رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فارغ از محتوای مباحث مطروحه در نطق اخیر آقای مطهری که قابل نقادی است، این حد از اظهار نظر نمایندگان وجهی برای اعلام جرم از طریق دادستانی ندارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی مجلس افزود: اگر از عبارات وی تصور توهین شده است باید از مسیر قانونی آن طبق تبصره یک ماده 9 قانون نظارت مجلس و رفتار نمایندگان مصوب 15 فروردین 91 اقدام شود و نیازی به این همه بحث رسانه ای در کشور نداشت.


وی گفت: البته بنده نیز برخی دعاوی آقای مطهری به ویژه آنچه درباره قوه قضائیه مطرح کرد را نادرست و قدری هم تحقیرآمیز می‌دانم، اما بحث در درستی و نادرستی گفتار نیست.


رئیس مجلس افزود: بحث این است که آن ساحتی که در قانون اساسی برای صیانت از آزادی بیان به ویژه برای نمایندگان قائل شده است اقتضا می‌کند که دادستان از تفسیر محدود قانون پرهیز کند.


وی گفت: قطعا مقصودم توسع بلاوجه در تفسیر قانون نیز نیست، بلکه مرادم بر قانون با نگاه خوش بینانه به آزادی بیان است و این رویکرد قطعا برای وجهه نظام و آینده آن بهتر و نافع تر است.


نباید انتظار داشت مجلس نقش مستقلش را از دست بدهد


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نباید انتظار داشت مجلس نقش مستقل‌اش را از دست بدهد زیرا استقلال قوا سرمایه اصلی جریان دموکراسی و مردم سالاری است.

علی لاریجانی افزود: پس از انتخابات با شکوه ریاست جمهوری، مجلس با تحلیل دقیق شرایط کشور همکاری صادقانه با دولت را مبنای کارش قرار داد.

وی گفت: به ویژه در مشکلات اقتصادی کشور همکاری سه قوه می تواند فضای تحرک را برای کارآفرینان اقتصادی فراهم کند و در مذاکرات هسته ای توان بیشتری برای مذاکره کنندگان تدارک ببیند.

رئیس مجلس افزود: به این دلیل مجلس در نخستین گام رأی اعتماد قابل توجهی به وزرای پیشنهادی داد و شهادت می دهم که در این موضوع، نمایندگان بسیاری از سلیقه ها را نادیده گرفتند و صرفاً برای همکاری با دولت جدید و بهبود شرایط کشور به 15 عضو هیئت دولت رأی اعتماد دادند.

لاریجانی گفت: اینکه سه وزیر نتوانستند رأی اعتماد مجلس را کسب کنند غیرمعمول نبوده است و اغلب در رأی اعتماد وزرا برخی افراد موفق به کسب رأی اعتماد نمی شوند.

وی افزود: مجلس در لایحه اصلاح بودجه و مانند آن نیز با دولت همکاری جدی کرد.

رئیس مجلس نظارت بر کار هیئت وزیران را وجه دیگری از وظایف نمایندگی دانست و گفت: یکی از صور نظارت، سؤال است و این حق نمایندگان است و در مجموع این گونه نظارت‌ها همواره مانع از کجی‌ها و انباشتگی اشکالات می شود.

لاریجانی استقلال قوا را سرمایه اصلی دموکراسی و مردم سالاری دانست و افزود: البته از هر حقی زیادتر از حد معقول استفاده شود به ضد خود بدل می شود که قطعاً همکاران به این موضوع نیز توجه کافی خواهند کرد.

وی تاکید کرد: بخش مهمی از انتقادپذیری و اصلاح گری در درون سیستم حکومتی از طریق سؤال نمایندگان محقق می‌شود.

حرکت ۱۹ دی مردم قم، جوهره انقلاب را مکشوف کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۹ دی یادآور حرکت جهنده و مجاهدانه قیام مردم استان شریف قم در سال ۱۳۵۶ است که نقطه اغاز مجدد توفندگی انقلاب اسلامی شد.

علی لاریجانی افزود: حکومت دیکتاتوری پهلوی با ایجاد شرایط خفقان سخت و سرکوب آزادی خواهان دچار اشتباه محاسباتی شد و با نگارش مقاله توهین امیز به امام (ره) تصور کرد ریشه مخالفان را برکنده و می تواند کار را تمام شده تلقی کند که ناگاه فرزندان امام با انگیزه دفاع از ایین مقدس اسلامی و حمایت از مرجعیت به خیابان های قم ریختند و توفانی به پا کردند که این توفان، خشم انقلابی بود که کار رژیم سفاک پهلوی را یکسره کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نکته است که جوهره انقلاب ما را مشخص می کند، گرچه در این 35 سال پس از انقلاب در باب هویت انقلاب تئوری پردازی های زیادی شده است و ریشه های انقلاب را جستجو کرده اند و درهر یک از تئوری ها نکات صادق وجود دارد.

لاریجانی گفت: گاه اختلاف طبقاتی، گاه رشد طبقه متوسط و گاه رشد درآمدهای نفتی و رشد شهرنشینی و گاه فساد دستگاه حکومت پهلوی، گاه استبداد رژیم و نظایر آن مورد اشاره واقع شده است که هر کدام وجهی از انرژی متراکم انقلاب را شکل می داد اما عنصر اصلی قیام ملت در آن چیزی بود که امام (قدس سره) بهتر از هرکس بر ان وقوف داشت و بارها تکرار کرد که ملت برای اسلامی قیام کرد.

وی اضافه کرد: حرکت 19 دی و شهادت تعدادی از مردم قم جوهره انقلاب را برای کسانی که قصد فهم حقیقت انقلاب را دارند مکشوف کرد که بعدها با مراسم چهلم شهدا در سایر شهرها به جریان وسیعی در سطح ملی بدل شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عدم درک این واقعیت جوهره انقلاب ازجانب رجال سیاسی غرب و منطقه که عموما سطحی نگر بودند در طول سه دهه پس از انقلاب هم مشکلاتی برای ملت بزرگ ایران فراهم کرد نظیر جنگ عراق و هم مسائلی برای خودشان ایجاد کرد که امروز در میانه این مشکلات در منطقه دست و پا می زنند.

لاریجانی افزود: همین نگاه سطحی به انقلاب باعث شد که آمریکایی ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی هوس موج سواری پیدا  کنند و تصور کنند می توانند با روحیه تاجرمابانه مجددا سلطه استعماری خود را نگه دارند.

وی گفت: اشتباهی که در دولت موقت صورت گرفت این وسوسه را در انان تقویت کرد که با نگاه نافذ امام در مبارزه با شیطان بزرگ به کلی میدان را از انان گرفت.

لاریجانی افزود: در جنگ، صدام ، آمریکا و غرب با تصور اینکه فشار بر دولت نوظهور انقلاب، ایجاد اختلاف در درون و ترور رهبران انقلاب می تواند انقلاب را از مسیرش منحرف کند همه گونه کمک به صدام و تحریم علیه ایران را سازماندهی کردند.

وی گفت: با این حال، امام، دفاع مقدس را دفاع حق علیه باطل در چارچوب آموزه های اسلامی تبیین کردند و این جوهره انقلاب با مجاهدت اسلامی تبلوری جدید و به صورت حقیقتی، قدرتمندتر از گذشته تجلی یافت که امروز در صحنه منطقه ای و جهانی قابل انکار نیست.

لاریجانی افزود: در عین حال مجموعه قرائن نشان می دهد که غرب حتی دیر هنگام، هنوز به درستی متوجه نشده است که با چنین انقلابی ستیز از سنخ ماجراجویی هسته ای، کاری بی فایده است در غیر این صورت در شرایطی که خود بارها تقاضای مذاکره برای حل این موضوع داشته اند با روحیه تاجر مآبانه برخورد نمی کردند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا