احمد طحانی

بعد از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، و پیروزی کاندیدای میانه رو و اعتدال گرایی که دولتش با عنوان دولت «تدبیر و امید» شناخته می شود، جایگاه کشورمان در جهان دچار تحول چشمگیری شد. از همان ساعات نخست پیروزی دکتر حسن روحانی، تحریم ها یکی پس از دیگری برداشته شد که تحریم های نرم افزاری توسط شرکت های معتبری چون گوگل و اپل از جمله آنها بود. گفتمان اعتدال گرایانه دولت تدبیر و امید، روزنه های فراوانی را برای پیشرفت هرچه بیشتر ایران در سطح منطقه و بین الملل بوجود آورده است که لغو پیاپی تحریم ها و پویایی اقتصاد و صنعت ایران، نشانه های امیدوار کننده ای از آن است...

 
نمونه ای از تحریم های لغو شده:
 
1. لغو تحریم های بانکی برای واردات غذا
2. لغو تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
3. لغو تحریم 17 شرکت مهم داخلی
4. لغو تحریم شرکت اپل برای شهروندان ایرانی
5. لغو تحریم شرکت گوگل برای شهروندان ایرانی
6. لغو تحریم فروش تلفن همراه و کامپیوتر به ایران
و...
 
بدون شک در لغو تحریم های یادشده عوامل زیادی تاثیر گذار بوده و هستند. هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که همه این دلایل را کنار بگذاریم و تنها بروی تدبیر دولت جدید تمرکز کنیم، اما در هر صورت یکی از مهمترین عوامل لغو تحریم ها، اتخاذ تدابیر همراه با عقلانیت توسط دولت جدید است. بازار خوب کشور پر جمعتی مثل ایران، و همینطور دور زدن تحریم های کشورمان، توسط کشورهای صاحب اقتصاد و البته پایان یافتن مهلت دادگاه اروپا و عدم وجود دلایل کافی برای ادامه روند تحریم ها می تواند از دیگر علل لغو تحریم ها باشد...
 
 
بعد از تغییر در روند گفتمان دولت جدید با سایر کشورها، سخنان رئیس جمهور کشورمان در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از زوایای گوناگونی اهمیت پیدا کرد. کشورهای مختلف و سران آنها منتظر بودند تا رویکرد جدید ایران را نسبت به اتفاقات مهم جهان بدانند، و همین، باعث شد سخنان دکتر حسن روحانی در مقر سازمان ملل، اهمیتی ویژه ای پیدا کند...
 
بررسی برخی از نکات مهم سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل:
 
1. صلابت و اقتدار
آقای روحانی در حضور نمایندگان سایر کشورها، به بررسی اوضاع کنونی جهان پرداخته و با نقد سیاست های دشمنان نظام اسلامی در تبلیغاتی که اسلام، تشیع و ایران را تهدید نشان می دهند، با سخنان کوبنده ای خود تبلیغ کنندگان را تهدید برای صلح و امنیت بین المللی معرفی می کند. آنچه در این سخنان اهمیت دارد، موضع قدرتمندانه رئیس جمهور، و صلابت و اقتداری است که در این سخنان موج می زند:
«گفتمان هاي تبليغاتي و بي اساس دين ستيزانه، اسلام هراسانه، شيعه هراسانه و ايران هراسانه به واقع تهديدي جدي عليه ثبات جهاني و امنيت انساني است. اين گفتمان تبليغاتي، با طرح و القاي تهديدات فرضي و خيالي شکل خطرناکي به خود گرفته است. يکي از اين تهديدات خيالي، خطر موهوم ايران است. به بهانه اين تهديد موهوم، چه اقدامات ناهنجار و چه جنايت ها در سه دهه گذشته صورت نگرفته است؟ تسليح صدام حسين به سلاح هاي شيميايي و حمايت طالبان تنها نمونه اي از اين جنايت هاست. صريحاً و با قاطعيت تمام و با استناد به مدارک و شواهد متقن اعلام مي دارم که آنهائي که دم از تهديد ايران مي زنند، يا خود تهديد عليه صلح و امنيت بين المللي اند يا به تهديد دامن مي زنند. ايران نه فقط تهديد نيست، بلکه در آرمان و عمل، پيوسته منادي صلحِ عادلانه و امنيت همه جانبه بوده است.»
 
حمایت قاطع از فلسطین:
 
ظلم اسرائیل و کشورهای حامی اش به فلسطین، سالیان درازی است که ادامه دارد. برای بعضی متاسفانه این ظلم تکراری شده است و انگار اگر از آن سخنی به میان بیاید، اتلاف وقت صورت گرفته است! شعارهایی که بعضی از سیاست مداران در سالهای قبل مطرح می کردند، از قبیل اینکه ما باید به وضع کشور خودمان برسیم، و به گرسنگان کشور خودمان بیاندیشیم، نه دیگر کشورها، در حقیقت منافی پیام نوع دوستی اسلام است. در دین مبین اسلام، هر کس به ظلم ظالمی راضی باشد، در ظلم او شریک است. و هر کس صدای فریاد مظلومی را بشنود و به یاری او نشتابد مسلمان نیست! بنابراین اهمیت مسئله فلسطین بیش از آنست که گذر زمان آنرا به ورطه فراموشی بکشاند. فریاد های متفکر شهید، استاد مطهری هیچ گاه کهنه نخواهد شد، آنجا که فریاد می زد «والله و بالله ما در برابر این قضیه‏ مسئولیم . به خدا قسم مسئولیت داریم . به خدا قسم ما غافل هستیم . و الله قضیه‏ای که دل پیغمبر اکرم را امروز خون کرده است ، این قضیه است . داستانی که دل حسین بن علی را خون کرده ، این قضیه است . اگر می‏خواهیم‏ به خودمان ارزش بدهیم ، اگر می‏خواهیم به عزاداری حسین بن علی ارزش‏ بدهیم ، باید فکر کنیم که اگر حسین بن علی امروز بود و خودش می‏گفت برای‏ من عزاداری کنید ، می‏گفت چه شعاری بدهید ؟ آیا می‏گفت بخوانید : ” نوجوان اکبر من” یا می‏گفت بگویید : ” زینب مضطرم الوداع ، الوداع ” ؟! چیزهایی که من ( امام حسین ) در عمرم هرگز به اینجور شعارهای پست و کثیف ذلت آور تن ندادم و یک کلمه از این حرفها نگفتم؟! اگر حسین بن‏ علی بود می‏گفت اگر می‏خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد . شمر امروز موشه دایان است. شمر هزار و سیصد سال پیش مُرد، شمر امروز را بشناس. امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان بخورد. هی دروغ در مغز ما کردند که‏ آقا این یک مسئله داخلی است. مربوط به عرب و اسرائیل است...»
دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان نیز در سخنانشان به این مهم اشاره کرده و می گویند:
«آنچه بر مردم مظلوم فلسطين مي رود، چيزي جز يک خشونت ساختاري نيست. سرزمين فلسطين در اشغال است. حقوق اوليه فلسطينيان به طور فاجعه باري نقض مي شود و آنها از بازگشت به خانه، محل تولد و دسترسي به سرزمين مادري محرومند. جناياتي که بر مردم بي گناه فلسطين مي رود، خشونت نهادينه اي را به نمايش مي گذارد که براي توصيف آن، آپارتايد مفهوم و واژه کم وزني بنظر مي آيد.»
 
تحریم جلوه ای از خشونت:
 
مسئله تحریم، اگر آلت دست زورگویان و مستکبران قرار گیرد، و اگربه دور از هیاهوی رسانه ای به آن پرداخته شود، مشخص خواهد شد که مسئله ای کاملا ضد انسانی است. و دلیل این ادعا، تاثیر مستقیم آن بر معیشت مردم است. کشوری که تحریم می شود، در سطوح مختلف، ممکن است در تامین حداقل های مورد نیاز زندگی مردمش دچار مشکل شود. به لحاظ دارویی و غذایی، و به لحاظ آموزشی و حتی سیاسی. رئیس جمهور کشورمان، با یادآوری وضعیت اسف بار مردم عراق، تحریم های ناعادلانه را زیر سوال می برند. دکتر حسن روحانی در بخشی از سخنانشان می گویند:
«تحريم هاي غير عادلانه،به عنوان جلوه ديگري از خشونت، ذاتاً ضد صلح و ضد بشري هستند که برخلاف تبليغات تحريم گران، دولت ها و نخبگان سياسي را هدف قرار نمي دهند، بلکه بيش از همه، مردمان عادي را قرباني دعواهاي سياسي خود مي کنند. ميليون ها عراقي را فراموش نکنيم که در اثر تحريم هائي که با زَروَرق هاي حقوقي در نهادهاي بين المللي پيچيده شده بودند، آسيب ديدند؛ جان باختند؛و هنوز عده قابل توجهي از آنها در سرتاسر زندگي بايد زجر بکشند. اين تحريم ها خشونت آميزند. هوشمند و غير هوشمند ويک جانبه و چند جانبه ندارند. اين تحريم ها ناقض حقوق مسلم بشري، از جمله حق صلح، حق توسعه، حق دسترسي به بهداشت، حق آموزش و فراتر از همه حق حيات مي باشند. نتيجه تحريم ها، عليرغم هرگونه لفاظي و بازي با واژه ها، همان آتش افروزي و جنگ طلبي و نابودي انسان هاست. اين آتش فقط دامن قربانيان تحريم را نمي گيرد، بلکه به اقتصاد وزندگي مردمِ جوامع تحريم کننده نيز، لطمه وارد مي کند.»
 
تدبیر راه حل بحران های جهانی:
 
رئیس جمهور کشورمان، تدبیر را کلید حل مشکلات اساسی در سطح بین الملل دانسته و برخورد مسولانه را حلال مسائل می دانند. دفاع از صلح و دموکراسی نیز به جای راه حل های خشونت آمیز در حل مسائل کشورهایی مثل سوریه در سخنان آقای روحانی مورد توجه قرار می گیرد. ایشان درباره سیاست خارجی دولت تدبیر و امید می گویند:
«ترکيب اميد و تدبير و اعتدال در سياست خارجي به آن معناست که جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک قدرت منطقه اي نسبت به امنيت منطقه و جهان، مسئولانه برخورد مي کند و آمادگي همکاري چند جانبه و همه جانبه با ساير بازيگران مسئول در اين عرصه ها را دارد. ما از صلح مبتني بر دموکراسي و صندوق رأي در همه جاي جهان از جمله در سوريه و بحرين و ديگر کشورهاي منطقه دفاع مي کنيم و معتقديم راه هاي خشونت آميز براي بحران هاي جهاني وجود ندارد و تنها به کمک خرد انساني و با تعامل و اعتدال مي توان بر واقعيت هاي تلخ جامعه بشري غلبه کرد. لذا تضمين صلح و دموکراسي، و تأمين منافع مشروع همه کشورها در جهان، و از جمله در منطقه خاورميانه، با نظاميگري محقق نمي شود.»
 
سخنان ماندگار:
 
رئیس جمهور کشورمان، با اشاره به صدایی که پیاپی و به حالت تهدید گوشزد می کرد که «گزینه جنگ (نظامی) روی میز است»، جمله ای زیبا را بیان کرد که می تواند برای همیشه ماندگار شود؛ «صلح در دسترس است». بعد از آن پیشنهاد طرح «جهان علیه خشونت و افراطی گری» را مطرح کرد که جا دارد برای همیشه مورد اهتمام قرار گیرد. به هر روی مطرح کردن صلح به جای جنگ و دعوت همه به ایجاد بستری مملو از تدبیر و امید، نکات مثبتی است که می تواند برای سایر کشورها مورد توجه قرار گیرد...
 
بیتی از فرودسی بزرگ:
 
یکی از شهرت های آقای روحانی به سخنرانی های جذاب و گیرایشان است. ایشان به خوبی می دانند که چگونه از آیات قران و احادیث معصومین استفاده ببرند. همینطور استفاده از اشعار بزرگان در سخنان ایشان، سنتی است که تقریبا از قدیم صورت می گرفته است. در خاطرات یکی از بزرگان بود که سخنان آقای روحانی، خصوصا بعد از انقلاب و در جمع دانشجویان، همیشه پر حرارت و جذاب بوده و قطعا یکی از دلایلش همین حسن سلیقه هاست. در سخنرانی سازمان ملل رئیس جمهور نیز، بیتی ماندگار در بهترین جای سخنرانی آورده می شود. قبل از خواندن بیت، جملاتی می آید که در حقیقت بیت فرودسی، معنی آن جملات را کامل کرده و به اوج می رساند:
«ما بايد بپذيريم و بتوانيم در اينجا افقي را بگشاييم که درآن به جاي جنگ، صلح،به جاي خشونت، مدارا، به جاي خونريزي، پيشرفت،به جاي تبعيض، عدالت،به جاي فقر، برخورداري و به جاي استبداد، آزادي درسراسرجهان بهترديده شود. به گفته فردوسي، شاعر بلند آوازه ايران:
بکوشید نیکی به کار آورید
چو دیدید سرما بهار آورید...»
 
آیه قران:
 
رئیس جمهور کشورمان در پایان با قرائت آیه ای از قران، حسن ختامی قابل تامل داشت که: «و لقد کتبنا فی الزّبور من بعد الذّکر انّ الارض یرثها عبادی الصالحون»
 
و چه عجیب آیه ای است این آیه:
 
زمین به بندگان صالحش به ارث خواهد رسید...
اللهّم عجّل لولیک الفرج
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا