علی آیت اللهی از نوادگان امامزاده جعفر

وارده به یزدفردا:علی آیت اللهی از نوادگان  امامزاده جعفر:- از شاهکارهای دولت فعلی انتصاب افرادی است که بتوانند آثار ماندگار از خود به جا بگذارند! آثاری که در بسیاری از موارد خرابی ماندگار هستند.

نمی دانم چه شد که استاندار یزد را از ابرکوه انتخاب کردند و الحمدلله ابرکوه آباد شد. هرچند ممکن است اطراف آن حتی آب و به دنبال آن زمینهای زراعی را از دست داده باشند. این را تاریخ بعدا به قضاوت خواهد نشست و هدف نگارنده نیز پرداختن به این موضوع نخواهد بود.

-
در این نوشته آنچه مهم است تاکید بر ویژگی تاریخی یزد است. شهری به عظمت تاریخ که بزرگی فیزیکی این شهر به آثار و بافت سنتی و خشتی این شهر است. چیزی که علاوه بر خصلتهای مردم صبور و سخت کوش و مومن دارالعباده توانسته اهمیت این شهر را در جهان مطرح ساخته و بی شک اینک شهر یزد از مفاخر ایران است .

-
وقتی مسئولین یک شهر با فرهنگ بیگانه باشند بهانه های لازم برای توجیه تصمیمات غیرفرهنگی خود را پیدا میکنند و توجیهاتی را مطرح خواهند ساخت.
هم اینک مسئولین محترم به بهانه توسعه امامزاده جعفر، قصد تخریب بافت سنتی اطراف این امام زاده را دارند. کاری که دل دلسوزان یزدی و مردم غیرتمند شهر را به درد آورده است.

-
نگارنده به عنوان فردی از نوادگان این امامزاده بزرگوار و کسی که لااقل 18 سال از سنش را در منطقه جنوبی این امامزاده زندگی کرده است صریحا تاکید می کنم که مراجعین زنده زیارت این امام زاده از نظر آماری در حدی هستند که فضای موجود پاسخگوی نیاز زوار بوده و خواهد بود و نیازی نیست که به بهانه گسترش صحنها یا پارکینگ برای امامزاده، بافت سنتی را از بین ببریم مگر این که به دنبال گسترش صحن ها برای ازدیاد مراجعین از اموات باشیم.

-
شاید 50 سال قبل بود که شنیدم لوستر عتیقه امام زاده شبانه تعویض شد و لوستری جدیدتر به بهانه بزرگ شدن روشنایی نصب شد و هنوز نمی دانم کسی در این میان سودجویی هم داشت یا خیر؟ لوستر عتیقه به کجا رفت و به چه قیمتی به فروش رسید؟این را به این دلیل نوشتم که یادآور شوم ممکن است در پشت کوه قاف اشخاصی باشند که از تعریض و توسعه صحنهای امام زاده منافع دیگری هم داشته باشند همان گونه که سابقه مشابهی در مورد لوستر امامزاده نقل می شود. و سوال این است که:
آیا توسعه صحنها با فروش قبور جدید منابع جدیدی ایجاد خواهد کرد؟ چه نیازی به منابع جدید وجود دارد؟
آیا اگر بنا بر ایجاد پارکینگ باشد این امر به نفع امامزاده است یا فروشندگان و کسبه بلوار امامزاده؟
آنچه مسلم است تصمیم به تخریب بافت اطراف امامزاده دارای منطق محکمی نیست و آقای استاندار هم در روزهای پایانی مسئولیتش بهتراست از به جای ماندن بدنامی از مدیریتش منصرف شود و کار را به دولت بعدی بسپارد.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا