لغو تحریم‌های دارویی و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی از سوی آمریکا در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، بیانگر این است که این بار هم کشور آمریکا در مقابل ایستادگی مردم ایران عقب‌نشینی کرده و غربی ها از ایستادگی مردم ایران در برابر تشدید تحریم‌ها نتیجه معکوس گرفته‌اند و این بیانگر پیروزی گفتمان مقاومت ملت ایران در برابر غرب است.

به گزارش فارس، به دنبال لغو برخی تحریم‌ها با سه نفر از نمایندگان شاخص مجلس گفتگویی صورت گرفته که در ذیل آمده است.

* مقاومت ملت ایران موجب عقب‌نشینی تحریم‌کنندگان شد

محمداسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس با اشاره به اینکه غرب مجبور به لغو تحریم مواد دارویی و غذایی و برخی وسائل ارتباطی همانند گوشی تلفن همراه و رایانه است، گفت: لغو این تحریمها نتیجه مقاومت همه‌جانبه ملت ایران در برابر تحریمها و فشارها از سوی آمریکا و متحدان آن بود و این مقاومت باعث شده تا آمریکا و شرکتهای تحریم‌کننده به نتیجه مطلوب خود در این ارتباط دست پیدا نکنند و دست از پا درازتر به لغو تحریم‌های صورت گرفته، تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه هدف آمریکا از اعمال تحریم‌های اعمال شده دشمنی با ملت ایران بوده است، افزود: ملت ایران در دوران تحریم با مصرف منطقی و معقول خود و تولید بخشی از این کالاها در داخل موجب شدند تا خسارات زیادی به شرکتهای تحریم‌کننده وارد شود و مقاومت ملت ایران نه تنها خساراتی را به کشور وارد نکرده بلکه موجب عقب‌نشینی تحریم‌کنندگان از مواضع آنها شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: خسارات وارد شده به شرکت‌های تحریم‌کننده ملت ایران موجب تحت فشار قرار دادن دولت آمریکا شده و دولت آمریکا تحت فشار این شرکتها اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی کرده است و از سوی دیگر آمریکا سعی دارد تا در آستانه انتخابات با لغو تحریمها چهره‌ای انسان‌دوستانه از خود به نمایش بگذارد و به نوعی موجب گرایش مردم به سمت نامزدهایی شود که بحث رابطه با آمریکا را مطرح می‌کنند.

* لغو تحریم‌های اخیر آمریکا نشانگر عقب‌نشینی در برابر مقاومت ملت ایران است

حجت الاسلام سید علی طاهری نماینده گرگان در مجلس با اشاره به لغو تحریم مواد دارویی، غذایی و برخی وسائل ارتباطی از سوی آمریکا، گفت: تجربه 34 ساله ما پس از پیروزی انقلاب نشان داده که وقتی دولت‌های ما پابه‌پای مردم در مقابل زورگویی‌ها و فشارهای دشمنان ایستادگی کرده‌اند، دشمن چاره‌ای جز عقب‌نشینی نداشته و نمونه این موارد را می‌توان در دفاع مقدس، فتنه 88 و لغو برخی تحریم‌های اعمال شده، مشاهده کرد.

وی افزود: هرگاه که ما در برابر استکبار ایستادگی و مقاومت داشته باشیم و بر اصول خود پافشاری کنیم، می‌توانیم دشمن را به عقب‌نشینی واداریم و من معتقدم که حضور گسترده مردم در انتخابات 24 خرداد، عقب‌نشینی مفتضحانه دیگری را برای دشمنان جمهوری اسلامی در برابر مقاومت ستودنی ملت ایران در پی خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که علی‌رغم اظهارات مقامات کشورهای غربی، هدف تحریم‌های آنان، ملت ایران است و حتی خود آنها هم در صحبت‌هایشان به این مسأله اعتراف دارند که هدف آنها از تحریم، ملت ایران است.

طاهری با بیان اینکه دولت ایران مردمیست و فاصله‌ای میان ملت و دولت در ایران وجود ندارد، اظهار داشت: آنها می‌دانند که ملت ایران امروز پشت سر رهبری برای دفاع از نظام ایستاده و همه فشارهای آنان در طول سال‌های پس از انقلاب اعم از گروهک‌های تروریستی، جنگ تحمیلی و تحریم‌ها ضربه زدن به ملت ایران است و هرگاه خواسته‌اند تا ضربه‌ای به نظام وارد کنند ملت را هدف قرار داده‌اند.

* آمریکا و متحدانش در تحریم ملت ایران به آخر خط رسیده‌اند

جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به اینکه آمریکا مجبور به لغو تحریم ایران است، گفت: آنچه که در بحث تحریم‌ جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و متحدانش اهمیت دارد این است که آنها در این راه به آخر خط رسیده‌اند و دیگر در بحث تحریم چیزی در اختیار ندارند و دست آنها در این موضوع خالی شده است.

وی افزود: در مباحثی که غربی‌ها در خصوص اعمال تحریم‌های جدید اخیر علیه ملت ایران مطرح می‌کردند چیز جدیدی برای تحریم نداشتند و تنها با کلمات بازی می‌کردند.

کریمی‌قدوسی تاکید کرد: دشمن تمام توان خود را برای اعمال تحریم‌ها در زمینه‌های مختلف به کار گرفته بود اما در عرصه مبارزه، عزم و اراده ملت ایران در برابر این تحریم‌ها از یک سو دشمنان جمهوری اسلامی را از مواضع قبلی خود عقب نشاند و از سوی دیگر موجب آسیب‌شناسی و رفع ایرادات و اشکالات در حوزه اقتصاد در داخل شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس لغو تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ملت ایران را یک پیروزی برای ملت ایران دانست و اظهار داشت: ما از اقدام آمریکا در لغو تحریم‌ها در روزهای اخیر در بخش مواد غذایی و دارویی و نیز رایانه و گوشی تلفن همراه استقبال می‌کنیم و معتقدیم که آنان برای اینکه به ما ثابت کنند رفتار خود را در قبال ملت ایران تغییر داده‌اند، باید اقدام به لغو صددرصد تحریم‌ها کنند تا ما احساس کنیم که آنها اسلحه را از مقابل سینه مردم ایران در بحث مذاکره برداشته‌اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا