به گزارش یزد فردا:در برنامه تصویری اولین مناظره انتخاباتی از یک معدن نمایش داده شد که نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم اینگونه پاسخ دادند:

عارف: این منطقه توریستی است و ارتقا فرهنگی و معادلات فرهنگی کشور و هم ارزش ثروت را افزایش می دهد.

رضایی: معدن سنگ آهن یا مس است که نزدیک یزد یا کرمان است از درون آن فلز تولید می کند و نشان نی دهد که ما خام فروشی را باید تمام کنیم.

روحانی: این قاعدتا معدن است آن هم معدن ارزان است. شبیه معدن مسی است که چند جا بازدید کردم.

غرضی: معدن متروکه است و صاحب آن فراری شده و تورم پوست آن را کنده است.

قالیباف: تخریب محیط زیست و اقتصاد کشور است.

ولایتی: کار عمرانی رها شده و غیر فنی است و بسیار آموزنده است.

جلیلی: استفاده از منابع.

حداد: از حیث منابع زیر زمینی و معدن به ما یادآوری می کند اگر در جنگل داریم در کویر معدن داریم.

و همه این پاسخ ها در حالیست که عکس معدن نمایش داده شده اصلا متعلق به کشور عزیزمان ایران نبوده و این معدن که معدن مس در شهر یوتا در جنوب غربی آمریکا را نشان داد

معدن کنه کات کاپر بينگهام کانيون، واقع در سالت ليک سيتي والي، با 1200 متر عمق بزرگترين گود معدني ايجاد شده توسط بشر در جهان است. کار خاک برداري اين حفره عظيم از سال 1863 شروع شد و هنوز ادامه دارد و هر روز بر بزرگي آن افزوده مي‌شود. اين معدن متعلق به شرکت شركت ريو تينتو (Rio Tinto) مي باشد. کنه کات يوتاه کاپر، به عنوان دومين توليدکننده بزرگ مس در ايالات متحده، حدود 13 درصد از مس مورد نياز اين کشور را فراهم مي کند. 

 

 http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_27092.jpeg

اين معدن به مدت بيش از 100 سال مشغول عمليات بوده و بيش از هر معدن ديگري در جهان سنگ معدن مس توليد کرده است (حدوداً 16.4 ميليون تن). معدن مس بينگهام در هر سال حدود 272000 تن مس، همراه با 500000 اونس طلا، 4 ميليون اونس نقره، حدود 30 ميليون پوند موليبدن و تقريباً 900000 تن اسيد سولفوريک، به عنوان فرآورده فرعي کارخانه ذوب، توليد مي‫کند. 

 

شركت ريو تينتو (Rio Tinto) با ارتقا منابع معدني خود به 637 ميليون تن با عيار 48/0 مس در معدن كنه كات يوتاه بينگهام كانيون (Kennecott Utah Copper Bingham Canyon Mine) كه آن را كاملاً در تملك خود دارد، منابع مس جهاني خود را يك بار ديگر افزايش داده است.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا