حسین فلاح

 

با پایان انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، نتیجه انتخابات بیش از همه چیز مورد توجه مردم، مسئولان و رسانه ها قرار گرفت. هر چند كه در انتخابات ریاست جمهوری تا روزهای آخر کمترکسی، حضور گسترده مردم در انتخابات و نتیجه آن را پیش بینی می‌کرد.

برگزاری نشست های نامزدهای ریاست جمهوری در رسانه ملی موجب شد تا مردم در این دوره از انتخابات بیش از این که تابع عواطف و احساسات و هیجانات انتخاباتی گردند، خرد جمعی خود را به نمایش گذارده و با بینش و درایت و خردورزی بیشتری دست به انتخاب بزنند و آنچه که بیش از همه جای تقدیر دارد حضور گسترده مردم در این انتخابات و آرامش بعداز انتخابات بود چرا که طرفداران دیگر نامزدها با تمکین به قانون و پذیرش نتیجه انتخابات، آمادگی خود را برای همکاری با رییس جمهور منتخب ملت دكتر روحانی اعلام نمودند.

اما در سوی دیگر، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بود که جای بررسی و نقد بیشتری دارد. از آنجا که انتخابات شوراها در هر شهر و روستایی ویژگی های خاص خود را دارد و پرداختن به همه آنها بصورت جزئی ممکن نیست بحث را با انتخابات شورای شهر میبد پی می‌گیریم. هر چند، انتخابات شورای اسلامی شهر میبد می‌تواند تا حد زیادی نمونه ای از دیگر مناطق کشور هم باشد.

متاسفانه در این دوره نیز محله گرایی، نقش بسیار موثر در نتیجه انتخابات میبد ایفا نمود و علاوه بر نتیجه، موجب شد تا بالاترین رأی منتخب شورا کمتر از یک ششم کل شرکت کنندگان باشد که این موضوع نکته بسیار منفی در انتخابات شورای شهر میبد است که علیرغم توصیه ها و سفارشات مؤکد امام جمعه محترم در چند هفته قبل از برگزاری انتخابات، بازهم کارساز نیفتاد.

در بررسی چرایی و چگونگی این موضوع، نكات قابل توجهی را میتوان برشمرد که برخی از این موارد نیاز به اصلاح در قوانین شوراها دارد و برخی نیز نیاز به اصلاح در فرهنگ عمومی مردم و همچنین اصلاح رفتارهای حزبی و ائتلافی در بین فعالان سیاسی و اجتماعی شهر دارد. اصلاح این رویه، کاری است که باید از همین دوره و از همین شورای جدید و با همكاری شورای قدیم شکل بگیرد و در این میان دیگر نامزدهای شرکت کننده نیز می توانند نقش آفرین باشند.

و اما دو نکته‌‌ی تاثیرگذار بر چگونگی برگزاری انتخابات شوراها در میبد كه تا حد زیادی می‌توان برای کل کشور نیز تعمیم داد:

1. همزمانی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با انتخابات ریاست جمهوری موجب شد تا انتخابات شوراها، کمرنگ تر از معمول نمایان شود بطوریکه تبلیغات مربوط به انتخابات شوراها اگرچه توانست تنور انتخابات ریاست جمهوری را گرم نماید لیكن نتوانست توجه مردم به انتخابات شوراها را جلب کند.

2. زمان یک هفته‌ای تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بسیار اندک بود و در این فرصت کم، رساندن پیام و برنامه های نامزدها و شناساندن و شناخته شدن آنان در بسیاری از شهرها و از جمله  شهر میبد مقدور نبود. تنها در این میان بدلیل تعدد نامزدها، بکارگیری شیوه های خاص تبلیغاتی و آنهم با هزینه های نسبتاً بالا می توانست موثرتر واقع شود.

و اما مواردی که به طور خاص، انتخابات شورای شهر میبد، تحت تاثیر آن قرار داشت:

1. تعدد محلات و ساختار اجتماعی شهر میبد که ناشی از یکپارچگی نیمه کامل محلات در قالب یک بافت کامل شهری است، موجب تقویت حس محله گرایی و بطور خاص در برخی محلات پر جمعیت به شکل افراطی گردید.

2. نبود ائتلاف های از پیش شکل گرفته در شهر میبد، و مشترک بودن برخی از افراد در لیست های گوناگون، که این خود موجب سردرگمی مردم در گزینش هایشان می‌گردید و به زعم بسیاری از مردم و آگاهان هیچ یک از لیست های ارائه شده برآیند کاملی از توانمندی نامزدها نبود و حتی می توان گفت درشکل گیری این ائتلاف ها ودر فراسوی این لیست ها نیز نگاه های محله‌ای قرار داشت تا شاید بتواند نظر محلات پرجمعیت تر را هم پوشش دهد وحال آنکه اگر با نگاه کلی به شهر و با تامل و دقت بیشتری صورت گرفته بود ائتلاف های قوی تر، همگون و همگن تر نیز میتوانست شکل بگیرد.

3. حضور افراد شناخته شده از جمله مسئولان سابق شهر در میان نامزدهای این دوره کمرنگ بود و به جز 4 نفر از اعضای فعلی و یکی دو نفر از مسئولان سابق شهرستان، چهره های شاخص را نمی‌توان ذکر کرد، در‌صورتیکه اگر حضور مسئولان و فعالان اجتماعی در میان نامزدهای شورای شهرپررنگ تر می‌بود آنگاه می‌توانست نگرش فرامحله ای را نیز به همراه داشته و امکان بهره‌مندی از تجارب اجرایی آنها می‌توانست وزن بالاتری را برای شورا فراهم آورد.

و اما چند پیشنهاد:

1. با اصلاح قانون انتخابات شوراها و با افزایش مدت زمان تبلیغات به دو یا سه هفته امکان معرفی بهتر و بیشتر نامزدها و همچنین تشکیل ائتلاف هایی همگن‌تر می‌تواند فراهم شود. البته برای جلوگیری از اسراف و ایجاد جو هیجانی و کاذب تبلیغاتی، می‌توان بر اساس قانون تنها یک هفته آخر را برای تبلیغات کاغذی و نظایر آن اختصاص داد و روزهای قبل از آن، بصورت سخنرانی و مناظرات در مساجد و یا دفاتر و ستادهای انتخاباتی باشد.

2. گروه ها و ائتلاف هایی که تمایل به ارائه لیست دارند بهتر است قبل از شروع انتخابات وارد صحنه شوند و یا حداقل در یکی دو هفته قبل از شروع تبلیغات زمینه آشنایی بهتر نامزدها با یکدیگر را فراهم آورده و در این میان با شنیدن برنامه ها و آشنایی با سوابق کاری و اجرایی آنها، نسبت به ارائه لیستی کامل و جامع اقدام نمایند.

خوشبختانه در این دوره گام نخست برای «گروه سازی» انجام گرفت اما بدلیل مهلت کوتاه تبلیغات، هیچکدام از ائتلاف ها موفق نبودند و البته نباید این ناکامی موجب دلسردی گردد چرا که برای ایجاد فرهنگ مطلوب انتخاباتی در شهر و بویژه شهر هایی با ویژگی های میبد که البته این ویژگی‌ها پتانسیل های قوی در جهت رشد و پیشرفت می‌باشد، نخستین گام همین کار گروهی و ارائه لیست های مشترک می‌باشد که خود نشان از پویایی، بالندگی و فرهنگ کار تیمی و گروهی دارد و انشاءا...  شاهد فرهنگ كار گروهی وتشكیلاتی منظم در شورای اسلامی شهر میبد و دیگر مناطق باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا