اسلام به ذات خود ندارد عیبی ** هرعیب که هست از مسلمانی ماست
بسم الله الرحمن الرحیم    *خطبه اول*

در مبحث سبک زندگی به رفتارهای شاخص دینی می پردازیم و از جمله رفتارهای دینی مهر ورزی و دوستی با مردم است. یعنی سایه محبت جمعی بر سر جامعه گسترده باشد.

قرآن مجید در آیه ۷۰ از سوره شریفه توبه مردان و زنان مومن و مومنه را در جامعه ، دوست و یار و مدد کار یکدیگر معرفی میکند ” وَالمُومِنُونَ وَالمُومِناتُ بَعضُهُم اَولیاءُبَعض ” بنابراین چون مقتضای دوستی ، محبت و خیر خواهی است ، هرگز در حق هم ظلم و تعدی و اجحاف نمیکنند – مسلمان در حق مسلمان بد نمیکند – اگر بد کرد در مسلمانی خود مشکل دارد . اگر بدکاری و خلاف و ظلم به مردم و ناروائی و نا هنجاری داریم مشکل به ضعف دینی و مسلمانی ما بر میگردد نه به اسلام وگرنه :

اسلام به ذات خود ندارد عیبی   **   هرعیب که هست از مسلمانی ماست

در ادامه آیه شریفه میفرماید ” یَامُرُونَ بِالمَعروُف وَ یَنهُنونَ عَنِ المُنکَر ” نشانه این دوستی و خیر خواهی این است که یکدیگر را به خوبی ها و رشد وکمال و معنویت گرایی توصیه میکند و روند عمومی زندگی مردم را از راهی که خطر سقوط و خفت و ذلت و نابودی دارد بعنوان منکر جلوگیری می کنند.

همین بهترین نشانه دوستی جمعی و خیر خواهی است که سعدی میگوید:

چو می بینی که نابینا و چاه است    **    اگر خاموش بشینی گناه است

بدترین سقوط – سقوط اخلاقی و معنوی جامعه است – کسانیکه مردم را به فساد و فحشا و منکر می کشانند – دشمنند چون دشمن جز بدخواهی برای جامعه به چیزی دیگر نمی اندیشد.

رفتار دینی در جامعه ایجاب میکند که انسان آمر به معروف و ناهی از منکر باشد تا جامعه بسوی اوج عظمتها و ارزشها سوق داده شود و اعتلاء بخشد و در جامعه دینی بزهکاران فاسق – نباید جایگاهی داشته باشند بلکه به واسطه وجوب دفع منکر باید عناصر منکر در تنگنا و اِنزوا و بی مهری قرار گیرند تا از راه غلط خود برگردند وگرنه اگر خود ما بازار عناصر فاسد را گرم کنیم و به آنان میدان دهیم – چه انتظار از سعادت آینده جامعه باید داشته باشیم؟

قرآن مجید بخشی از گفتگوی جهنمیان با بهشتیان را بیان کرده و می فرماید : روز قیامت بهشتیان از دوزخیان می پرسند: «ما سَلَکَکُم فی سَقَر؟» چه چیز شما را جهنمی کرد؟ آنان میگویند سه مطلب عامل جهنمی شدن ما شد : ۱- «لَم نَکُ مِنَ المُصَلّین» از نمازگزاران نبودیم ۲ – «وَ لَم نَکُ نُطعِمُ المِسکین» به نیازمندان و مساکین  رسیدگی نمیکردیم ۳ – «وَ کُنّا نَخُوذُ مَعَ الخائِضین» در جامعه همراه باد بودیم و حزب باد بودیم – چون عموم مردم را غرق در فساد و خلاف و گناه می دیدیم ما هم می گفتیم : خواهی نشوی رسوا ، همرنگ جماعت باش.

پس نشانه دوستی رفتار خیر خواهانه و محبت آمیز است .

قرآن مجید لزوم داشتن جدیت و قاطعیت اجتماعی در برخورد و سازش ناپذیری را در برابر کفار و بد خواهی مسلمین و جبهه خارجی میداند اما تعامل در جمع خودی و جامعه دینی را تعاملی منفعل و سازگار و با گذشت و مهربان بیان میکند که افراد جامعه اسلامی در سبک زندگی باید با هم دوست و برادر و مهربان و با گذشت باشند .

«محمد رسول ا…- وَالَذینَ مَعَهُ اَشِدّاء عَلَی الکُفّار رُحَماءُ بَینَهُم» بنابر این خداوند دوستی با غیر خودی یعنی با جبهه یهود و نصاری یعنی اسرائیل و آمریکا را جایز نمیداند و در جای جای قرآن بر ضرورت پرهیز از روابط دوستانه با آنان تاکید کرده – مثلا در سوره شریفه مائده می فرماید : « یا اَیُهَا الَّذینَ امَنوا لا تَتَخِّذُو الیَهوُدَ وَ النَصاری اَولیاء » با یهود و نصاری که مظهرشان اسرائیل و آمریکا است موضع دوستانه و جاذبانه نداشته باشید بلکه موضعتان در قبال آنان دافعانه باشد و آنها را در مقام دوستی نپذیرید – اینها دشمن قسم خورده اسلام و دین شما هستند – بَعضُهُم اَولیاء بَعض … اینها رابطه دوستانه را فقط در بین خودشان و برای خودشان قبول دارند اما نسبت به شما تا منافع و مصالحشان ایجاب نکند ،دست دوستی مکارانه و حیله گرانه به سمت شما دراز نمی کنند و ادعای دوستی از ناحیه دشمن برای انسان با بصیرت فقط نیرنگ وفریب است «وَ مَن یَتَوَّ لَهُم مِنکُم فَاِنَهُ مِنهُم» هرکس از شما لاف دوستی و لزوم داشتن رابطه صمیمانه با آمریکا و اسرائیل یعنی یهود و نصارا را داشته باشد ، او مهره داخلی آنان و از عوامل آنان است . هوشیار باشید که خواستاران رابطه با جبهه کفر و استکبار جهانی مجموعه های مامور توسط آنان هستند.

*صداقت – شاخصه دیگری از شاخصه های جامعه دینی از سبک زندگی اسلامی است .

در سوره شریفه حجرات آیه ۱۴ یکی از نشانه های جامعه ایمانی را داشتن صداقت در فعل و قول آنان یعنی رفتار و گفتار آنان میدانند.

«اِنََّمَا المُومِنینَ الَذینَ امَنوُ بِا الله وَ رَسولِه ، ثُمَّ لَم یَرتابُوا وَ جاهَدُوا بِاَموالِهِم وَ اَنفُسِهِم فی سَبیلِ الله ، اُولئکَ هُمُ الصّادِقون »

آیه شریفه را با ادات حصر شروع میکند – میفرماید تنها نشانه مومنون و جامعه ایمانی ، داشتن صداقت آنهاست .

منحصرا مومنین کسانی هستند که به خدا و رسول اوایمان دارند وهیچگاه در اعتقادات و مواضع به حق خود شک و تردید نمیکنند و در راه خدا با مال و جانشان جهاد میکنند – یعنی عزم جزم در جهت نیل به هدف بزرگ الهی و صلابت و ایمان به هدف و نداشتن شک و دودلی و بی تفاوتی و بی تعهدی – از علائم شاخص جامعه ایمانی است و جامعه ایمانی هم : « اولئک هم الصادقون » اینها با صداقت هستند .

اگر مردم در جامعه در قبال سرنوشتشان بی تفاوت بودند – اگر جامعه هَمَجُ رِعاء بود اگر مُردد و سست عنصر و منفعل در برابر بیگانه بودند اگر مردانی پولادین با عضم راسخ در جامعه نبود آن جامعه ایمانی نیست و جامعه بی ایمان هم جامعه مکر و دروغ و حقه و نیرنگ بازی است .

پس داشتن صداقت در سلوک رفتاری در سبک زندگی از شاخصه های جامعه اسلامی است و صداقت و یکرنگی و دوری از حقه و کینه و نیرنگ بازی و کلک پردازی وقتی خواهد بود که جامعه ایمانی باشد – جامعه هم طبق ارشادات این آیه شریفه اگر جدیت و قاطعیت و سازش ناپذیری در برابر ترفند های خارجی و نظام سلطه را نداشته باشد بلکه سلطه پذیر باشد ایمانی نیست.

*خطبه دوم*

فردا شنبه ۱۵ تیر ماه هفته فرهنگ رضوی است و چند سالی است که مراسم آن در استانها بصورت دَوَرانی برگزار میشود.

امسال این مراسم در استان یزد و به افتخار ابرکوه که منزلگاه امام رضا (ع) است ، در شهرستان ابرکوه افتتاح می شود.

پس از افتتاحیه مراسم هفته فرهنگ رضوی که ساعت ۳۰/۱۰ صبح فردا در مسجد بیرون و در منزلگاه امام رضا (ع) با حضور مقامات استانی و کشوری از وزارت ارشاد برگزار شد فردا شب هم مراسم شب شعر به همین مناسبت خواهد بود.

انشاالله سعی کنید در این مراسم شرکت کنید و رونق بخش آن باشید.

چهارشنبه اول ماه مبارک رمضان ماه صیام و قیام – ماه عبادت و بندگی خدا و تهذیب نفس و تطهیر دل از دنائتها  و اوصاف رذیله است.

ماه نزدیک شدن به خدا و دور شدن از شیطان و از بهترین ماه ها در نزد خدای متعال است و در این ماه درهای جهنم به روی بندگان خدا بسته شده و درهای بهشت و رحمت خدا باز شده است.

شیاطین در این ماه در غُل و زنجیرند و بازاری در جهت اِغوای مردم ندارند- لذا خداوند در این ماه بندگان را به میهمانی خود دعوت کرده است – میهمانی خدا ضیافت نور است در ماه رمضان روزه داری که میهمان خداست به فرموده رسول خدا (ص) نفسهایش حکم تسبیح و خوابش هم حکم عبادت را دارد و دعا در این ماه مستجاب است.

در این ماه بزرگتران را تکریم و کوچکتران را مهربانی و فامیل ها را صله رحم کنید و صدقه بدهید – یاد اموات کنید و بر ایشان افطاری به مردم و خیرات بدهید و ثواب افطاری دادن در این ماه به اندازه آزاد کردن یک بنده در راه خداست.

در این ماه مبارک نماز و قرآن زیاد بخوانید که خواندن یک آیه قرآن در این ماه ثواب یک ختم قرآن در ماههای دیگر را دارد.

این ماه ، ماه مغفرت خداست – پس کاری کنیم که آمرزش الهی شامل حالمان شود.

رسول خدا فرمودند : شقی کسی است که در این ماه از آمرزش خدا محروم شود.

از حضور مبلغین عزیز استفاده کامل ببرید و مساجد را پر کنید.

از حضور سال اولی ها و نوجوان ها که از امسال مکلف شده اند و در مراسم نماز جمعه امروز حضوری زیبا و معنوی دارند و همایش سال اولی ها را برگزار می کنند و همینطور معلمین و مربیان عزیزشان تشکر می کنم.

 * گزارش فعالیت مصلی *

بحمد الله سال گذشته موفق شدیم با خرید –  چندین کولر آبی وضعیت سیستم خنک کننده مصلا را بهتر کنیم – گنبد مصلا که سیمان بود   ترکیدگی پراکنده و نفوذ آب باران داشت – پشت بام مصلا مرمت زیادی لازم داشت که بحمد الله موفق شدیم انجام دهیم و گنبد را رنگ فیروزه ای چسب دار زدیم که برای مدت ۱۰ سال ضمانت داده اند.

گلدسته های مصلا را که آبروی معنوی و نمای مذهبی شهر است به کمک خیّر به مبلغ ۵/۱۵ میلیون تومان موفق به ساماندهی آن شدیم.

سرویس های بهداشتی کامل و جدید با حمام و سرویس فرنگی در طبقات پائین و برای معذورین ، سرویس هم کف را به مبلغ جمعا ۶۵ میلیون تومان موفق به انجام آن شدیم.

برای تسهیل نماز جمعه خواهران در ماه رمضان – بین مسجد و مصلی دو درب اضافه کردیم -  برای حیات و فضای نماز خواهران پوش تهیه کردیم و جلو کسی هم دست دراز نکردیم اما تاکنون مبلغ زیادی بدهکاری داریم که ناچار شدیم ماه شعبان و رمضان را کیسه بگردانیم.

* گزارش اقدام به ساخت مدرسه علمیه اکبریه

در سال گذشته راجع به تصمیم خود مبنی بر ساخت مدرسه اکبریه سخن گفتم امسال به لطف خدا آغاز به کار کردیم.

مدرسه علمیه اکبریه که در دو صده گذشته چشم و چراغ علمی ودینی ابرکوه بوده و شخصیت های بزرگ دینی و علمی تحویل داده به دلیل خیانت حکومت رضا خانی دیگر اثری از آن نبود – بنده که ابرکوه آمدم و خدمت مردم این دیار دارالسعاده رسیدم در اولین فرصت حوزه علمیه خواهران را تاسیس کردم و تصمیم گرفتم با استعانت از خدای متعال این مدرسه را احداث مجدد نمایم.

بر اساس قرار دادی که با حوزه ی علمیه قم بسته ام حدود ۲۴۰۰ متر زمین مدرسه را که پشت تکیه بازار است طی دو فاز باید بسازیم که فاز اول سفت کاری و احداث ساختمان است به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و فاز دوم نازک کاری و تکمیل این پروژه خواهد بود به مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان که در دو طبقه با اسکلت بتنی کار میشود.

قراردادمان ۶۰ به ۴۰ از درصد است که ۶۰ درصد با حوزه ی علمیه قم و ۴۰ درصد با ما خواهد بود و در فاز اول ۴۰ درصد از ۳۰۰ میلیون – ۱۲۴ میلیون تومان تعهد بنده است که با اعتقاد به اینکه این کار باقیات الصالحات است ، شانه به زیر بار آن داده ایم.

برای شما مردم متدیّن گوی و میدان فراهم شده است تا در این پروژه مشارکت کنید .

از همین رهگذر اشاره ای هم به مسجد حضرت ابوالفضل (ع) صفائیه داشته باشم که شنیده ام از قبل از انقلاب در محل منبع آب قدیم – زمینی با ۱۶۰۰ متر را برای ساخت مسجد اختصاص داده اند موقعیتِ بخشی از زمین لب بلوار و کمربندی و بخشی دیگر هم محلی و خوب است.

مرحوم آقای کریمی و مرحوم آقای مهدوی و همینطور حاج آقا امیر و حاج آقا تو حیدی زحماتی را برای دیوار کشی آن کشیده اند لکن مستنداتی از شهرداری بود که بخشی از زمین متعلق به شهرداری است.

با شهردار محترم و شوراء صحبت کردم – همراهی کردند و قرار شد بخشی از زمین را که سند دارد به مسجد بفروشند و بخشی هم که مستند نبود واگذار کردند.

 بحمد الله با نظر بنده از چند ماه قبل ،  عزیزان محلی اقدام به بتن ریزی و ستون گذاری کرده اند و باید به لطف خدا این پروژه به اتمام برسد و طرح خوبی هم دارد مردم شهر عموما و مردم صفائیه خصوصا در این امر خدا پسند وارد کار شوید و با دست اندر کاران ساخت و احداث همراهی و کمک کنید.

* در بحث داخلی شهرستان عرض میکنم که متعاقب امتنانی که از مدیر کل صدا وسیمای فارس در خطبه نماز جمعه گذشته در خصوص پوشش دادن شبکه دیجیتال برای ابرکوه داشتم – ایشان تماس تلفنی داشتند و در گفتگوی تلفنی با مهندس کشفی عرض کردم : اَلاِحسانُ بِالِاتمام – وقتی انسان احسانی کرد باید کارش را کامل کند – و چون از شبکه دیجیتال فارس کانال یزد را نداریم این نقیصه را مرتفع کنید ایشان قول دادند که به زودی کانال شبکه تحت پوشش ابرکوه از ۲۰ به۲۱  کانال افزایش می یابد و شبکه تابان یزد را هم فعال خواهند کرد .

* مطلبی دیگر در بحث داخلی دارم و آن اینکه مدتی قبل از انتخابات با خبر شدم که عزیزان جهاد گرمان برای بخشی از عشایر ابرکوه که در حوزه بوانات هستند اقدام به ایجاد شبکه برق رسانی کرده اند اما مبادی ذیربط در استان فارس و شهرستان بوانات حاضر به دادن امتیاز برق نشدند – ابتدای هفته با اطلاع قبلی به بوانات رفتم و خدمت امام جمعه و فرماندار محترم آن شهرستان ، ضرورت توجه و عنایت به قشر محروم عشایر مورد مذاکره قرار گرفت و پراکنده شدن اعضای خانواده عشایرمان به خاطر بی برقی را یاد اور شدم و فرماندار محترم بوانات محبت کردند و قول قطعی در دادن امتیاز برق تا ماه رمضان را به من دادند که چنانچه اقدام عاجل گردد تشکر میکنیم .

* موضوع دیگر در بحث داخلی مشکل بیمارستان ابرکوه است ، مردم و مسئولین شهرستان در بررسی های وضع موجود بیمارستان به این نتیجه رسیدند که این مجموعه – شیر بی بال و دم و اشکم .. است ! به تعبیری دیگر بیمارستان ابرکوه نمادی از شتر مرغ است که نمیتواند تخم بگذارد  چون شتر است و نمی تواند بار ببرد چون مرغ است .

به ما می گویند بیمارستان چون ضریب اشغال تختش پایین است و اقبال مردمی ندارد در نتیجه درآمد ندارد و به همین دلیل قدرت پاسخ گویی مالی به پزشک متخصص را نداریم.

در این خصوص وقتی عمل های جراحی صورت گرفته در مواردی منجر به عفونت میشود – وقتی پرستاری ناشیانه بدن طفل کوچک را سوراخ سوراخ میکند تا رگ پیدا کند – وقتی وضعیت در مانی رضایت بخش نیست ، مردم با چه اعتمادی مراجعه کنند ؟ و اقبال عمومی چگونه صورت گیرد ؟!

از سوئی دیگر با پیگیری های مسئولین محترم شهرستان ۲ سال است طرح توسعه بیمارستان ابرکوه به ۹۶ تختخوابی مصوب دولت شده و اقدامی عملی صورت نگرفته است .

در سفر وزیر محترم بهداشت در ساله گذشته به استان یزد بنده با حضور فرماندار و استاندار محترم دستور قرار گرفتن بخش درمانی بیمارستان را در طرح ویژه وزارت بهداشت گرفتیم اما اقدامی نشد.

مشکل کمبود پرسنل کاردان و نبود متخصص مورد نیاز در بخش های مختلف همه از مواردی بود که لازم بود برای حل این مشکلات با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفتگو کنیم.

در جلسه ای که چند روز قبل خدمت ایشان داشتیم مواردی را یادآور شدیم – ایشان در بحث تاخیر در اجرای طرح توسعه با توجه به نبود اعتبار لازم و کسریِ پول موجود توجیهی داشتند که نهایتا مورد پذیرش مسئولین ما نیست و انتظار داریم با عنایتی که مسئولین محترم در این خصوص دارند هرچه زودتر شاهد اجرائی شدن طرح توسعه باشیم.

در خصوص تامین پزشکان متخصص مورد نیاز بیمارستان در نیمه دوم سال جاری و اجرائی شدن طرح ویژه درمانی و نیز جذب و گزینش نیروهای موجود بسیجی در بیمارستان آقای دکتر میر محمدی به ما قول قطعی دادند و انشاء الله شاهد سامان یافتن وضعیت نابسامان بیمارستان باشیم –

من در اینجا عرض میکنم که اگر ریاست دانشگاه انشاء الله تا نیمه دوم سال به وعده هایی که به ما داده اند وفا کنند و مشکل متخصص و درمان و نیروهای کاردان بهداشتی و پرستاری و نیازهای بیمارستان حل شود به یقین مردم خوب ما هم قدر دانند .

وقتی وضعیت بیمارستان را خوب و مطلوب دیدند به آباده و یزد و تفت هم مراجعه نخواهند کرد تا ضریب پائین اشغال تخت هم نداشته باشیم در اینجا لازم میدانم از همراهی رئیس محترم دانشگاه در پرداخت بدهی های سنگین بیمارستان تشکر کنم – از فرماندار و مسئولین پیگیر بویژه عنایت استاندار محترم به مردم نجیب و سازگار ابرکوه برای حل مشکل سنگین بیمارستان تشکر کنم.

* در عرصه بین الملل شاهد آپارتاید ماهواره ای غرب با بستن شبکه ایران توسط «اینتل سَت» بودیم – طی سالهای گذشته غربی ها شاهد موفقیت ایران در پوشش شبکه های جهانی بودند که با اقبال گسترده توانسته بود انحصار خبری و تبلیغی آمریکا و غربی ها را بشکند و با تبیین مواضع ایران در مسائل مختلف سلطه غربی ها در عرصه تبلیغات جهانی را به چالش بکشد – به همین دلیل آنها ایده آپارتایدی خود در زمینه های ماهواره ای را اعمال کردند و پس از بستن شبکه انگلیسی زبان «پرس تی وی» و اسپانیایی زبان «هیسپان تی وی» در دهم تیر ماه شبکه ایرانی از ماهواره اینتل ست را هم قطع کردند تا بر زخم ناخشنودی خود مرحمی گذارند.

قطع شبکه های ایرانی را به بهانه تحریم آمریکا و غرب انجام دادند اما عملاً با آزادی تبلیغات جهانی مقابله کردند.

در پشت پرده این عناد ، اتحاد دو قطب معاند با ایران یعنی آمریکا و اسرائیل قرار دارد که بخش عظیمی از سهام شرکت های «کلوپ گست و یوتل سَت» در اختیار آمریکا و اسرائیل است در حالیکه همین دو شرکت بیش از هزار شبکه مستهجن و ضد اخلاقی و ضد انسانی را در فضای ایران پخش می کنند و گوئی در جهان – تنها ایران است که حق آزادی بیان را ندارد! که فیلتر توسط لابی صهیونیستی اعمال میشود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا