رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه سازمان محیط زیست نمی‌تواند برای مقابله با ریزگردها معجزه کند، گفت: با استفاده از اهرم‌های مختلف، می‌توان شرایط اجرای تعهدات فی‌مابین کشورهای منطقه را برای مقابله با ریزگردها ایجاد کرد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با  فارس با بیان اینکه عملکرد مجلس و دولت برای حفاظت و صیانت از محیط زیست و همچنین درباره مقابله با ریزگردها نمی‌تواند جدا از هم باشد، اظهار داشت: سازمان محیط زیست برای مقابله با ریزگردها نمی‌تواند معجزه کند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای مقابله با ریزگردها در استان یزد که طوفان‌‌های شدید شن هوا را تاریک و عرصه را برمردم تنگ می‌کرد، اقداماتی نظیر مالچ پاشی، مستقر کردن گیاهان متناسب با اقلیم خشک در این منطقه، آبیاری با تانکر آب، شرایط لازم را بری مقابله با این پدیده به وجود آورد.

وی یادآور شد: پس از استقرار کامل گیاهان متناسب با اقلیم خشک در این منطقه، حتی با مقدار کم بارندگی که حدود 6 تا 70 میلی‌‌متر بود، شاهد طوفان‌های مخرب شن در این منطقه از سرزمین نبودیم.

وی متذکر شد: اینگونه اقدامات باید در تمامی بخش‌های کویری ایران از جمله استان خوزستان انجام می‌شد که متأسفانه این مهم تحقق نیافت.

نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انجام فعالیت‌های عمرانی و سدسازی‌ها با مطالعات یک بعدی برای تأمین آب کشاورزی و آب شرب بدون توجه به اکوسیستم از دیگر علل بروز و گسترش پدیده ریزگرد در نواحی کویری کشور بوده است؛ باید توجه داشت بی‌توجهی به عرصه طبیعی اکوسیستم در نهایت با خشک شدن تالاب‌ها و مراتع، تغییر شرایط اقلیمی در مناطق مختلف و گسترش پدیده ریزگرد همراه است.

تابش استفاده از آب زیرزمینی در جهت توسعه کشاورزی را از دیگر علل خشک شدن تالاب‌ها عنوان کرد و بیان داشت: متأسفانه تعهدات بین‌المللی نیز به منظور مقابله با پدیده ریزگردها به مرحله اجرا در نیامد، به عنوان مثال می‌توان به تأمین حق آبه تالاب هورالعظیم و هورالحویزه و درخت ‌کاری در محدوده‌های این تالاب اشاره کرد که در این میان هردو کشور ایران و عراق موظف به انجام تعهداتی بودند اما متأسفانه کشور عراق بر تعهدات خود پایبند نبود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اضافه کرد: در جهت انجام پروتکل فی‌مابین کشورهای منطقه برای حفاظت و صیانت از تالاب‌های کشور هم وزارت امور خارجه و هم سازمان محیط زیست مقداری تعلل کردند.

وی با بیان اینکه مهار پدیده ریزگردها دو روزه امکان پذیر نیست، بیان داشت: برای مقابله با مسئله‌ای که در سه دهه بر کشور عارض شده است و امروز شاهد نتایج آن(بروز پدیده ریزگرد) هستیم نیازمند صرف زمان،‌برنامه‌ریزی و همچنین تأمین اعتبار هستیم.

تابش ابراز داشت: مقابله با ریزگردها زمان بر است اما چنانچه در این خصوص برنامه مناسبی پیش‌بینی شود و اعتبارات کافی در کنار ایجاد تعاملات مناسب با سایر کشورها در نظر گرفته شود، می‌توان امیدوار بود که در یک پروسه 10ساله شاهد کنترل پدیده ریزگرد در کشور باشیم.

این نماینده منتخب مردم در خانه ملت با اعلام اینکه هم‌اکنون عزمی برای مقابله با این پدیده در کشور دیده نمی‌شود، بیان داشت: در این باره علاوه بر سازمان محیط زیست، وزارت امور خارجه و مجموعه دولت از حیث تأمین اعتبارات، نمایندگان خانه ملت از جهت نگاه و دیدگاه ژرف بر محیط زیست و  همچنین سایر سازمان‌ها مسئول هستند.

تابش با بیان اینکه باید مجموعه حاکمیت به این جمع بندی برسد که زمین بستر توسعه، زندگی و آرامش بخشی است، گفت: باید از کشورهای دیگر الگو برداری کرد، امروز جنگل‌های دست‌کاشت سایر کشورها در مقابل آلودگی هوا موثر واقع شده‌اند.

تابش ادامه داد: مردم،‌کابینه دولت، قوه قضاییه، مجلس و ... همه باید نگرش زیست محیطی داشته باشند اما متأسفانه هم‌اکنون عزمی در خصوص حفاظت از محیط زیست وجود ندارد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تعهدات کشورهای فی‌مابین و منطقه برای مهار ریزگردها الزام آور است و نهادهای بین‌‌المللی باید کشورها را ملزم بر انجام تعهداشان کنند و البته مسئولان کشور می‌توانند با بکار گیری اهرم‌های مختلف کشورهای منطقه را به انجام تعهداشان وادار کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا