نماینده اردکان در مجلس خطاب به ابوترابی‌فرد گفت: شجاعت داشته باشید و بگویید تصمیمی که درباره هدفمندی یارانه‌ها در صحن مجلس اتخاذ شد، با اصل ۷۴ قانون اساسی مغایرت داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه خانه ملت) در اخطاری با استناد به اصل 74 قانون اساسی، در جریان بررسی لایحه بودجه 93، پس از آنکه پیشنهاد نماینده بوکان درباره هدفمندی یارانه‌ها برای جایگزینی تبصره الحاقی 21 به تصویب رسید، گفت: طبق ماده 18 آئین‌نامه هیأت رئیسه سوگند یاد کرده که حداکثر توان خود را برای اجرای دقیق آئین‌نامه با رعایت بی‌طرفی کامل به کار گیرد، ماده 196 آئین‌نامه تأکید دارد اخطار نمایندگان راجع به مغایرت طرح‌ها و لوایح با قانون، مقدم بر اظهارات و مذاکرات دیگر در مجلس است و در صورتی که نماینده‌ای اخطار داشته باشد، هیأت رئیسه باید مذاکرات را متوقف کند تا اخطار مطرح شود.

وی افزود: بنده از صبح تاکنون اخطار داشتم ولی هیأت رئیسه اجازه بیان آن را نداد و عدم توجه به اخطار نمایندگان، گاهی باعث تصمیم‌گیری‌هایی می‌شود، طبق قانون لوایح قانونی پس از تصویب در هیأت وزیران، برای طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

تابش خطاب به ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: در جریان بررسی پیشنهاد جایگزین برای تبصره 21 الحاقی درباره هدفمندی یارانه‌ها این پیشنهاد رأی آورد، ولی شجاعت داشته باشید و بگویید تصمیمی که گرفته شد مغایر با اصل 74 قانون اساسی بود و شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد و ما نمایندگان مجلس در روزهای پایانی رسیدگی به بودجه 93 باید مجدداً تشکیل جلسه دهیم تا ایرادات شورای نگهبان را به آن مصوبه برطرف کنیم.

نماینده اردکان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان که می‌گفتند مجلس اصراری بر اصلاح هدفمندی یارانه‌ها نداشت، گفت: در جلسه‌ای که بین اعضای کمیسیون تلفیق و دولت و آقای ابوترابی‌فرد و آقای باهنر و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی برگزار شد، در آنجا نمایندگان به دولت تأکید کردند که تبصره هدفمندی را به مجلس ارائه کند، دولت می‌خواست اصلاح قانون یارانه‌ها را به مجلس بدهد، ولی با اصرار نمایندگان مجلس، دولت ناچار به ارائه تبصره الحاقی شد، مصوبه کمیسیون تلفیق درباره تبصره 21 الحاقی در زمینه هدفمندی یارانه‌ها مشابه پیشنهاد دولت و نمایندگان مجلس بود، بهتر است هیأت رئیسه اخطار بنده را وارد بداند و به آن ترتیب اثر دهد تا مجلس بعدا چالش شورای نگهبان و متعاقب آن مواجه نشود.

در ادامه ابوترابی فرد در پاسخ به تابش گفت: زمینه‌ای برای وارد دانستن اخطار شما نمی‌بینیم، اگر شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره هدفمندی ایراد بگیرد، آن را به مجلس بازمی‌گرداند و آن زمان اصلاح می‌کنیم. در حال حاضر میزان پرداخت یارانه نقدی به مردم بیش از منابع درآمدی است و دولت و مجلس می‌خواهند با مدیریت و هماهنگی در این زمینه تدابیری را اتخاذ کنند تا از قاچاق نفت و بنزین جلوگیری شود.

وی افزود: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در جلوگیری از قاچاق نفت و گاز نقش مؤثری دارد و امیدواریم با یک تدبیر صحیح و تعامل کامل از این سرمایه ملی به عنوان سرمایه مولد استفاده کنیم و جلوی قاچاق گرفته شود.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا