آبله گوسفند و بز يكي از بیماری هاي مهم حیوانات اهلی است و دوره کمون بیماری 21-8 روز می باشد.  این بیماری با ضایعات پوستی قرمز رنگ شروع شده و سپس به ندول و در نهایت به اسکار تبدیل می شود. از خسارات مهم  اقتصادی این بیماری ، مرگ و میر در دام های جوان می باشد.

دکتر محمد عبدالحسین زاده با اعلام این خبر گفت: طی 7 ماهه سال جاری بیش از 200 هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

وی در ادامه افزود: بیماری از طریق تماس مستقیم دام ها، توسط دام جدید خریداری شده یا هنگام استفاده از آبشخورهای عمومی منتقل می شود. لذا جهت پیشگیری از بیماری توصیه می شود قبل از وارد کردن دام های جدید خریداری شده آن ها را به مدت 3 هفته قرنطینه نموده و در صورت عدم بروز علائم بیماری آنها را وارد گله نمایند.

دکتر عبدالحسین زاده در ادامه افزود: با توجه به پوشش خوب واکسیناسیون دام ها،  تعداد کانون های بیماری نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی یافته بطوریکه طی 8 ماه اول سال جاری تنها 4 کانون بیماری آبله در استان گزارش گردیده است.

وی در پایان از دامداران خواست با توجه به اینکه بیماری باعث خسارات اقتصادی فراوان می گردد، ضمن رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای با اکیپ های واکسیناسیون همکاری نمایند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا