مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان گفت: سیاست دولت بر این است که بتواند با توانمندسازی سازمان‌های بیمه‌گر، داروهایی که تحت پوشش بیمه نیستند را پوشش بیمه‌ای دهد، چرا که افزایش پوششی بیمه موجب می‌شود مردم از فشار هزینه‌های افزایش‌یابنده درمان و سلامت خارج شوند.

به گزارش  ایسنا، دکتر داریوش پناهی‌زاده در نشست خبری مشترک مدیران درمان و بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی خوزستان که امرو‌ز( ۱۶ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بحث سلامت یکی از محوری‌ترین، اصلی‌ترین و پرچالش‌ترین مباحث تمام دولت‍هاست. در کل دنیا مسایل اجتماعی، بیمه و بحث‌های مربوط به نظام سلامت از موضوع‌های پر چالش به شمار می‌رود به طوری که کشورهای پیشرفته از محل تولید ناخالص داخلی خود سهم بالایی را به حوزه بهداشت و درمان اختصاص می‌دهند، این در حالی است که متاسفانه در کشور ما سهم بهداشت و درمان از تولید ناخالص داخلی پایین است.

وی ادامه داد: البته عملکرد چند ماهه دولت جدید نیز نشان می‌دهد که دولت برای سامان دادن به وضع بهداشت و درمان کشور عزمی جدی دارد. به هیچوجه ادعا نداریم که وضعیت بهداشت و درمان کشور و استان خوزستان وضعیت خوبی است. واقعیت این است که قابل قبول نبودن سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان در کل کشور یک چالش جدی است و در حال حاضر میزان پرداختی از جیب مردم بر خلاف برنامه پنجم توسعه که مقرر بود ۳۰ درصد باشد، اکنون بیش از ۵۰ درصد است. بنابراین ضرورت اصلاح این امر در نظام سلامت به طور ویژه در فراروی دولت قرار گرفته است.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان گفت: ضرورت اصلاح نظام درمان و عدالت در نظام سلامت و همچنین احیاء و ارتقاء اخلاق پزشکی، بهبود رابطه بیمار و پزشک، حفظ کرامت پزشک و بیمار و ارتقاء کمی و کیفی خدمات درمانی از سوی سازمان تامین اجتماعی و همچنین وزارت بهداشت و وزات رفاه در دستور کار قرار دارد.

پناهی‌زاده افزود: به روز کردن تجهیزات پزشکی و تدوین شرایط درمان به نحوی که دسترسی به خدمات توسط مردم با سهولت انجام شود، نیز در دستور کار سازمان تامین اجتماعی و جزو سیاست‌های دولت قرار گرفته است.

وی در ادامه به برخی پروژه‌های عمرانی اداره کل تامین اجتماعی در سطح استان خوزستان اشاره کرد و گفت: بیشترین تعداد پروژه‌های بیمارستانی تامین اجتماعی در سطح کشور پس از تهران، در استان خوزستان در حال اجرا است. از جمله این پروژه‌ها، بیمارستان ۹۶ تختخوابی تامین اجتماعی ماهشهر است که امسال با ۳۲ تخت به بهره‌برداری رسید و در سفر اخیر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به ۸۵ تخت ارتقا یافت. تجهیزات و بخش‌های این بیمارستان به طور کامل آماده است و تنها با مشکل نیروی انسانی مواجه بود که دکتر نوربخش در سفر خود به استان خوزستان دستور تامین نیروی این بیمارستان را صادر کرد.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان اظهار کرد: همچنین دکتر نوربخش در بازدید از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی در سطح استان دستور تصریح اجرای عملیات احداث پروژه‌ها را صادر کرد. بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی آبادان نیز که ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و ۹۳ میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده بود، برای تکمیل این پروژه دستور ویژه داده شد و از روز گذشته پروژه به پیمانکار تحویل شد که بر اساس تعهدات پیمانکار این بیمارستان با ۳۷۷ میلیارد ریال و ظرف ۳۶ ماه به پایان خواهد رسید. البته این اعتبار تنها هزینه ساخت و ساز می‌شود و در بحث تجهیز بیمارستان پیش‌بینی می‌کنیم هزینه‌های آن به ۸۰۰ میلیارد ریال نیز برسد.

پناهی‌زاده افزود: همچنین در سفر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به استان در خصوص تغییر چارت مراکز درمانی، جذب نیرو و افزایش شیفت‌های کاری برخی از مراکز از جمله درمانگاه شادگان، سوسنگرد و برخی دیگر تصمیم‌گیری شد.

وی با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی کشور، تصریح کرد: افزایش جمعیت سالمندی برای سازمان تامین اجتماعی و تصمیم‌گیران نظام سلامت به یک چالش تبدیل شده است. بر اساس آمارها در حال حاضر ۸.۲ جمعیت کشور که حدود ۷ میلیون نفر است را سالمندان تشکیل می‌دهند. پیش‌بینی شده که آمار این جمعیت در سال ۱۴۰۴ به ۱۵ میلیون و در سال ۱۴۲۰ به ۱۸ میلیون و در سال ۱۴۳۵ به ۲۷ میلیون نفر سالمند برسد. بدین ترتیب در چند سال آینده تبعات مساله افزایش جمعیت سالمندی گریبانگیر نظام سلامت کشور خواهد بود.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان افزود: همزمان با افزایش جمعیت سالمندی و افزایش هزینه‌های آنها در زمینه‌های مختلف، باید بدانیم که در آینده چه سیاست‌هایی اندیشیده شود که بتوانیم به سلامت از این بحران عبور کنیم یا این بحران را کاهش دهیم. در دنیا جمعیت بالای ۶۵ سال در حال پیشی گرفتن از جمعیت زیر ۵ سال است که نشان می‌دهد بحران پیری جمعیت یک بحران جهانی است. امید است بتوانیم با ترویج زندگی سالم و تدوین برنامه‌های نظام سلامت سالمندی شرایط را بهبود دهیم.

پناهی‌زاده در خصوص ارایه خدمات درمانی از سوی مراکز تحت پوشش تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر در سطح استان خوزستان ۷ بیمارستان ملکی، یک دی‌کلنیک، ۶ مرکز شبانه‌روزی، ۷ درمانگاه دو شیفت و ۹ درمانگاه یک شیفت تامین اجتماعی در حال خدمات‌دهی به مردم هستند.

وی بودجه سال جاری اداره کل تامین اجتماعی را در حوزه درمان ۴۳۶ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۶۰ میلیارد تومان صرف درمان‌های مستقیم و ۲۷۰ میلیارد تومان نیز صرف درمان‌های غیرمستقیم می‌شود. درمان‌های غیرمستقیم از طریق موسسات طرف قرارداد که شامل بیمارستان‌ها، مطب‌ها، کلینیک‌ها، و داروخانه‌ها در مجموع ۲ هزار و ۲۵۰ موسسه هستند، انجام می‌شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان اظهار کرد: با توجه به این‌که شیب هزینه‌های درمان رو به افزایش است باید همزمان با درمان، در بحث پیشگیری و تغییر سبک زندگی نیز پیش رویم چرا که منابع کشور نامحدود نیست و امسال با تمهیداتی که دولت جدید و سازمان تامین اجتماعی اندیشیده‌اند، انتظار می‌رود برای سال آینده هزینه‌های درمان در کشور کاهش یابد.

پناهی‌زاده افزود: در ۳ ماهه نخست امسال در شرایط بحران دارو به سر بردیم ولی خوشبختانه در ۶ ماهه اخیر با تمهیدات دولت و سازمان تامین اجتماعی، بحران دارو را پشت سر گذاشته‌ایم و در حال افزایش خدمات خود هستیم. در همین جهت سازمان تامین اجتماعی ۱۳۳ قلم داروی بیماری‌های سرطانی و خاص را که بیمه نبوده و برخی داروها که با فارانشیز ۵۰ درصد عرضه می‌شدند، با کاهش فارانشیز به ۱۰ درصد در تعهد پوشش بیمه‌ای این داروها توسط سازمان تامین اجتماعی قرار گرفتند و از اول مهر امسال با این شرایط عرضه شدند.

وی ادامه داد: همچنین به تازگی از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام شد که داروهای نازایی نیز با دو شرط - ذکر کلمه نازایی در نسخه و تداوم یارانه‌ای که باید پرداخت شود- تحت تعهد تامین اجتماعی قرار گرفتند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا