به گزارش روابط عمومی شهرداری میبد اولین جلسه مشترک میان مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور شاران (شرکت مشاور طرح تفصیلی شهر میبد) و دیگر کارشناسان این شرکت با شهردار میبد در دفتر کار ایشان برگزار شد.

بعد از مدتها وقفه در حل و فصل مشکلات پیش روی تصویب طرح تفصیلی شهر میبد، محمدحسین هدائی شهردار میبد نشان داد در ابتدای شروع به کار در این سمت، عزم خود را جزم نموده تا بر اساس طرح‌های جامع و مدون، اصول و چارچوب‌های شهرسازی را در این شهر پیاده‌سازی نماید و هرچند سالها از شهر خود دور بوده اما به خوبی به مشکلات شهر میبد واقف و آشناست و قبل از اینکه فعالیتهای عمرانی خود را شروع کند سعی دارد زیرساخت‌های شهرسازی را آماده نماید.

از نکات مهم این جلسه، حضور مدیرعامل شرکت شاران خانم شفائی بعد از سالها در شهر میبد بود. این شرکت نزدیک به چهار سال با شهرداری میبد در زمینه آماده‌سازی طرح تفصیلی همکاری داشته است.

محمدحسین هدائی در این خصوص گفت: شهرداری میبد در حال بررسی طرح تفصیلی در زمینه‌های مختلفی از جمله تعیین حریم شهر، مکان‌یابی قنوات، مسیل‌ها، شبکه‌های تأسیسات از جمله شبکه برق‌رسانی، کاربری‌های پیشنهادی، شبکه معابر احداثی و تعریض گذرها، طرح هندسی میادین و اتصالات شهری و همچنین ضوابط تراکم شهری می‌باشد که با تصویب این طرح، شهروندان از بلاتکلیفی خارج می‌شوند.

در این رابطه آقای کریم‌زاده کارشناس مشاور عمرانی شهرداری میبد در گفتگو با روابط عمومی شهرداری گفت قبل از اینکه خواسته باشیم به معرفی طرح تفصیلی بپردازیم لازم است طرح جامع شهری را معرفی کنیم و طرح جامع شهری عبارت است از طرح بلند مدتی که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی تعیین می‌گردد و به موضوع تأسیسات، تجهیزات، تسهیلات و نیازمندیهای عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهایی خط (ترمینال) و فرودگاهها و بنادر پرداخته می‌شود و سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویتهای مربوط به آنها سنجیده می‌شود. علاوه بر آن نیز در قالب این طرح ضوابط و مقررات مربوط به مواردی که به آنها اشاره شد و همچنین مهمتر از همه ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می‌گردد. ذکر این نکته نیز لازم است که طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل تجدیدنظر خواهد بود.

وی اضافه کرد طرح تفصیلی نیز عبارت است از طرحی که با بهره‌گیری از آن و بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهری نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات، موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها، وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری مشخص می‌گردد و همچنین اولویتهای مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می‌شود و در فرآیندهای بعدی نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌گردد.

کریم‌زاده عنوان کرد اين دو طرح لازم و ملزوم يکديگرند، اما در عين حال از نظر روش کار، شيوه تهيه، مقياس نقشه ها و نتيجه نهايي، تفاوت هايي با هم دارند. طرح جامع شهري، به منظور تدوين برنامه و تعيين جهات توسعه شهر و تامين نيازمندي هاي آن، بر مبناي پيش بيني ها و اهداف توسعه شهري در يک دوره ۱۰ساله و بر اساس طرح جامع ناحيه تهيه مي شود.

وی به این نکته اشاره داشت که مطالعات تهيه طرح تفصيلي، متعاقب طرح جامع صورت مي‌پذيرد و در حقيقت، تنظيم برنامه هاي مفصل و اقدامات جزئي و دقيق در مناطق و محلات شهري و همچنين طراحي آن ها را به عهده دارد.

علاوه بر اين، تکليف تمامي قطعات زمين را به لحاظ کاربري، تراکم ساختماني و گذربندي مشخص مي کند و به عنوان يک سند در دستور کار شهرداري قرار مي گيرد.

وی خاطرنشان کرد بررسي و تصويب طرح هاي تفصيلي به عهده کميسيون ماده ۵ هر استان است و در صورت مغايرت طرح تفصيلي با طرح جامع، مرجع نهايي تصويب، شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران خواهد بود.

با تصویب طرح تفصیلی شهر، سند چشم انداز توسعه شهر برای شهروندان تعیین می گردد و شهرداری با توجه به موقعیت قرارگیری پلاک و دستورالعمل ضوابط طرح، میزان عقب نشینی، تراکم ساختمانی، سطح اشغال بنا، عرض گذر و شبکه و خدمات پیشنهادی را در شهر اجرا نماید. این طرح برای یک دوره میان مدت تهیه می گردد که شهر با مدیریت شهری و سند چشم انداز توسعه، نقاط ضعف خود را برطرف نموده و به پتانسیل‌های موجود توجه و سعی در تقویت آن نماید.

لازم به ذکر است در طرح تفصیلی شهر میبد که توسط شرکت مهندسین مشاور شاران تهیه شده است، با تعریف پهنه باغات هم پیوند و بافت تاریخی، و ارائه ضوابط خاص در ساخت و ساز، سعی بر آن شده که شهر میبد هویت فرهنگی و تاریخی خود را حفظ و احیاء نماید.

خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا