کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی در مورد نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم، دولت آمریکا را به نقض جدی حقوق بشر متهم کرد.

به گزارش ایسنا ،‌ ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت:‌ محدود کردن آزادی‌های فردی و بدرفتاری با افراد مشکوک به تروریست نه تنها به ریشه‌کن کردن تروریسم کمک نمی‌کند، بلکه این مشکل را بدتر هم می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا سال‌هاست در سیاست‌هایش در راستای مبارزه با تروریسم به جای حمایت از حقوق بشر آن را نقض کرده و اکنون با ادامه فعالیت زندان گونتانامو و عدم محاکمه زندانیان این مرکز حقاقنیت خود را زیر سوال برده است.

ناوی پیلای هشدار داد که بازداشت 166 زندانی گوانتانامو بدون این‌که اتهامی علیه‌شان مطرح باشد، «بازداشت خود‌سرانه» محسوب می‌شود و خلاف قوانین بین‌المللی است.

گفته می‌شود آزادی یا انتقال بیش از نیمی از این زندانیان تایید شده، اما دولت آمریکا تاکنون اقدامی موثر برای بازگرداندن این زندانیان به خانه‌هایشان یا کشور سوم - جایگزین - انجام نداده است.

وی بیان کرد: بارها از رییس‌جمهور این کشور خواسته‌ام تا به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل و این زندان را تعطیل کند و اکنون نیز از وی می‌خواهم تا به وعده‌های دوباره خود در این زمینه جامعه عمل بپوشاند.

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متذکر شد تا زمانی‌که گوانتانامو به فعالیت خود ادامه می‌دهد، آمریکا موظف است به حقوق بشر زندانیان به ویژه آن‌هایی که در اعتصاب غذا بسر می‌برند احترام بگذارد.

در حال حاضر بیش از 100 تن از زندانیان گوانتانامو در اعتراض به ادامه حبس خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند که مسئولان زندان برای جلوگیری از هرگونه تلفات به اجبار به برخی از آن‌ها غذا می‌دهند. این کار برای اعتصاب‌کنندگان درد و رنج بسیاری به همراه دارد که اغلب فعالان حقوق بشر و سازمان ملل آن را شکنجه محسوب می‌کنند.

برخی از کسانی که از این زندانیان بازدید کرده‌اند می‌گویند که نگهبانان زندان از آزار و اذیت‌های جنسی به عنوان ابزاری برای گرفتن اعتراف از زندانیان مسلمان استفاده می‌کنند.

کمیسیونر عالی حقوق بشر علاوه بر این ابراز نگرانی کرد که بسیاری از کشورهای اروپایی در برنامه‌های آمریکا برای مبارزه با تروریسم دست داشته‌اند، اما تاکنون علی‌رغم درخواست‌های گروه‌های حقوق بشری و جامعه بین‌الملل برای بررسی عادلانه این اتهامات اقدامی در این راستا به‌عمل نیاورده‌اند. این کشورها اغلب به آمریکا کمک کرده‌اند تا افراد مشکوک به تروریست را در نقاط مختلف دنیا دستگیر و به کشورهایی دیگر برای انجام بازجویی منتقل کند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، ناوی پیلای در سخنانش در آغاز نشست شورای حقوق بشر که به مدت سه هفته در ژنو برگزار شد، در مورد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به بهانه مبارزه با تروریسم و حمله به غیر نظامیان و تمایل کشورهای بیشتر برای بکاربردن این هواپیماها ابراز نگرانی کرد.

وی در این مورد گفت: عدم مسئولیت‌پذیری کشور آمریکا در استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین منجر شد تا اساس قانونی بودن حملات این هواپیماها در ابهام باقی بماند. متاسفانه کشورها در صورت استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین از قوانین بین‌المللی پیروی نمی‌کنند و این عدم مسئولیت‌پذیری قضایی را به وجود آورده که قربانیان نتوانند درخواست غرامت کنند.

باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا اخیرا در سخنانش وعده داد که در آینده استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را کاهش خواهد و مقامات دولت را متوجه مسئولیت این حملات خواهد کرد. از این جهت خانم پیلای از آمریکا خواست تا مسئولیت حملات هواپیماهای بدون سرنشین و تلفات احتمالی آن را بپذیرد و تضمین در صورت استفاده از حقوق بین‌الملل تبعیت کند.

بر اساس این گزارش، اواخر سال جاری قرار است گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق بشر و مبارزه با تروریسم گزارشی را در مورد تاثیرات استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بر غیرنظامیان به شورای حقوق بشر ارائه دهد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا