ایران اسلامی دارای فرهنگ های مختلف و متنوع بومی است که هر کدام در این سرزمین کهن از جایگاه خاصی برخوردارند.

به  گزارش یزدفردا به نقل از سرویس تحلیل خبر یزدنویس : آداب و رسوم مردم در شاخه های مختلف اجتماعی و فرهنگی در این سرزمین پهناور با یکدیگر تفاوت دارد و همین موضوع از جمله شاخص های تشخیص این تفاوتهاست.
از جمله این تفاوتها، وجود لهجه های مختلف قومی و محلی، روستایی و شهری و .... در جای جای ایران است که هر کدام به نوبه خود از شیرینی خاصی برخوردار است.
هیچکس هم نباید به خود اجازه دهد تا لهجه خود را برتر و بالاتر از دیگران بداند و دیگران را به خاطر داشتن فلان لهجه تحقیر نماید.
اما اینکه چرا گاها در سیمای جمهوری اسلامی به فرهنگ های بومی و محلی، احترام گذاشته نمی شود جای سوال دارد و اینکه چرا صدا و سیما به خود اجازه می دهد گاهی وقتها در برنامه های مختلف و بویژه در فیلمها وسریالها با لهجه های مختلف بازی کند را باید آقای ضرغامی پاسخ دهد.
نمونه تازه آن فیلم دودکش و صحبت کردن یک غیر یزدی با لهجه یزدی در این برنامه است.
جناب اقای ضرغامی، لهجه یزدی را فقط یزدی می تواند صحبت کند و لاغیر همانطور که در مورد دیگر لهجه ها هم این مطلب صدق می کند.
چه ضرورتی دارد که فیلمسازان شما برای یزدی صحبت کردن از یک غیر یزدی کمک بگیرند و او هم تمام ضرب و زور خود را برای صحبت کردن با لهجه یزدی بکار گیرد و در آخر هم گاف بزند و چیزی باقی نماند جز خجالت برای خودش و ناراحتی برای یزدی های خونگرم و با صفا.
جالب آنکه حتما آن هنرمند به خیال خودش یزدی را خوب صحبت می کند و شاید مورد تشویق دیگر بازیگران فیلم هم قرار بگیرد اما زهی خیال باطل، همانطور که گفتیم یزدی را فقط یزدی می تواند صحبت کند و بس.
برادران عزیز ما در صدا و سیما باید به فرهنگ های مختلف احترام بگذارند و اگر قرار است فیلمی ساخته شود و نقشی از آن بر عهده یک غیر تهرانی باشد آن را به کسی که بومی همان شهرستان هست بگذارند زیرا قطعا هستند هنرمندان شهرستانی که بتوانند علاوه بر اینکه با لهجه اصیل همان شهرستان صحبت کنند هنر بازی کردن خود را هم نشان دهند.
چرا فکر می کنیم هرکس می تواند با عوض کردن تن صدا و کش دار کرد کلمات، شهرستانی صحبت کند؟!.
ضمن آنکه همیشه نقش بالانشینها و پولدارهای فیلم را تهرانی ها بازی می کنند اما نقش های دیگر و پایین تر بر عهده شهرستانی هاست.
چرا فکر می کنیم ایران فقط تهران است و همه چیز باید از مرکز نشینها آغاز و به آنجا هم ختم شود؟.
یادمان نرود بسیاری از نخبگان و هنرمندان جامعه در بخش های مختلف هنری، ورزشی و اجتماعی شهرستانی هستند.
امیدواریم دیگر شاهد نمایشهایی این چنینی در سیما نباشیم و موجبات کدورت خاطر هموطنانمان را فراهم نسازیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا