمن و پس از آن در اسفند 57 معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد بودم و مدتی نیز مدیریت صدا و سیما را در شورای سرپرستی این سازمان به عهده داشتم همچنین یازده سال معاون وزیر آموزش و پرورش بوده و تالیف کتاب‌های درسی و برنامه‌ریزی آموزشی را اجرا کرده‌ام.  
 
حداد عادل با بیان اینکه از سال 79 وارد مجلس شورای اسلامی شدم، گفت:‌4 دوره نمایندگی مردم تهران را بر عهده داشتم و در دوره‌های 7، 8 و 9 مجلس نماینده اول تهران بودم،‌ همچنین در دوره هفتم ریاست مجلس را بر عهده داشتم و در دوره هشتم رئیس کمیسیون فرهنگی بودم.  
 
وی در ادامه افزود: مدیرعاملی بنیاد دایرةالمعارف اسلامی و تالیف دانشنامه جهان اسلام در 23 سالی که بنده در فرهنگستان زبان فارسی بودم برعهده‌ام بود.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم،‌ اظهار داشت: بیش از 30 سال عضو شورای عالی آموزش و پرورش بوده‌ام و هم‌اکنون 4 فرزند دارم که تحصیلات دو نفر از آنها در مقطع دکترای علوم سیاسی و فناوری‌ نانو است و دو فرزندم دیگرم در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فرهنگی و کارشناسی دینی مشغول فعالیت هستند همچنین همسرم دکتر ماهورزاده دانشیار تعلیم و تربیت در دانشگاه الزهرا است.  
 
حداد عادل در ادامه صحبت های خود در شبکه جام جم تصریح کرد: بنده به خارج از کشور سفرهای زیادی داشتم و با ایرانیان مقیم خارج آشنا هستم؛ در تمامی سفرهایم علاقمند بودم که از مدارس و کتاب‌های ایرانیان بازدید کنم و حرف‌های اولیاء و مربیان را بشنوم.  
 
وی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور بخشی از ملت ما هستند تصریح کرد: ایرانی بودن به منزله زندگی در داخل مرزهای جغرافیایی نیست، کسانی هستند که از هزاران فرسنگ دورتر دل‌شان برای وطن می‌تپد.
 
حداد عادل با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور عموما مردم فرهیخته و جزء سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند، گفت: مهاجرت به خارج از ایران پدیده جدیدی نیست که صرفا تصور کنیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوجود آمده است؛ از آنجایی که ایران در چهارراهی واقع شده که از یک طرف به اروپا، از طرف دیگر به خاور دور و هند و به خاورمیانه و آفریقا نزدیک است این موقعیت جغرافیایی باعث شده هم کشور ما میهمانان خارجی داشته باشد و هم ایرانیان به خارج از کشور بسیار سفر کنند.  
 
وی افزود:‌در سایر کشورها مثل تایلند نیز اسلام رواج پیدا کرده و در کشور هند ما شاهد تاریخ چندهزارساله رابطه و موج مهاجرت هستیم همینطور آثار نیکوی ایرانیان در علم و معماری و سیاست در کل تاریخ هند به چشم می‌خورد.  
 
حداد عادل با بیان اینکه در دوران تجدد ایرانیان به واسطه آشنایی با غرب برای تحصیل به آنجا رفتند، اظهار داشت: این مسئله که ایرانیان برای تحصیل به غرب مهاجرت کردند هیچ ربطی به انقلاب اسلامی ندارد و نباید کسی به موضوع اقامت ایرانیان در خارج از کشور علی‌الاصول نگاه منفی داشته باشد، چرا که تخصص و دانش ایرانیان از امور جهانی،‌ زبانزد عامل و خاص و جزئی از دارایی‌های کل ملت ایران است لذا باید هوشمندانه این موضوع مورد توجه دولت‌های بعدی قرار گیرد.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف شما از کاندیداتوری چیست؟ بیان کرد:‌ بنده دارای تجربه هستم که این تجربه متعلق به ملت ایران است چرا که بنده با امکانات کشور درس خوانده و کار کرد‌ه‌ام بنابراین فکر می‌کنم زمان آن رسیده که این تجربیات را با در دست گرفتن این مسئولیت در خدمت ملت ایران قرار دهم و هدفم این است که از تمام ظرفیت‌ها برای حل مشکلات و توسعه و پیشرفت در خدمت ایرانیان استفاده کنم.  
 
حداد عادل افزود: ما نباید شعاری دهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم و یا اینکه قولی دهیم که تاریخ مصرف آن که تنها محدود به دوران انتخابات باشد، بنده نیز قولی نمی‌دهم که به عملی شدن آن اعتقاد نداشته باشم.
 
وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه دولت آینده ساماندهی مسائل اقتصادی است گفت: یادآوری می‌کنم که اقتصاد ایران از ده‌ها سال پیش بیمار بوده چرا که کشور از لحاظ علمی ضعیف و محتاج خارجی‌ها بوده است البته باید بگویم در سال‌های پس از انقلاب این امر بهتر شده است.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وابستگی اقتصاد به نفت گفت: نفت گرچه منبع درآمد و سرمایه بوده اما چندین عیب و اشکال به اقتصاد ما وارد کرده است؛ یکی از این اشکالات این است که قدری خیال ما را از بابت فروش نفت راحت کرده در حالی که ما می‌توانیم به لحاظ کشاورزی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم چرا که ایران کشور چهارفصل است بنابراین کشاورزی می‌تواند منبع درآمد بسیار خوبی باشد اما متاسفانه به خاطر سایه سنگین نفت رشد آنچنانی نکرده است.  
 
حداد عادل افزود: این اقتصاد بیمار در سال‌های اخیر مورد حمله دیگر کشورها قرار گرفته یعنی مقاصد سیاسی اقتصاد را مورد حمله قرار داده است به طوری که غربی‌ها و دشمنان با بهانه واهی تولید سلاح خواهان فشار آوردن به اقتصاد کشور ما از طریق تحریم‌ها هستند که این امر موجب می‌شود قیمت دلار و ارز افزایش پیدا کند، بنابراین مهمترین وظیفه دولت آینده تثبیت نرخ ارز است و باعث ساماندهی بازار شود.
 
وی تصریح کرد: بنده این موضوع را با کمک ملت و متخصصان دانش اقتصاد سامان می‌دهم؛ بنابراین هنگامی که در بازار آرامش بوجود آید امکان سرمایه‌گذاری و اشتغال در همه بخش‌ها بوجود می‌آید.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بخش خصوصی اظهار داشت: از اول انقلاب نظرم نسبت به بخش خصوصی مثبت بوده است حتی در روزهای اوایل انقلاب که برخی شعارهایی را در مورد بخش خصوصی سر می‌دادند من تبعیت از این شعارها نمی‌کردم چرا که بار اصلی اقتصاد کشور بر دوش بخش خصوصی است و دولت وظیفه تجارت ندارد لذا باید سیاست‌گذاری شود تا زیرساخت‌ها آماده و حمایت و نظارت برقرار شود.  
 
حداد عادل درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت:‌یارانه باید پرداخت شود ولی قانون را باید در آن به صورت کامل اجرا کند چنانکه یکی از انتقادات ما این بود که در دولت فعلی در بحث هدفمندی یارانه‌ها قانون به طور کامل اجرا نشد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا