یزدفردا:در خطبه های نماز جمعه این هفته ابرکوه امام جمعه این شهر به موضوع بیمارستان و مشکلات آن اشاره نمود .

مردم و مسئولین شهرستان در بررسی های وضع موجود بیمارستان به این نتیجه رسیدند که این مجموعه – شیر بی بال و دم و اشکم .. است ! به تعبیری دیگر بیمارستان ابرکوه نمادی از شتر مرغ است که نمیتواند تخم بگذارد  چون شتر است و نمی تواند بار ببرد چون مرغ است .

به ما می گویند بیمارستان چون ضریب اشغال تختش پایین است و اقبال مردمی ندارد در نتیجه درآمد ندارد و به همین دلیل قدرت پاسخ گویی مالی به پزشک متخصص را نداریم.

در این خصوص وقتی عمل های جراحی صورت گرفته در مواردی منجر به عفونت میشود – وقتی پرستاری ناشیانه بدن طفل کوچک را سوراخ سوراخ میکند تا رگ پیدا کند – وقتی وضعیت در مانی رضایت بخش نیست ، مردم با چه اعتمادی مراجعه کنند ؟ و اقبال عمومی چگونه صورت گیرد ؟!

از سوئی دیگر با پیگیری های مسئولین محترم شهرستان ۲ سال است طرح توسعه بیمارستان ابرکوه به ۹۶ تختخوابی مصوب دولت شده و اقدامی عملی صورت نگرفته است .

در سفر وزیر محترم بهداشت در ساله گذشته به استان یزد بنده با حضور فرماندار و استاندار محترم دستور قرار گرفتن بخش درمانی بیمارستان را در طرح ویژه وزارت بهداشت گرفتیم اما اقدامی نشد.

مشکل کمبود پرسنل کاردان و نبود متخصص مورد نیاز در بخش های مختلف همه از مواردی بود که لازم بود برای حل این مشکلات با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفتگو کنیم.

در جلسه ای که چند روز قبل خدمت ایشان داشتیم مواردی را یادآور شدیم – ایشان در بحث تاخیر در اجرای طرح توسعه با توجه به نبود اعتبار لازم و کسریِ پول موجود توجیهی داشتند که نهایتا مورد پذیرش مسئولین ما نیست و انتظار داریم با عنایتی که مسئولین محترم در این خصوص دارند هرچه زودتر شاهد اجرائی شدن طرح توسعه باشیم.

در خصوص تامین پزشکان متخصص مورد نیاز بیمارستان در نیمه دوم سال جاری و اجرائی شدن طرح ویژه درمانی و نیز جذب و گزینش نیروهای موجود بسیجی در بیمارستان آقای دکتر میر محمدی به ما قول قطعی دادند و انشاء الله شاهد سامان یافتن وضعیت نابسامان بیمارستان باشیم  .

من در اینجا عرض میکنم که اگر ریاست دانشگاه انشاء الله تا نیمه دوم سال به وعده هایی که به ما داده اند وفا کنند و مشکل متخصص و درمان و نیروهای کاردان بهداشتی و پرستاری و نیازهای بیمارستان حل شود به یقین مردم خوب ما هم قدر دانند .

وقتی وضعیت بیمارستان را خوب و مطلوب دیدند به آباده و یزد و تفت هم مراجعه نخواهند کرد تا ضریب پائین اشغال تخت هم نداشته باشیم در اینجا لازم میدانم از همراهی رئیس محترم دانشگاه در پرداخت بدهی های سنگین بیمارستان تشکر کنم – از فرماندار و مسئولین پیگیر بویژه عنایت استاندار محترم به مردم نجیب و سازگار ابرکوه برای حل مشکل سنگین بیمارستان تشکر کنم.

گزارشی از دیدار رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با امام جمعه و مسئولین ارشد شهرستان ابرکو.ه


در دیدارچند تن از معاونان علوم پزشکی یزد، معاون فرماندار، رئیس شورای شهر، رئیس شبکه بهداشت و مدیر بیمارستان ابرکوه وامام جمعه ابرکوه  با رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد مسائل و مشکلات بیمارستان ابرکوه مورد بررسی قرار گرفت.

  در این دیدار بحث نبود پزشک متخصص به صورت ثابت، قطعی و مستمر که موجب بی‌اعتمادی بیماران و در نهایت پایین آمدن ضریب درصد اشغال تخت و بی‌بهره شدن بیمارستان از درآمد شده، مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار علت عدم اجرای طرح توسعه بیمارستان ابرکوه از 35 به 96 تختخوابی که با پیگیری‌های پیاپی هیچ‌گونه اقدامی برای توسعه فضای فیزیکی آن صورت نگرفته است، بررسی شد.

 در این دیدار همچنین بحث نبود پزشک متخصص به صورت ثابت، قطعی و مستمر که موجب بی‌اعتمادی بیماران و در نهایت پایین آمدن ضریب درصد اشغال تخت و بی‌بهره شدن بیمارستان از درآمد شده، مورد بررسی قرار گرفت.

امام جمعه ابرکوه در مورد این دیدار اظهار داشت : با وجود اینکه در سفر سال گذشته وزیر بهداشت به استان یزد، دستور وی مبنی بر اینکه بیمارستان ابرکوه در زمینه تامین پزشک جزو لیست مناطق محروم قرار گیرد تا به نوعی جبران کاستی‌ها شود را اخذ کردیم، اما با تلاش فرمانداری ابرکوه برای اجرایی شدن این دستور، شاهد هیچ اقدامی نبودیم و در این دیدار خواستار ارائه توضیحات لازم شدیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این دیدار در مورد اجرا شدن طرح توسعه این بیمارستان اظهار کرد: تنها مشکل در این زمینه نبود اعتبار لازم است چون طرح مصوب 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اعتبار موجود 576 میلیون تومان است که نمی‌توان با این پول حتی پیش پرداخت مطالبه پیمانکار را هم داد بنابراین باید صبر کرد تا بودجه کافی در اختیار دانشگاه قرار گیرد و کار به مناقصه گذاشته شود.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد تأمین پزشک متخصص نیز قول داد که در نیمه دوم سال جاری و زمان تقسیم پزشکان، متخصصان مورد نیاز بیمارستان را تامین کند.

 میر‌محمدی همچنین برای اجرایی شدن دستورات وزیر مبنی بر اینکه بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) ابرکوه در لیست طرح ویژه پزشکان قرار گیرد، نیز قول اقدام عاجل داد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد درآمدزا نبودن بیمارستان ابرکوه و عدم تامین مالی پزشکان را دلیل بی‌رغبتی متخصصان برای اقبال آنان برای حضور در ابرکوه بیان کرد و گفت با وجود اینکه ماهانه حاضر به کمک مالی تا سقف 3 میلیون تومان شده‌ایم، باز هم برای پزشکان مقرون به صرفه نیست.

 در این دیدار همچنین موضوع بدهی‌های بیمارستان مطرح شد و وی قول داد که این بدهی از سوی دانشگاه پرداخت شود.

مشکل آمبولانس بخش خصوصی نیز از دیگر موضوعاتی بود که به آن رسیدگی شد و درخواست استخدام نیروهای موجود بسیجی به عنوان نیروهای کادر بیمارستان نیز مورد موافقت قرار گرفت.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا